Gå til innhold
  • Bli medlem

Miljøverndep. om Snøheim: Ikke overraskende vedtak


morten

Anbefalte innlegg

http://www.odin.no/md/norsk/tema/friluft/nyheter/022031-070243/dok-bn.html

De har gått inn for en kompromissløsning. Snøheim blir stående og DNT får anledning til å overta, men en betingelse er at veien inn dit blir fjernet.

Noen som vet hvor øverste parkeringsmulighet blir i fremtiden? Helt nede ved Hjerkinn eller et stykke opp i dagens skytefelt.

Synes det er et positivt vedtak. Selv synes jeg nok det mest fasinerende ville vært om hele området hadde blitt tilbakeført, men at det i det hele tatt planlegges et tilbakeføringsprosjekt er supert.

Dersom veien trekkes langt nok ut, vil mange av 2000-metertoppene på Dovrefjell bli svært drøye å gjennomføre som dagsturer fra nærmeste parkeringsplass. Larstinden f.eks. blir da en av landets mest utilgjengelige 2k topper!! (Godt jeg allerede har vært der :?: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dagens kjetting-bom, er ikke dette grensa på nasjonalparken? Slik at det i tilfelle er veien ovenfor denne sperringa som skal vekk? Altså kjøring dit opp blir fortsatt mulig? Å ta vekk hele veien blir vel for dumt....? En løsning alâ Spranget-Rondvassbu må vel være mye bedre. Uten vedlikehold vil veien uansett gro igjen med tiden. Alternativet er de "stygge" stiene som f.eks er videre opp for Snøheim. Ikke akkurat pent. Da er det penere med en igjengrodd grus-/traktorvei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, og jeg tror ikke jeg er den eneste, synes definitivt en sti er bedre enn en kjørbar vei, og dessuten - er det vei der, vil det alltid være noen som har nøkkel og kan kjøre.

Tiden vil vise hvordan det blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkte litt fort på nettet, og fant ut at nasjonalparkgrensa går 400m nedenfor Snøheim. På norgesglasset ligger ikke Snøheim innen for grensene til nasjonalparken, og så dette må vel være feil....

Jeg syns igjengrodde grusveier er flott jeg, litt nostalgi over det. En opptråkket sti gir meg bare assosiasjoner til slitasje. Men det er vel smak og behag... Lages en sperring kan jo det gjøres med et kraftig monument av en stein: Hit, men ikke lenger :?: he he :?:

Fjerner de veien helt fra Hjerkinn blir det travelt langt å traske til Larstind ja... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkte litt fort på nettet, og fant ut at nasjonalparkgrensa går 400m nedenfor Snøheim. På norgesglasset ligger ikke Snøheim innen for grensene til nasjonalparken, og så dette må vel være feil....:?:

Det er nok feil ja, denne np'n ble utvidet for en tid tilbake. Børge Brende var med på festivitas og markering i den forbindelse. Vet ikke om det er snakk om ytterligere utvidelser når skytefeltet legges ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel helt an på i hvor vidt skytefeltet etter renatureringen innlemmes i nasjonalparken.

Blir parken utvidet ned til E6, må man nok regne med at veien stenges/fjernes helt. Hvis grensen blir der den er i dag, vil det sikkert fortsatt være mulig å kjøre inn dit (som ved Glitterheim/Spranget).

Men så vidt jeg forsto artikkelen riktig så vil de nok stenge veien helt. Ellers ville det gjort liten forskjell til som det er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det er nok feil ja, denne np'n ble utvidet for en tid tilbake. Børge Brende var med på festivitas og markering i den forbindelse. Vet ikke om det er snakk om ytterligere utvidelser når skytefeltet legges ned?

Jo, mesteparten av skytefeltet blir, om ikke nye politiske signaler gis, da, vernet som nasjonalpark og landskapsvernområde. Men det er snakk om et 30-årsperspektiv, så lang tid vil det ta før man har en akseptabel fjerning av blindgjengere. Så det gjelder nok å holde oppe et opinionspress til vi blir gamle og grå. Nå ja - dere, jeg er grå...

Helt kvitt blindgjengerfaren blir man ikke. Så dere bør respektere de skiltene som etterhvert kommer om telt- og bålforbud. Dette blir skiltet med tanke på å unngå bålfyring oppå eller teltpluggbanking inn i en udetonert granat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.