Gå til innhold
  • Bli medlem

Norefjell i oktober,evt tips til andre steder


Kimmy

Anbefalte innlegg

Hei.

Vurderer å ta meg en tur på Norefjell fra torsdag - søndag. Tenkte å gå innover med sekk og telt. Jeg var der i fjor i september og da var det ganske mye snø,men det var fult mulig å gå.

Lurer derfor på om noen vet om forholdene der nå? Er det muligheter for fottur?

Evt. andre steder i området eller med lik avstand fra Oslo setter jeg pris på. Har bil så transport er ikke noe problem. Problemet er at jeg nok ikke kommer meg avgårde før etter 12,så det burde ikke være for langt å kjøre,med tanke på mørket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norefjell var snøfri før helgen, har ikke vært nedbør i bunnen av dalen utover litt regn på søndag, tviler på at dette kom som snø oppe på fjellet, men kan dobbelsjekke på vei hjem fra jobb etterpå, da får jeg ihvertfall et lite glimt av høgevard.

Var på Høgevard helgen uke 39 i fjor, da var det 20cm snø.

Mens helgen uke 40 var det snøfritt igjen.

Av andre steder i området så kan jeg anbefale vassfaret på denne tiden av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en tur over Norefjell i våres, 29 april til 1 mai. Startet da fra Sandvasseter i 17 tiden, gikk opp til Toveseter på fredagen, videre til høgevarde hytta på lørdagen og tilbake til sandvasseter via Hesteryggen.

Snøen var da bare delvis gått, så det ble en del snaromveier for å finne de beste plassene å krysse "mini breene", på returen på søndag så gikk det raskere da skaren holdt ei stund utover dagen. Brukte da i underkant av 6 timer totaltid fra Toveseter til Høgevarde hytta og i overkant av 6 timer tilbake til bilen på søndag.

Har også startet fra Gulsviksetra, det er vel korteste veien opp, men også bratteste om en holder seg til merkede stier, men det gir igjen en times ekstra kjøring opp til Gulsvik og inn til Høgevarde hyttefelt (fra Flå siden).

Har faktisk aldri tatt meg opp via Tempelseter eller alpin anlegget, så jeg vet ikke hvordan disse er å starte fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Snøen du ser kom på søndag, men jeg er usikker på hvor mye som har lagt seg og hvor mye som kan ha smeltet.

Det var en håndfull minusgrader der oppe på søndag, og hvis det kom like mye nedbør der oppe som her i lavlandet så kan det fort ha kommet 15-20cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.