Gå til innhold
  • Bli medlem

Kulde og forbrenning


Tonjeb

Anbefalte innlegg

Hvordan er kaloriforbrenningen ift vanlig når man er ute i kalde temperaturer? Skjønner det kommer an på hvor kaldt det er snakk om, men sånn generelt når man fryser da?

Eller i det hele tatt går på tur i lave temperaturer.

De som driver med polturer, vet jo sånn ca hvor mange kalorier som må beregnes til "frysing", noen her som gjør det?

Kan man liksom beregne å spise 500 ekstra kalorier hver dag når det er kaldt, på tur? Jeg har iallefall en tendens til å gå ned i vekt på vinterturer.

Takker for svar :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kroppen blir utsatt for flere påkjenninger, så forbrenningen går nok opp en del. Ikke godt å si hvor mye. I tillegg har du nok allerede høy forbrenning, etter et par måneder på "labbetur" med tung ryggsekk i tungt terreng. En ting som kan være litt skummelt er at man ikke kjenner tørste så lett i kulde som når været er sommervarmt. Det er lett å drikke for lite væske.

Veldig flott innslag om deg i Midtnytt i går, Tonje! :)

En annen sak: gassprimus er kanskje ikke det beste når kulda setter inn. Gass trives ikke i kulde, og er vrien å få ut av den lune boksen. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under normale forhold vil du vanligvis ikke forbruke særlig mye mer kalorier når det er kaldt. God påkledning sørger for det. Hvor mye en beveger seg betyr mye mer for kaloriforbruk.

En del personer, meg selv inkludert, får ekstra fart når skisesongen begynner. Jeg liker rett og slett å slite mer på skiturer enn på gåturer. Jeg går fortere oppover bakkene for å nyte nedoverbakkene. Jeg pleier også å ta med mer varierert mat på sommerturer, og spiser ofte derfor noe mer. På vinterturer pleier jeg å småspise (sjokolade, bixit mm) de siste timene for å ikke gå opp for energi.

Lars Monsen skriver i Vildmarksboka at han forbruker ca samme kalorimenge om sommer og vinter. Han tilskriver det til at vinterturene blir kortere, og at det oppveier ekstra kaloriforbruk pga lav temperatur.

Børge Ousland gikk i mørke til Nordolen. Største rasjonen var på 6500kcal, mens mellomrasjonene var på 5600kcal. Hushovd under Tour de France forbruker over 8000kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.