Gå til innhold
  • Bli medlem

Bytte ski eller ikke? Reklamens makt og fristelser


ebba

Anbefalte innlegg

Hei, er visst litt shopoholiker nå, men jeg synes Åsnes skia er så tøffe og det ser så greit ut med dette felle-festet!

Men: trenger jeg nye ski?

Hjelp meg med synspunkter når dere nå får vite følgende:

Har Fischer Fjellski med stålkant ( "E" et eller annet).Lengde 180cm. Jeg er 172 cm og mellom 72 og 73 kilo, dame.

Brukes fra hytte til hytte på Hardangervidda i påsketiden ( om ikke oppkjørte, så i hvert fall nedtråkka løyper) og ellers i røft oppgåtte løyper i kupert terreng. Altså ikke toppturer eller elegant løssnøkjøring.

Trenger jeg nye ski, kan Åsnes gjøre meg lykkeligere, og i tilfelle hvilken modell anbefaler dere? Prøver å innbille meg selv at de jeg har er litt tunge og lange de (få) gangene jeg roter meg opp i områder med trær og hekter fast når jeg kravler meg oppover, skal snu osv)

(Jeg er i grunnen veldig glad i fjellskia mine, de var liksom de første ordentlige skia mine)

EBBA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres da ut som om du har kjempefine ski å gå med til bruket du beskriver :)

Mange fjellfolk har svært gammelt utstyr, og det oser da erfaring av det hele.

Den sjarmen glemmer folk når de kjøper til enhver tid det nyeste utstyret med det kuleste designet, og må jobbe fulltid og gjerne overtid for å finanisere det. Kjekkere å ta seg en fridag og dra på tur... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ebba !

På Hardangervidda trenger du definitivt ikke ski med feller.

De skiene du har er sannsynligvis de beste du kan velge.

Jeg har selv et par Fischer ("E" ett eller annet) som jeg har brukt mye, også på Hardangervida.

Det eneste jeg har å utsette på dem er at smurningen sitter litt dårlig når det er nødvendig å smøre riktig på vått føre.

På tørt føre og skare er disse de beste. Mine ski er gamle og sålen er nok "tørket ut" tror. Nyere ski har en såle som er lettere å få smurningen til å sitte på.

Jeg har også to par Madshus, hvorav ett par er smørefrie, men de er ikke bedre enn Fischerskiene vel å merke på tørt føre. Og de smørefrie syns jeg ikke noe om.

Bruk heller de pengene du måtte ha til overs på annet utstyr som du ønsker deg.

God tur !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, det hjelper å bli påmint om det man har,ja.

Litt refleksjon om påvirkning relatert til klær:

Etter å ha gått og svettet i en fin goretex jakke i helga (fottur) fant jeg ut at man kanskje like godt skulle gå tilbake til det gamle: Tettvevd bomullsanorakk på og oljehyr i sekken hvis regn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, det hjelper å bli påmint om det man har,ja.

Litt refleksjon om påvirkning relatert til klær:

Etter å ha gått og svettet i en fin goretex jakke i helga (fottur) fant jeg ut at man kanskje like godt skulle gå tilbake til det gamle: Tettvevd bomullsanorakk på og oljehyr i sekken hvis regn

Hei ebba !

Jeg kan tenke meg at når goretex har fått slik utbredelse så er det fordi dette stoffet kanskje er billigere å framstille enn et godt bomullsstoff og at det er tettere og bedre i regnvær.

Når vi går på ski i fjellet om vinteren og blir svette er imidlertid, - etter min mening,-en god bomullsanorakk suverent best selv om den kanskje er litt tyngre og ikke så lett å tørke når den blir våt. Jeg vet at mange som ferdes i fjellet på ski er enige med meg om dette, og bl.a. også mange som selger anorakker i sportsforretninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.