Beate Skrevet 18. september 2011 Skrevet 18. september 2011 Er på utkikk etter fjellski som skal brukes på tur med hund, dvs uten stålkant. Skal brukes minst mulig i preparerte løyper, men tenker ellers et bredt bruksområdet fra skog til fjell. Har sett på fischer sin modell "jakt", som er smørefri. Noen som har erfaringer med denne eller andre smørefrie fjellski? Er i utgangspunktet litt skeptisk til smørefrie ski... men har ikke prøvd slike på mange år.. Lurer også på hvor lange ski jeg bør ha? Er 174 cm høy. Siter
Phaser Skrevet 18. september 2011 Skrevet 18. september 2011 Kan anbefale Åsnes Breidablikk. Dette er samme skia som Combat/Ingstad men uten stålkanter. Ikke så mye spenn men bra innsving og mykheten gjør dem lette å styre. Samt utenfor løypa har mangelen på spenn lite å si. Siter
borgern Skrevet 18. september 2011 Skrevet 18. september 2011 Har ikke ski enda selv men har og siktet meg inn på Breidablikk. En kompis har de jaktcrown til Fischer. Fine ski men han er ikke helt fornøyd med den smørefri-sålen. Siter
TormodiFuruskogen Skrevet 18. september 2011 Skrevet 18. september 2011 Breidablikk er tingen om du skal ha skikkelige fjellski - kjempe fine å snørekjøre med. Lett å svinge og flyter fint i løssnø. Smørefritt er ikke så bra som smøreski - men man må jo sette seg litt inn i div festevoks for å få det optimalt. Siter
Beate Skrevet 22. september 2011 Forfatter Skrevet 22. september 2011 Takker for svar Da blir det nok Breidablikk ski på meg. Hva slags binding bør jeg gå for? BC eller 75 mm? Siter
Iguana1702 Skrevet 22. september 2011 Skrevet 22. september 2011 BC bindingen er vel litt lettere å gå med. Men problemet er ofte at de fort iser ned i kuldegrader. Der kan du få problemer med skoene til å henge i bindingen. Men dette kan du fikse med litt isfjernespray. Eg sjølv har 75mm binding, fordi eg prioriterer meir nedover køyring. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.