Gå til innhold
  • Bli medlem

Vask av Fjällräven turbukse


ØysteinJ

Anbefalte innlegg

Hepp!

Jeg har en relativt ny Fjällräven-bukse, som jeg har brukt på et par dagsturer nå i høst. Og jeg er litt usikker omkring vask og vedlikehold av buksa. Hvor ofte ville dere vasket buksa? Etter hver dagstur? Jeg har jo fått med meg at stoffet Fjällräven bruker, "skal" impregneres med denne voksen deres. Etter siste dagsturen jeg hadde, regnet det elger og skogstroll hele turen, så buksa ble relativt skitten nederst på beina. Så jeg er jo fristet til å hive buksa i vaskemaskinen. Men da ryker vel impregneringen? Betyr det at hver gang jeg har vært ute og buksa har blitt møkkete, må jeg belage meg på å gni inn voks på buksa etter jeg har vasket den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med tanke på at Fjällreven skriver følgende om voksen:

"Vask ut voksen

Voksen kan vaskes ut av klærne. Dette er praktisk når du befinner deg i varme og fuktige områder. Uten voksen blir stoffet kjølig, og pusteevnen maksimeres. Du kan enkelt vaske ut voksen i vaskemaskinen."

http://www.fjallraven.no/friluftsliv/produktbrosjyrer/friluftsklaer/slik-smorer-du-g-1000/

Så tror du må belage deg på å re-impregnere etter vask.

Behovet for å vaske turbukser er vel ofte mer et estetisk spørsmål, enn et praktisk spørsmål når det ikke er membran i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaks den for hånd og la den drypptørke, gjerne uten såpe. er jo den enkle løsningen. Om det ikke holder for å få den rein nok så ta den en runde i vaskemaskinen på 30grader og syntetisk program. uten skyllemiddel og sentrufugering.

det vil si at jo hardere du vasker jo mere voks forsvinner. Men vasker du ei ny bukse på vanlig 40grader vask så behøver du sikkert ikke vokse opp igjen første gangen. Har du vasket noen ganger og veit du skal på langtur så kan det være smart å reimpregnere. Ellers finner du jo ut hvor stort behovet er når du får vasket den noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. God idé å prøve å prøve å håndvaske buksa i såpeløst vann først. Får nesten bare prøve meg frem litt.

For den saks skyld burde jeg kanskje skaffe meg en overtrekksbukse jeg kan hive på meg hvis det skikkelig begynner å pøse ned. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.