Gå til innhold
  • Bli medlem

Helgetelttur til Kjerag?


ØysteinJ

Anbefalte innlegg

Hei.

Etter å ha fått et ganske målrettet spark i baken av en bekjent, har jeg bestemt meg for at jeg i oktober skal få meg en helgetelttur for første gang. :D Jeg har aldri vært på Kjerag-bolten, og har tenkt at en tur ifm. det hadde vært spennende. Jeg bor i Bergen, og det hadde blitt å kjøre etter jobb på fredagen, overnatte to netter i telt, og returnere på søndagen igjen. Har noen noen formening om hvor forenelig det er med en tur til Kjerag? Og hvor praktisk dette er å få til som en solotur? Tar gjerne imot tips til både ruter og overnattingsplasser, da jeg er litt grønn på dette. :D

Takker og bukker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Etter å ha fått et ganske målrettet spark i baken av en bekjent, har jeg bestemt meg for at jeg i oktober skal få meg en helgetelttur for første gang. :D Jeg har aldri vært på Kjerag-bolten, og har tenkt at en tur ifm. det hadde vært spennende. Jeg bor i Bergen, og det hadde blitt å kjøre etter jobb på fredagen, overnatte to netter i telt, og returnere på søndagen igjen. Har noen noen formening om hvor forenelig det er med en tur til Kjerag? Og hvor praktisk dette er å få til som en solotur? Tar gjerne imot tips til både ruter og overnattingsplasser, da jeg er litt grønn på dette. :D

Takker og bukker!

Det er ikke noe problem å ta en tur til Kjerrag (bolten), det er en tur på ca 2,5 timer fra parkeringsplassen ved Øygardsstølen. Men jeg håper ikke du planlegger å dra for sent i oktober. Nasatind ligger på nesten 1000 moh, og det er "ofte" full vinter i slutten av oktober. Soloteltturer på fjellet, i dårlig vær, uten erfaring er også litt sånn på kanten sent i oktober. Det kan bli en bratt læringskurve. (At du i tillegg muligens må leie brøytebil for å komme inn til parkeringsplassen ved Øygardsstølen er en annen historie...)

Sesongen for hytten til Stavanger Turistforrening er til 15. oktober, men de siste årene har det vært mulig å ta turer litt lenger ut i oktober.

Det er ca 5 timers kjøring til Stavanger, og jeg antar at du bruker omtrent like lang tid til Sirdal og Lyseveien om du tar om Hovden/riksvei 9.

Det er noen gode teltplasser i dalen "bak" Kjerrag, langs stien mot turisthytta "Langavatn", og går du ned Storådalen i stede for tilbake til Kjerrag, så er det heller ikke noen omvei.

Bolten ligger et lite stykke fra selve Nasatind, og det bør være greit å finne fram til.

Skriv en rapport når du er tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoisann, spørs om jeg ikke må revurdere litt, basert på hva du skriver. Målet med turen er å rett og slett komme meg ut, lære å bruke utstyr, prøve å sove i telt etc. Spørs om ikke lærekurven blir litt for bratt ved å prikke ut Kjerag så seint på året. :) Men jeg tar vare på hva du skriver, og prøver meg på nytt når snøen forsvinner til våren igjen. :) Har du noen idéer til andre steder som er litt mer nybegynnervennlig på denne tiden av året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoisann, spørs om jeg ikke må revurdere litt, basert på hva du skriver. Målet med turen er å rett og slett komme meg ut, lære å bruke utstyr, prøve å sove i telt etc. Spørs om ikke lærekurven blir litt for bratt ved å prikke ut Kjerag så seint på året. :) Men jeg tar vare på hva du skriver, og prøver meg på nytt når snøen forsvinner til våren igjen. :D Har du noen idéer til andre steder som er litt mer nybegynnervennlig på denne tiden av året?

Denne helga vil det gå mer en greit å ta en tur til Kjerrag.

Jeg har normalt noen turer med telt tidlig i sesongen, før det blir snøbart i fjellet. Da går jeg inn i en av dalene som ligger lavt og som heller ikke er så lang fra hjemstedet. (Det kan fortsatt være litt snø, og det er ofte kaldt om natten.)

For meg blir det Fidjadalen - inn av Frafjord, Røssdalen - inn av Fossan/Espedalen eller i Madlandsheia, som tidligere var nærmest Bymarka til Stavanger.

Slike plasser vil du helt sikkert også finne mye nærmere Bergen. Her bør noen andre kunne gi gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.