Gå til innhold
  • Bli medlem

Silikon på Gore Tex skalljakke...


dagn

Anbefalte innlegg

Vet at mange sier nei nå, men som flere produsenter sier brukes det silikon på jakkene (ytterstoffet) når de leveres fra produsent.

Dette gjør til at jakken er vannavvisende den første tiden.

Kjenner noen til hvordan man kan opprettholde den vannavisende effekten etter at fabrikksilikonen er vasket ut?

Jeg har forsøkt alt av impregnering, strykejern eller tørketrommel. Ingenting gjør plaggene vannavisende som da de var nye. Vannet preller kansje av de første 30min, men så trekker ytterstoffet vann og jakken bli tung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vasker alt av regntøy og skallbekledning med Nikwax Tech Wash og vasker så igjen med Nikwax TX Direct. Viktig å vaske jakka først (med tech wash) så porene er åpne og ikke gunket fulle av kroppsolje og skitt. Så lar jeg den tørke litt før jeg vasker den igjen med TX Direkt. Når den så er tørket så renner vannet av som om det skulle være oljet. Jeg har også vasket noen turbukser med TX Direkt for litt ekstra vannavvisning så jeg ikke trenger å ta på regnbukse hvis det bare regner litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i kontakt med Norrøna om problemet, og de anbefaler at man IKKE vasker inn impregnering. Dette tetter visst porene uansett. Men om porene for å få ut svette tettes er jo ikke det noe krise. Det er meget begrenset hva jakken får ut av fuktighet. Husker ikke helt, men noen har sagt en gang at Gore Tex slipper ut 1,5 liter fuktighet iløpet av 24 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TX Direct er helt fint på gore-tex. Hvorfor de skulle si noe annet skjønner ikke jeg. Helt klart at man ikke bør bruke voks og slikt, men tx direct er så tynt at det ikke blokkerer porene i gore-tex. Flere produsenter, til og med gore-tex selv anbefaler dette.

http://www.gore-tex.co.uk/remote/Satellite/content/care/washing-instructions

"WATER REPELLENT TREATMENT

Gore recommends applying a topical water repellency restorative for outdoor fabrics, available at your local outdoor retailer."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.