Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda Finse mot vest - valg av skistøvler/ski


squidman

Anbefalte innlegg

Har tenkt meg en solo tur fra Finse med pulk og telt en gang i vinter. Lurer på hva forum medlemmer tenker rundt valg av ski og støvler. Har selv rando (både smale og midfats) og vanlig fjellski (smøre-og smørefritt). Men har foreløpig bare noen billig 75mm syntetisk lær støvler fra Garmont. Så i fjor en fyr på Ustaoset med pulk som hadde gått turen med feite telemarksski og plast-støvler. Spørsmålet er om det lønner seg med plast-støvler eller 75mm lærstøvler med uttagbar innerstøvel med tanke på å kunne varme/tørke innerstøvelen, våte/iskalde støvler mv. Noen tanker rundt det der? Har også tenkt litt rundt å mekke til en ski-seil (der rando eller kraftigere ski hadde passet bedre. Er klar over at folk flest bruker nok vanlig 75mm lærstøvler eller BC binding. Pleier ikke å fryse på tærne, men da det blir solo tur skal jeg passe ekstra på. Har tenkt å ta turen enten rundt nytt-års eller Feb-Mars da ser ikke helt vitsen å legge seg ut på 'Ekspedisjon' i vel-tråkket løype med tusener av andre i påsken. Venter bare på vinter og en skikkelig pose (Bison eller Marmot CWM).

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine tankar om dette er å basere seg på det ein allereie har av vanlege fjellski (Dersom du gjer alvor av skiseilplanene, vil du ha kraftigare utstyr). Dersom du ikkje stoler på støvlane du har, kjøper du nye som passar i bindingane du har.

Når det gjeld kulde og isolasjon, har eg bare gode erfaringar med romslege støvlar med ekstra sokkar i. Dersom du er trygg på at det ikkje vert mildver (noko du ikkje kan vera på Finse, utan å kjenne til aktuell vermelding) vil det vera ein fordel isolasjonsmessig å ikkje impregnere lærstøvlane. Tørt lær isolerer betydeleg betre enn impregnert lær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er trygg på at det ikkje vert mildver (noko du ikkje kan vera på Finse, utan å kjenne til aktuell vermelding) vil det vera ein fordel isolasjonsmessig å ikkje impregnere lærstøvlane. Tørt lær isolerer betydeleg betre enn impregnert lær.

Takk for tips! Den var jeg ikke klar over! Lærer noe nytt hver gang på forumet her! Satser på at lærstøvler blir ikke våt uansett i kuldegrader (bortsett fra svett fra føttene).. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver Finse mot vest. Da blir det bratt, og jeg ville gått for stødig utstyr. Skal du utover den flate vidda vil det være en fordel med et par solide lærstøver. Hvis det trengs ekstra varme, hender det at jeg legger et stykke fleeceforet tøy under gamasjen og frem over støvelen. Den holdes nede av bindingen foran. Gir mye varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk fra Hallingskeid til finse på en skiseil/kite tur for noen år siden. Tanken var å gå til Geilo men null vind i starten og 17 m/s på slutten gjorde at vi stoppet på finse. Mye fokksnø og til dels bratte oppoverbakker med tung pulk gjør at jeg tror at rando-utstyret var like godt å gå med som fjellski. Jeg hadde riktignok en veldig gå orientert randosko (tlt4)...tror ikke at en 4-spenners sko hadde vært like bra. Sko som tlt5 har 60 graders utslag i skaftet, så de er noe helt annet å gå med enn vanlige randosko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde riktignok en veldig gå orientert randosko (tlt4)...tror ikke at en 4-spenners sko hadde vært like bra. Sko som tlt5 har 60 graders utslag i skaftet, så de er noe helt annet å gå med enn vanlige randosko.

Har desverre ganske tunge Garmont 4-spenns støvler - (ikke råd til superlette carbon støvler enda!), må si jo mindre jeg bruker ski seil (blir vel hjemme mekket versjon) så er det lite fristende å gå lange distanser på flaten med de. Derimot veldig greit med uttak bar inn innerstøvler (har ikke Varg noen sånne?). På pluss siden mye mer kontroll på nedoverbakke.

Noen tanker rundt det å ha med seg enten camp booties eller ekstra støvler? Da pulk er med er ikke vekt like viktig som med bare sekk (men gidder ikke drasse med mer enn 30 kg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg brukar å ha med meg fotposar (forsvarets modell) som eg brukar, utan støvlar i, til leirbruk. 2-3 lag med filtsålar i for isolasjon mot underlaget, så er dette gode snøtøflar.

Takk for tips! Noe peiling hvor jeg får tak i de (uten støvlene?). Har et par billig REI fotposer i ande-dun fra USA, men begynner å bli litt slitt- og har ikke ordentlig såle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.