ThomasLund Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Hei, Jeg lurer på om noen her har efaring med å sy/lime fast borrelås for pelskant på en Arcteryx Alpha SV jakke, evt en annen jakke med gore-tex membran? Tar gjerne imot tips om butikker som tilbyr dette også. Jeg er litt redd for at hetten skal lekke vann inn i jakken i regnvær dersom jeg punkterer membranen i hetten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fimax Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Har borrelås på vinterjakkene mine, så jeg har ikke hatt behov for å sy på kant. Punktert membran er ikke noe særlig. Ville tatt kontakt med en sertifisert goretex reperatør. I Oslo-området er Systua på Bekkestua i Bærum gode. Ps: Skulle kjøpe en stor jervepelskant fra USA, fikk anbefalt å bruke glidelås framfor borrelås, da den er mindre stiv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjellis Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Jeg sydde på borrelåskant på en Dermizax-jakke, merket ikke noe forskjell mtp vanngjennomslag etterpå. Er nok ikke verste plassen å sy i membranen der helt foran på hetta, kanskje.... Jeg synes i allefall jakken ble bedre på vinteren Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bergtass Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Et alternativ er å lime fremfor å sy. Bruker man et sterkt lim så holder det lenge. Gjort det både på pelskanter og på jakker med stort hell. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjellis Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Hvilket lim brukte du da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bergtass Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Har brukte både 3M superlim, og Carlsonslim, begge deler fungerer helt fint. Men ville nok foretrekket superlim på gore-tex. Etter at jeg har lagt på lim og borrelås lar jeg det ligge under press, gjerne over natta for å være helt sikker. Har enda ikke opplevd at det har løsnet. Men skal sies på at endel amerikanske jakker(TNF,MH) så er ikke hetta beregnet for pels, så kan være litt tilpassnings vansker. Lykke til! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andreas2 Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Interessant! Fra hvor anbefaler dere å kjøpe pelskant? Ser Norrøna har noen, er disse ok? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjellis Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Har brukte både 3M superlim, og Carlsonslim, begge deler fungerer helt fint. Men ville nok foretrekket superlim på gore-tex. Etter at jeg har lagt på lim og borrelås lar jeg det ligge under press, gjerne over natta for å være helt sikker. Har enda ikke opplevd at det har løsnet. Men skal sies på at endel amerikanske jakker(TNF,MH) så er ikke hetta beregnet for pels, så kan være litt tilpassnings vansker. Lykke til! Interessant Var egentlig redd for at lim kanskje ikke ville tåle noen runder med vask, men det går altså bra? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bergtass Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Nå skal jeg innrømme at jeg ikke har vane av å vaske jakkene mine i tide og utide, så kan ikke si at superlim tåler mer enn en vask med stor sikkerhet, men jeg har enda ikke hatt noe problem med det. Jeg ville kjøpt pelskant enten på Svalbardbutikken, da må du sende en mail så lager de det på mål(Hvitrev), ellers ville jeg bestilte fra Kari Solvang Hope på snorokk handicrafts, hun har jerv, gaupe og coyote, varierer litt men er fyldige og gode kanter. Norrøna sine er litt tynne og pjuskete synes i hvertfall jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ThomasLund Skrevet 4. november 2011 Forfatter Del Skrevet 4. november 2011 Takker for supre tips! skal absolutt sjekke opp mer rundt lim-løsningen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jakro Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Interessant! Fra hvor anbefaler dere å kjøpe pelskant? Ser Norrøna har noen, er disse ok? Norrøna sin coyote-pels er pistrete og lite for pengene. Anbefaler å kjøpe pelskant fra polarrev fangstet på Svalbard fra www.farmhamna.no Fyldig og god kant, som varmer godt. Noen bilder av min kant: http://www.2shared.com/photo/7VJ2TQhR/IMAG0067.htm http://www.2shared.com/photo/STctDYoN/IMAG0068.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nisso Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Slenger meg på tråden her jeg. Hvor/hvordan får man tak i pels til en Fjallreven parka? Har nettopp kjøpt meg ny vinterparka og er keen på ekte pels i stedet for det plastgreiene som sitter på i dag. Bestiller man "løsvekt" og tilpasser og syr selv eller er det noen som lager slikt med feste og alt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kpl Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Jeg sendte min Norrøna Trollveggenjakke (forrige modell) inn til Norrøna og de sydde på borelås på hetten. En varig og god løsning syns jeg. Er foresten godt fornøyd med Norrøna sin pels, men hadde selvfølgelig ikke skadet om den hadde vert litt fyldigere! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jakro Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Slenger meg på tråden her jeg. Hvor/hvordan får man tak i pels til en Fjallreven parka? Har nettopp kjøpt meg ny vinterparka og er keen på ekte pels i stedet for det plastgreiene som sitter på i dag. Bestiller man "løsvekt" og tilpasser og syr selv eller er det noen som lager slikt med feste og alt. Farmhamna lager pelskant som går rett på jakka di. Du oppgir mål og hvilket feste du vil ha (borrelås, knapper osv) og får fiks ferdig kant tilbake. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knutis Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Disse som ble nevnt ovenfor har også flotte pelskanter: http://www.snorokk.net/index.php?name=Crafts%2FAccessories.html Selv tenker jeg å sy selv. Har ferdiggarva mårskinn liggende. Disse er myke og varme, men litt kort i pelsen for ekstremforhold, men det er det sjelden her i Hurdal! Noen med erfaring når det gjelder å sy slike selv? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjellis Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Jøsses, Knutis, det kaller jeg pelskanter! Jeg har lagt merke til disse kraftige pelskantene hundekjørerne har Jeg er allergiker, så jeg har ikke prøvd noe annet enn syntetiske pelskanter. Noen som vet hvordan slike behandlede pelser virker for folk med allergi? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nisso Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Fikk mail tilbake fra Marianne på farmhamna, og hun tar 1500 kroner for én pelskant. Kunne velge mellom ulva fra Canada og Blårev (arktis-/polarrev). Synes egentlig det var en ganske grei pris, men valgets kvaler: Ulv eller polarrev? Har hørt mange skryte veldig av begge, men er det egentlig noe forskjell? Og hvordan er det med rovjakt, uttryddningstruet vs ikke utrsryddningstruet osv. Noen synspunkter? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jakro Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Jeg anbefaler polarrev, men mest fordi jeg har det selv nå. Hadde en coyote fra Norrøna en gang, og syntes den var pistrete. Polarrev går for å være den varmeste pelsen sammen med jerv, og i tillegg har jeg hvit anorakk så hvit kant er en bonus. Polarrevfangsten på Spitsbergen er bærekraftig. Det er svært få som fangster noe utover hobbybruk, og enkelte taler for at polarrevbestanden begynner å bli litt i overkant stor (ref. utbrudd av rabies tidligere i høst). Pels fra Spitsbergen kan du derfor bruke med god samvittighet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Meinhardt Skrevet 8. april 2018 Del Skrevet 8. april 2018 Sying er bra men jeg bruker et lim som tåler kulde og holder seg fleksibelt. Både lim og div pelskanter får du kjøpt hos turbutikk.no. Ulv og coyote er bedre for å holde vann/ fukt unna en andre typer pels. Limet heter stormsure og fås kjøpt flere steder. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.