Gå til innhold
  • Bli medlem

Rondanestien vinter?

Rangifer

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har lyst til å gå Rondanestien i januar (undervisningsfri på universitetet..), og lurer på om noen har noen erfaringer med denne ruta på denne tiden av året?

Tanken er å basere seg på pulk, hunder og telt, men også åpne buer og evt dnt-hytter dersom det trengs.

Turen strekker seg fra Dovre til Oslo sentrum, så det er ganske store kontraster.

Har noen her noen tanker eller erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må være forberedt på det meste av vær. Det kan være lite snø i de lavereliggende og sørlige delene av ruta. Du må være forberedt på kulde. Ved enkelte tilfeller kan temperaturen droppe ned under 40 minus på denne tida men det er heldigvis unntaksvis. Mellom 20 og 30 kalde må du nok regne med det kan bli uansett. Et annet moment er jo at dagene er veldig korte. Men været på indre østland i januar pleier å være temmelig stabilt. Det er store sjanser for at du får kjølig drømmevær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Kaldt hadde jeg tenkt på at det ville bli, men 30 blå er ikke alltid så moro.

Turen egner seg strengt tatt bedre litt utpå senvinteren, men det er strategisk dårlig med tanke på masteroppgaveskriving.. Dette får jeg tenke på tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
  • 9 år senere...

Hei, 

Etter å ha sett skiltene til Rondanestien i marka i sommer, tenkte jeg at denne turen må jeg nærmere på. 460 km på sommeren på beina høres langt ut, men på ski er det litt mer fristende. Tanken er å gå den første delen til Nittedal eller Eidsvoll som en egen etappe litt tidligere på vinteren, og så vente på bedre skiforhold, lengre dager og sol i mars/april for å ta resten av stien som en langtur. Er det noen som har gått turen på vinteren/påsken? Er det oppkjørte løyper store deler av turen eller er det mye brøytet skogsbilveier før og etter Nittedal og Eidsvoll? Jeg vurderer å kjøpe meg nye fjellski som også passer i oppkjørte skispor, spesielt hvis det på denne turen er lange strekker med skispor. Etter hva jeg har skjønt er Rondanestien lagt opp sånn at man stort sett kan sove på DNT hytter hele veien men vurderer også telt og en mindre pulk. Hadde vært interessant å høre om noen har gått her på vinteren, spesielt fra nordmarka/Nittedal og videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loft2020 skrev (18 timer siden):

Hei, 

Etter å ha sett skiltene til Rondanestien i marka i sommer, tenkte jeg at denne turen må jeg nærmere på. 460 km på sommeren på beina høres langt ut, men på ski er det litt mer fristende. Tanken er å gå den første delen til Nittedal eller Eidsvoll som en egen etappe litt tidligere på vinteren, og så vente på bedre skiforhold, lengre dager og sol i mars/april for å ta resten av stien som en langtur. Er det noen som har gått turen på vinteren/påsken? Er det oppkjørte løyper store deler av turen eller er det mye brøytet skogsbilveier før og etter Nittedal og Eidsvoll? Jeg vurderer å kjøpe meg nye fjellski som også passer i oppkjørte skispor, spesielt hvis det på denne turen er lange strekker med skispor. Etter hva jeg har skjønt er Rondanestien lagt opp sånn at man stort sett kan sove på DNT hytter hele veien men vurderer også telt og en mindre pulk. Hadde vært interessant å høre om noen har gått her på vinteren, spesielt fra nordmarka/Nittedal og videre.

Sjekk Troll løypa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar @Tessatroll Trollløypa ser fin ut og er antakelig endel av ruta mellom Lillehammer og Rondane som bør kunne regnes som endel av Rondanestien. Så tenker jeg også at så lenge start-slutt er det samme som den originale stien så er det godt nok. Noen omveier for å finne muligheter for å gå på ski bør være ok. Det store spørsmålet for min del er egentlig hvordan ruta er mellom Nittedal og Lillehammer. Kanskje den første delen rett og slett kan gjøres unna til fots på høsten, og resten på ski på vinter/våren. Hadde vært kult om noen hadde gått ruta på vinteren og kunne bekrefte/avkrefte fine skimuligheter... Blir det for mye trasking langs vei og på oppkjørte skogsbilveier blir det nok ikke aktuelt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loft2020 skrev (1 time siden):

