Gå til innhold
  • Bli medlem

Sikkerhet - nødtelefonnummer på sat.tel, forsikring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Deler en Iridium 9555 med bror'n kjøpt i Australia, lurer på hva nummeret er her i nødsituasjoner - skal man ringe intl. til Sola? Dessuten, skulle det verste skje, hvordan er det med redning fra helikopter for norske statsborgere/utenlandske statsborgere (klart det må da være liv og død på spill), påkreves ekstra forskikring a la alpene? Lurte fordi under siste australia tur var spørsmål rundt nærmeste redningssenter og forsikring ganske aktuelt og komplisert (umulig å få til forsikring for helikopter redning/royal flying doctors for australske statsborgere utrolig nok) - (Dirk Hartog Island i WA - så langt man kommer fra sivilisasjon som mulig omtrent). Er nå min tur å har sat-telefonen (vi bytter om etter behov - dyrt leketøy!). Takker! :lol:

PS forslag til abbonement for iridium her i norge, og ikke minst garanti for sat-telefon kjøpt i utlandet?

Annonse
Skrevet
Deler en Iridium 9555 med bror'n kjøpt i Australia, lurer på hva nummeret er her i nødsituasjoner - skal man ringe intl. til Sola? Dessuten, skulle det verste skje, hvordan er det med redning fra helikopter for norske statsborgere/utenlandske statsborgere (klart det må da være liv og død på spill), påkreves ekstra forskikring a la alpene? Lurte fordi under siste australia tur var spørsmål rundt nærmeste redningssenter og forsikring ganske aktuelt og komplisert (umulig å få til forsikring for helikopter redning/royal flying doctors for australske statsborgere utrolig nok) - (Dirk Hartog Island i WA - så langt man kommer fra sivilisasjon som mulig omtrent). Er nå min tur å har sat-telefonen (vi bytter om etter behov - dyrt leketøy!). Takker! :)

PS forslag til abbonement for iridium her i norge, og ikke minst garanti for sat-telefon kjøpt i utlandet?

For mitt Iridiumm abonnement bruker jeg:Norsk Satellittelefon AS www.satellittelefon.no

Det er ikke mulig å ringe direktenummer (02800 til politiet f. eks) fra satelittelefon men det er mulig å legge inn nummer i telefonlisten f. eks 51517000 til hovedredningssentralen i sørnorge.

Du må oppføre deg skikkelig tosket, om du skal bli krevd for å tilkalt helikopter i Norge. Det koster ikke mye mer å ha helikopteret i lufta enn å la det stå på bakken. Min erfaring er at de er svært greie å ha med å gjøre, selv om de selvsagt spør noen vanskelige spørsmål.

De tar normalt turen "for sikkerhets skyld".

Dette gjelder også for utlendinger i Norge - (NB: egne regler for Svalbard.)

Jeg har møtt en del utlendinger, som har hinket ned mot sivilisasjonen med knær/ankler som er dobblet så store som vanlig. I den tro at det vil koste skjorta og halve armen å tilkalle helikopter.

Det er for øvrig ikke morsomt å ligge i et helikopter å se ned på stien du nettopp var på, å vite at det blir måneder til neste gang det vil være mulig med tur pga brukket fot.

Anbefales ikke.

Skrevet

I Norge faller vanlige fjellturer ikke under risikosport. Dermed trenger du ikke ekstra forsikring. Jeg er ikke sikker hvor grensen går for at du må betale det selv, men jeg tror du må gjøre ganske ekstremt da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.