Gå til innhold
  • Bli medlem

Kaliumpermanganat - KMnO4


SuperTed

Anbefalte innlegg

Dette kan for meg være utstyr til å ha med seg på lengre turer, poster derfor et innlegg om det her for å få litt mer info fra dem som har prøvd.

Fra nettside: http://www.koi.no/helse/kaliumperm.html

"Mot parasitt og som desinfiseringsmiddel.

Dette skal være i pulver og ein får kjøpt det på apotek i mindre doser. Felleskjøpet selger i større kvanta (1kg, 6kg og 50kg!).

Svært effektivt mot Gyrodactylus, Dactylogyrus, Trichodina, bakterielle sår og soppinfeksjon.

Et middel som fyller ut de gap saltet ikkje klarer å kurere. Virkemåte: ødelegg celleveggene i parasittene ved oksydering.

Ein må imidlertid være svært nøye med doseringa for grensen mellom virkning og til dødeleg gift er ikkje stor."

Noen som har brukt dette for:

Desinfisering av sår, blemmer o.l?

Soppinfeksjon på føttene?

Rensing av vann?

Starte ild med?

I så tilfelle, del gjerne erfaring. Høres ut som et altmulig stoff som kan være hendig å ha en liten fingerbøl av i sekken.

Blir visstnok kjemisk reaksjon når blandet med glyserol(glycerin) evt. sukker - siden glyserol er en form for sukker alkohol (0,6x så søtt som sukker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Husker jeg brukte mye av dette til å lage krutt og rakettmotorer i barndommen. Tror ikke jeg ville spasert inn på felleskjøpet og handlet 50kg av dette...

Trenger strengt tatt ikke å bære med deg 50kg av dette i sekken om du ikke har tenkt deg til månen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig anvendelig stoff.

desinfisering og rensing er vel mest nyttig og hvis jeg ikke husker feil er det ett korn til 10 liter vann som skal stå noen timer. Da får man ett bunnfall som ikke skal drikkes. Det klare vannet er ok men smaker litt beiskt.

med glyserol antennes det og kan være greit hvis alt annet er vått. glyserol kan også brukes fortynnet på briller for å få mindre dugg.

Fargen er ganske kraftig og kan brukes på snø til å signalere ved å skrive/tegne noe som er lettere å se enn ett telt, staver el.

Til drikkevann er nok klortablett bedre siden det kan drikkes med en gang.

Har ikke testet dette på noe sopp på føtter el men som nevnt er fargen vanskelig å få vekk. På huden er den lenge synlig med mindre du vasker deg med noe surt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice.. må ha meg en liten boks med det der på apoteket. Antiseptisk gjør jo at du kan bruke det i førstehjelpspakka også.

Såg fryktelig moro ut å faktisk tenne bål med det, herregud for et partytriks etter et par sterke slurker. Om du plutselig skulle ha med deg noen kompiser på tur hadde det nok blitt kveldens slager :)

Skjønner hvorfor spesialstyrkene tidligere ble opplært i å bruke det. Lett å markere med på bakken i tillegg som du sier. Noe mer anvendelig stoff tror jeg man skal lete lenge etter.

Litt pulver av det der blandet med litt sukker fra grøtpakka og vips så har du fyr på bålet. Moro for unga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.