Takk for svar @Tessatroll Trollløypa ser fin ut og er antakelig endel av ruta mellom Lillehammer og Rondane som bør kunne regnes som endel av Rondanestien. Så tenker jeg også at så lenge start-slutt er det samme som den originale stien så er det godt nok. Noen omveier for å finne muligheter for å gå på ski bør være ok. Det store spørsmålet for min del er egentlig hvordan ruta er mellom Nittedal og Lillehammer. Kanskje den første delen rett og slett kan gjøres unna til fots på høsten, og resten på ski på vinter/våren. Hadde vært kult om noen hadde gått ruta på vinteren og kunne bekrefte/avkrefte fine skimuligheter... Blir det for mye trasking langs vei og på oppkjørte skogsbilveier blir det nok ikke aktuelt.

Reknar med du har sjekka skisporet? Der kan du få litt oversikt over kvar som er løyper ved snø i alle fall, og kvar du må ta deg mellom ulike løypenett. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kjøres skiløype mellom Gåsbu (Hamar) og Ljøsheim litt utpå vinteren. HHT arrangerer skitur fra Sjusjøen til Gåsbu hver vinter, og da kjøres hele løypa opp. Hva som finnes sørover fra Gåsbu er jeg ikke sikker på, men skisporet.no, bør kunne gi noen spor her...

Sjekk aktivitetskalenderen til HHT, der finner du dato for arrangementet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde for noen år siden en tanke om å gå på ski hjemmefra, litt øst for Oslo, og til Sjusjøen.

Som @sofasliter nevner er det ikke noe problem å følge skispor fra Gåsbu og omegn, nordover. Om sporet følger Rondanestien slavisk skal jeg ikke mene for mye om, men til Rondane kommer du i oppkjørte spor, i hvertfall mot påske.

Problemet vil jeg tro er syd for Hamar/Gåsbu i forhold til sammenhengende spor. 

Når jeg var i samme tanker kontaktet jeg lokale idrettslag og skiklubber for å høre hvor de kjørte opp spor og jeg ble godt mottatt hos dem alle med mine spørsmål. Dessverre var det aktuelle året snøfattig i mars / april og skituren ble istedet til en fottur, som ikke gikk som den skulle. 

Om du skulle være interresert i denne turrapporten mener jeg at jeg skrev om den og la den ut her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skisporet.no er nevnt allerede, men siden du også nevner fjellski ser jeg ikke helt problemet med å gå utenfor sporet. Kanskje tvert i mot, det er mye finere å gå utenfor! 😁

Generelt på innlandet vil du finne mye skispor, enten det er turistforening-kvistet løype eller "4-felts motorvei".

I påsken i år gikk jeg med fjellski og pulk fra Brummundalsseter på Hedmarksvidda til Hjerkinn (200km). Litt tilfeldig plottet rute, men jeg ser nå at den i større eller mindre grad matcher Rondanestien. Jeg holdt meg for det meste i fjellene utenfor spor, men var også innom både kvistet og oppkjørte løyper. Det var alltid kort vei til disse som backup, f.eks. den ene dagen jeg gikk i fullstendig whiteout halve dagen på Ringebufjellet endret bare jeg ruten til å følge kvistene istedenfor å falme i blinde.

IMG_0434.thumb.png.a6f228ffcf995b2faca6dc6d3ecea7a6.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar @Tessatroll @sofasliter @rayun Jeg har vært innom Skisporet.no og sett litt, og spesielt fra Gåsbu og nordover har jeg sett at det er mye løyper. Så egentlig er det den første delen av løypa fra nordmarka/Nittedal til Gåsbu jeg egentlig lurer mest på. Det må ikke være oppkjørte skisport men minimum god sti eller ubrøytet vei. Det ser ut som en fin løype du har gått der @sneakyowl og noe sånt jeg også hadde tenkt meg. Som du også skriver er det fint å ha skisporet som en backup. Litt av planen er å gå med fjellski som passer i skispor nettopp for å være litt mer fleksibel samt at det gir endel litt mer lettgåtte mil, det er uansett langt nok. Jeg har funnet ut at DNT har en egen kontaktperson for Rondanestien så jeg tenker også å høre med han, sende en mail og spørre litt mer om løypa. Takker alle for svar så langt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.