Gå til innhold
  • Bli medlem

Dampsperrejakke ??


vidarvale

Anbefalte innlegg

Det er flere innlegg her på forumet om dampsperrepose for soveposer og dampsperresokker, funksjonen er å hindre at svette/fuktighet går ut fra kroppen og inn i sovepose eller skoene. Men finnes det tilsvarende løsninger/ ideer for overkroppen, en dampsperrejakke?

Tørre klær på overkroppen, uansett belastningsprofil, og i regnvær så kan en tre på seg en pottetett ytterjakke - og gi blaffen i alle verdens tech-stoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sliter veldig med svette på overkroppen og har et par kommentarer. Grunnen til at en bruker fuktsperre i sovepose og skisko er for å hindre at soveposen og innerforet i skiskoene blir fuktig og fryser til is når det er veldig kaldt. Dette problemet har en ikke på overkroppen da en sjelden går med tykk foret jakke (dunjakke). Jeg bruker ofte en Arcteryx skalljakke. Den blir fuktig på innsiden når jeg svetter mye men denne fuktigheten fryser raskt til is og er lett å riste av før en starter dagen. Men uansett blir mellomlagene fuktige. Noen trapper ned tempoet før leir slik at mellomlagene tørker, mens andre tørker de på kroppen i soveposen om natten. I mitt tilfelle fungerer ingen av delene så jeg starter med våte/kalde mellomlag om morgenen. Det er ubehagelig de første få minuttene men går raskt over når du blir varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fantest faktisk et produkt på markedet for overkroppen som fungerte som dampsperre. Finner den ikke på Sportsnett nå. Det var en fleecevest med neoprenryggstykke. Vitsen var at man skulle unngå å svette ned dunjakka når man bar sekk etc i meget kalde strøk.

Dampsperrepose har sin misjon i å hindre at soveposen iser ned, men fungerer bare når det er veldig kaldt i en varm nok sovepose. Ubrukelig for å gjøre en sovepose varmere.

Jeg prøvde for morro skyld dampsperreposen min i -5 grader i en sovepose med EN-konfort på 0-grader. Lå i ulltøy og silkelakenpose. Våknet iskald og gjennomsvett. Dagen etter var temperaturen den samme. Hadde en helt grei natt, da uten dampsperreposen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dampsperrepose har sin misjon i å hindre at soveposen iser ned, men fungerer bare når det er veldig kaldt i en varm nok sovepose. Ubrukelig for å gjøre en sovepose varmere.

Jeg prøvde for morro skyld dampsperreposen min i -5 grader i en sovepose med EN-konfort på 0-grader. Lå i ulltøy og silkelakenpose. Våknet iskald og gjennomsvett. Dagen etter var temperaturen den samme. Hadde en helt grei natt, da uten dampsperreposen.

Dampsperrepose er da ikke noe man bruker en natt eller to?

heller ikke ved -5 ..

Skal man på lange turer i kalde strøk så må man bruke dampsperrepose for å forhindre at soveposen over tid blir fyllt opp med fuktighet og dermed mister sin isoleringsevne (dun).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ening om det høres veldig ubehagelig ut, men skulle det egentlig særlig annerledes enn en våt trøye eller dampsperresokkene? Det må sannsynligvis lages et intelligent system som samler og drenere ut svetten. Kanskje går vi alle rundt med en dreneringsslange stikkende ut nedenfor jakkekanten om noen år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta på deg en kajakktopp uten pustende membran og så dunjakke utenpå.

Tørrdrakten min puster veldig dårlig så det er omtrent en dampsperrekjeledress. Jeg holder varmen i tynn ull selv på kalde dager. I det jeg lukker opp glidelåsen blir det iskaldt når alt skal fordampe fra kroppen. Dampsperre funker ja, men det er ikke veldig behagelig med fuktig ull dagen lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen erfaring med denne: http://www.syren.com/images/PRODUCT/large/zippered_long_sleeve_tshirt.jpg

Har ikke prøvd denne typen, men har hørt at noen liker de veeldig godt, ser ganske damptett ut.. Er det noen friluftinteresserte latex fetisjister her på forumet så kan gi litt input hvordan en sådan jakke er på tur. De finnes vist både i tykk og tynn latex samt i PVC, hva er å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.