Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har inntrykk av at de fleste av oss viser rimelig trygg ferdsel i fjellheimen.

Bre og skredfare er det nok fortsatt noe manglende kunnskaper om, spesielt blant de som ferdes minst i disse elementene.

Når det derimot begynner å bli "luftig" snur en god del, med rette....

Noen rusler Berges Chaussè og diskuterer gårsdagens glimrende RBK kamp, andre har 100% fokus, eller endog snur. Igjen med rette...

De fleste av oss opplever, vil jeg tro, at tauet kommer frem tidligere over et lite crux i juni, enn hva tilfellet er i august. Rett og slett fordi man blir tryggere på seg selv utover sesongen.

Hva så med bilturen hjem?

Har vi samme fokus på sikkerheten der? Kanskje har vi startet hjemmefra 0300, starter på tinderekka 0800 og er nede mer eller mindre dødssliten 2300. Da gjennstår kun 5 timers biltur hjem.....

Skal innrømme at jeg har syndet mye på dette området, selv om jeg har blitt litt flinkere til å nette ned i teltet, for så å kjøre uthvilt hjem neste dag.

Til ettertanke....

Annonse
Skrevet

Det er ikke lite farlig nei. Har ikke tall på de gangene som jeg har slitt meg hjem etter trekvartdøgn på tur. Nå stopper jeg og sover i bilen og slikt når det blir for ille, men det er ikke til å komme forbi at konsentrasjonen og oppmerksomheten er en helt annen i en slik situasjon.

Det hjelper i alle fall utrolig å være minst to slik at man kan stadig bytte på å kjøre / sove.

Skrevet

Bilturen hjem etter lange turer med tidlig start er nok langt farligere enn det meste som skjer på turene. Jeg har opplevd flere ganger ekstrem trøtthet på vei hjem. Hysteriske skrik, henging ut av vinduet i fart, intens eting og høylytt promping med nesten uutholdelig lukt, en kort stopp med rekordløping rundt bilen - ingenting stopper søvnen i å ta over.

Nei man lærer med tida. Det eneste som nytter er å stoppe og sove. 30 min kan være mer enn nok til at kroppen igjen fungerer.

Skrevet
høylytt promping med nesten uutholdelig lukt

Det var da svært :?:

Har noen ganger gjort slike stunt selv, men aldri lenger enn 20timer. Dvs ca 12 timer i fjellet + kjøring. Har ikke følt meg spesielt trøtt, men reaksjonsevnen er nok garantert dårligere enn hva den burde være. Det tilsvarer nok garantert over 0,3 i promille... et tankekors ja...

Skrevet
Hva så med bilturen hjem?

Har vi samme fokus på sikkerheten der? Kanskje har vi startet hjemmefra 0300, starter på tinderekka 0800 og er nede mer eller mindre dødssliten 2300. Da gjennstår kun 5 timers biltur hjem.....

Skal innrømme at jeg har syndet mye på dette området, selv om jeg har blitt litt flinkere til å nette ned i teltet, for så å kjøre uthvilt hjem neste dag.

Til ettertanke....

:? Her følte jeg meg litt truffet... :)

Kjenner meg så altfor godt igjen i beskrivelsen av en dag i fjellet ovenfor. Med så mye annet en skal være med på hele tiden, har det blitt en del dagsturer fra Østlandet (Oslo/Elverum) til fjellet. Eller så skal den inneklemte finværsdagen midt i uka benyttes til noe fornuftig, som f.eks en real fjelltur.

Heldigvis har jeg stort sett greid å reise opp på kvelden i forveien, for så å gå turen dagen derpå. Da har det sjelden vært noe problem å kjøre ned igjen på kvelden/natta, selv om jeg har blitt noe smal i øya enkelte ganger. Kommer trøttheten, er det ikke mye som hjelper. Sitte å spise hjelper, men det kan du vel nesten ikke holde på med i 5 timer. :?: Sove noen minutter hjelper også, men på de fleste turene har jeg heldigvis hatt følge, så da har vi byttet på å kjøre.

En gang hjalp det ikke at jeg hadde med en kompis. Vi dro fra Oslo rundt kl 0200 for å gå alle Hestbrepiggene. Begynte å gå ved 0700-tiden og var ned igjen kl 2300. Da ble kjøreturen ned igjen håpløs. Ingen av oss klarte å holde seg våkne. Det endte med at vi parkerte på en rasteplass i Gudbrandsdalen og sov i bilen til litt utpå morgenen etter.

Skrevet

Nuvel, på denne tiden er det ekstremt lite trafikk på Rv. 51, E16 osv., så da er det en fin anledning til å presse pedalen ned mot metallet på gulvet. Sikkerhet, sikkerhet...blablabla...jeg orker ikke mer mas om det. Det må være lov å ha det litt moro også. Og værså værsåsnill å ikke kom med babbel om at det ikke er tøft å sitte i rullestol og lignende. Jeg har hørt det så uendelig mange ganger av dere sosialister før. Jeg har enorm sympati og føler sterkt med dem som er havnet i den situasjonen, men jeg gidder ikke sette sikkerheten i høysetet i enhver anledning for det. Det finnes en sone mellom "sikkerhet for enhver pris" og "galskap". Jeg befinner meg i den sonen, et godt stykke fra galskapens grense.

Skrevet

Alle kjenner vel dessverre dette problemet (og da mener jeg ikke luktproblematikken). Det gjelder vel og kjenne seg selv og egne grenser. Selv merker jeg at 2 x 3 timer på en dag går greit, men mer enn det blir slitsomt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.