Gå til innhold
  • Bli medlem

Konflikt mellom sykkel og fotgjenger.


REs

Anbefalte innlegg

Kanskje en litt for lokal debatt for dette forumet, men det kunne være interessant å vite hvordan situasjonen er andre steder i landet.

En tur rundt Store Stokkavann, like utenfor Stavanger, gir inrykk av at alle som er der hater hverandre. Fotgjengere hater syklister, syklister hater barnevognene, barnevognene hater joggerne, joggerne hater pensjonistene, pensjonistene hater nesten alle og alle hater visst hester som det for ordensskyld er innført forbud mot. Likevel ligger det hauer med hestemøkk langs veien.

Jeg sykkler halve Stokkavann på tur til og fra jobb, og har aldri hatt problemer, men jeg ser tydelig at det er mange fotgjengere, ofte eldre folk som skvetter til når de hører klokka på sykkelen min. Andre reagerer ikke i det hele tatt siden de går eller løper med ørene fulle av musikk eller med hodet langt inne i en mobiltelefon. Ingen tenker visst på at veitrafikkloven også gjelder her, og at trafikkreglene sier at kjørende skal kjøre på høyre side av veien og gående skal gå på venstre side.

Men enklest er det vel å bruke sunn fornuft og hvis alle kunne ta litt hensyn til hverandre så hadde det kanskje ikke vert noe problem.

Men dette er altså resultatet.

http://www.aftenbladet.no/lokalt/stavanger/Vil-ha-fartsgrense-for-syklister-rundt-Store-Stokkavatn-2884793.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du glemte de psykopatiske skiløperne. :)

Jeg går som regel ikke i de mest befolka turområdene, unngår i det lengste typiske søndagsturområder med grusveier og masse mennesker. Her i Haugesund gjelder det f.eks. Djupadalen. Men det hender jeg tar meg en runde, særlig hvis vi skulle være så heldige å ha fått snø, og utover en ganske forståelig motvilje mot hunder/hundespor i skiløypene ser det ut til at de fleste har et noenlunde fredelig forhold til hverandre. Syklister er for min del ikke noe problem, men så er jeg litt av en sykkelelsker også selv om jeg ikke sykler selv. Men liker å dra på VM og TdF, hotell i Valkenburg 2012 er allerede bestilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder meg stort sett unna slike befolkede steder. Her i Oslo vil det spesielt si Sognsvann. Hvordan konflikter er det vet jeg ikke.

Har syklet derfra noen ganger men vi drar fort inn på mindre brukte grusveier og stier. Dog er det der ikke tillatt å sykle på grusrunden nærmest vannet.

Ridning er heller ikke tillatt i helgen i Oslo marka i helgen og helligdager 11-17.

Der jeg ser mest konflikt med andre er syklister og biler i sentrum.

Har vært en del snakk her om folk som går i skiløyper til fots og de som går på ski. Der er det litt irritasjon innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel de aller fleste skrudd litt på klokka, og det merket jeg godt på vei til jobben på mandag. Slapp nesten å bruke lys, men så ble det et par timer overtid, og da merket jeg forskjellen i andre enden. Det var ganske mørkt på veien hjem, og spesielt på turstien fra KNM Harald Hårfagre (Madlaleiren) til Stokkavannet hvor det manglet gatelys, og også langs Store Stokkavann selv om det her var gatebelysning.

Det største problemet var fotgjengerne, de som har klaget på syklistene både i avisene, i radio og på tv. De dukket opp fra ingensteds, i mørke klær og selvfølgelig uten noen form for refleks eller lys. De eneste refleksene jeg så var på et par hunder som var kledd i lysende refleksvester, men de mennskene som hunden var ute og luftet var veldig godt kamuflert.

Nå var det jo halloween i går, og kanskje det var derfor de var kledd i mørke klær, men jeg så også en del barn som var ute med "trusslene" sine og samlet snop, men de hadde faktisk refleks.

Før disse folkene klager på syklistene så burde de kanskje ta en titt på seg selv, og hvis de har det så veldig travelt med å møte "sin skaper", så kunne de kanskje finne et annet sted å gjøre det enn akurat der jeg skal sykkle. Jeg er ikke interessert i å være den som "klipper billetten" og ønsker god reise. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.