Gå til innhold
  • Bli medlem

Sjansene at man støtter på Bamse i Vassfaret?


squidman

Anbefalte innlegg

Fortsatt vurdere solo telt-tur i Vassfaret (håper det er fortsatt fisk), men så var det denne her....http://ut.no/artikkel/1.7620223...noe helt annet enn mindre svart-bjørn som jeg er vant til i NY. Anser at sjansene for at man kommer på 'bjøn' er knøttsmå, men må si det er litt uroligende med tanke på solo camping. Bør man i så fall ta USA/Canada type forhåndsregler (mat 100meter fra leir - henge mat og ting som lukter?) - sikkert bare paranoid, men telting på Vestlandet i dette været er ikke aktuelt - og Vassfaret ser ut som det får ganske mye sol. Kommer heller ikke på alternativer øst for vannskillet der det er fiske/telt muligheter, noenlunde villmark følelse og adkomst via offentlig transport.

OK dette var sikkert litt dumt innlegg, men er vant til farlige ting fra OZ (slanger, edderkopper mv), bare ikke ting som kan løpe etter deg...(Ok hai er noe annet)...

:twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel.. som Monsen sa til meg når jeg spurte han om han hadde møtt på bamse i den norske marka. Møter du på en så er du heldig om du klarer å få et bilde av han mens han piler avgårde.

Det er vel uansett snart tid for at bjørnen spiser jord og grus for å tette proppa for vinteren. Tror ikke du burde bekymre deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns overhode ikke du skal bekymre deg. Med den mikroskopiske kjangsen for å treffe på bjørn så må man nesten se på det som ren bonus om man faktisk skulle treffe på en. Har igjennom barndommen hatt noen ukesturer på fjellet i vassfaret og aldri sett noe bjørn og ikke ble det tatt noen fohåndsregler heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Men ifølge ut.no finnes det (eller var i år) en ganske stor han-brun-bjørn i området...derfor innlegg, selv om litt tåpelig (bekymrer meg egentlig mer over å være engstelig på tur!)......må kunne slappe av fullstendig for å kunne nyte...noe som er deilig i Norge sammenlignet med Oz (alltid må passe hvor man tråkker osv)....

I bjørn områder i USA hadde jeg med bikkja da! Men han er gått vekk for lenge siden (flott stor labrador)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Men ifølge ut.no finnes det (eller var i år) en ganske stor han-brun-bjørn i området...derfor innlegg, selv om litt tåpelig (bekymrer meg egentlig mer over å være engstelig på tur!)......må kunne slappe av fullstendig for å kunne nyte...noe som er deilig i Norge sammenlignet med Oz (alltid må passe hvor man tråkker osv)....

I bjørn områder i USA hadde jeg med bikkja da! Men han er gått vekk for lenge siden (flott stor labrador)..

Større sjanse for å bli angrepet av bjørn om du går med hund. I hvertfall om den ikke er i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært få som har sett bjørn i vassfaret. Mannen fra Hedalen som nevnes i artikkelen, er svæært ivrig etter å se bjørnen med egne øyne, og har hatt maaange timer og dager i vassfaret med håp om å se den. Men sist jeg møtte han i våres, har han fortsatt kun sett spor (bildene i artikkelen er fra automatisk kamera plassert ved åte.

Bjørnen holder seg ikke i Vassfaret året rundt, mer trolig at beveger seg over store områder, men de siste årene har det vært 1 bjørn som har overvintret i området.

God tur - nydelig område, bare utrolig irriterende med alle grusveiene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det var noe dumt innlegg jeg. Bjørnen er et stort dyr, og risikoen for at noe skal skje er jo tross alt til stede. Men den er forsvinnende liten heldigvis. :) De andre svarene du har fått forteller nok det meste om hvordan ting er. For det meste er det jo sånn at et møte mellom menneske og bjørn bare blir oppfattet av bamse, og den trekker seg unna slik at vi mennesker ikke blir klar over bjørnens tilstedeværelse.

Normalt er ikke bjørn farlig for oss, men det lar seg ikke nekte at det kan være ei psykisk greie det der med å rusle alene i bjørneland eller i et område som tradisjonelt har vært det. Har forresten lest meg til at Vassfaret selv i bjørnens storhetstid kunne være tomt for bjørn i perioder, men at det alltid var et knutepunkt for bjørnereksler (bjørneruter).

Vassfaret er fantastisk fra naturens side, men en av landets største tragedier når det kommer til rasering av skog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.