Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur til Store Ringstind

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei.

Jeg og en kompis har lenge pratet om å reise på fjelltur i sammen. Og nå har vi begge fattet stor interesse for Store Ringstind. Det ser ut som er flott topp, med fin skinedkjøring. Men ingen av oss er noe kjent i dette område, og spørsmålene er mange.

Så egentlig får jeg bare begynne å liste opp spørsmålene:

1. Når er sesongen for å bestige fjellet med ski? Vi går siste året på videregående, så våren er rimelig hektisk for oss. Derfor håper vi å kunne ta turen så tidlig som mulig.

2. Hvordan er turen opp? Noen farer?( Tenker da mest i forbindelse med breen) Ingen av oss har noe spesiell erfaring med bre, men er begge fjellvante. Noe spesiellt som bør nevnes her? Noe spesiellt breutstyr som kreves?

3. Vi tenker oss å sette av en helg til dette. Tar da med oss teltet. Hvor passer det best å telte? Tenker å kjøre innover på veien mot Årdal, for å komme så nærme Ringsdalen som mulig. Men når åpner denne veien for sesongen?

4. Ellers andre tips, råd som dere har å komme med? Er dette en overkommelig topp å bestige på ski, for to sunne ungdommer? Alle råd tas i mot med takk. Vi er unge og lærevillige!

Flere spørsmål dukker sikkert opp etterhvert.

Fint om dere kan slenge ut noen ord!

Mvh

Are

Annonse
Skrevet

1. Mai er den beste måneden, ettersom Årdal-Turtagrø veien er åpen. Men mars og april er også OK, men da blir det litt ekstra høydemetre fra Turtagrø

2. Følg "skisporene" helt til topps, og hold god avstand fra sprekkområdene. Isøks og kanskje stegjern er kjekt (og ofte nødvendig) å ha i den bratte oppstigningen innerst i Ringsdalen samt på den ofte isete skråtraversen under Midtre R. Folk i taulag ser man sjelden i mars/april/mai, men fra midten av mai og utover bør man begynne å vurdere taubruk på breen. Likevel kan redning fra bre bli aktuelt uansett sesong, så tau etc bør alltid tas med på breturer.

3. Ringsdalen (hvor veien slutter) er perfekt å campe. Ofte kan man kjøre helt opp til teltplassen i slutten av mai.

4. Store Ringstind er overkommelig for menigmann. Er man sprek kan man gjerne supplere med Midtre og Østre Ringstind også.

Se også min tur fra mai-2004 (inklusiv bildegalleri til høyre):

http://distantpeak.com/web/mountains/norway/ringstindane

Skrevet
4. Ellers andre tips, råd som dere har å komme med? Er dette en overkommelig topp å bestige på ski, for to sunne ungdommer?

Høres absolutt ut som det er en overkommelig topp for dere! :? Jeg hadde med kona på den turen, og hun var lite erfaren med denne typen skiturer. Hun hadde generelt sett gått lite på ski, så vi gikk med den innstillingen at hun ville bli med så langt hun orket eller klarte. Det gikk helt fint, og hun hadde ingen problemer med å komme helt opp. Vi satte nok rekord i å bruke lengst tid ned igjen, men i det megaværet vi hadde denne maidagen var heller ikke det målet. Kanskje den flotteste skituren jeg har hatt! :?:

Som også Lyngve skriver i punkt 2 i forrige innlegg, er det spesielt 2 steder som kan by på litt problemer. For oss var passeringen under midtre Ringstind (på breen nord for denne) mest ekkel. Der var det steinhardt etter frostnatta og ikke særlig festlig uten stålkanter på skia. :?:

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei

Kan bare hekte meg på de to foregående og si at det er en flott tur på våren. Det er nok greit å sjekke litt nærmere snøforhold på breen, avh. av hvor sent på våren skituren planlegges. Det kan variere veldig fra år til år. Ellers er det mange turmuligheter / kombinasjoner i området (Stølsmaradalstind og de andre Ringstindene). Krefter og vær avgjør det. Noe bratt og utfordrende på de stedene de andre også nevner, snøforholdene avgjør hvor stas disse passasjene er. :?

Lykke til med turen (husk evt. sikringsutstyr på breen og isøkser..)

KW

Skrevet

Jeg hadde litt problemer opp til Store Ringstind for to år siden i slutten av mai. Det hadde dannet seg hard skare på breen under Midtre Ringstind. Det var så bratt at et fall ikke hadde vært noe særlig. Angret på at jeg ikke tok med isøks, men det gikk bra like vel.

På nedturen hadde solen smeltet skaren og det var uproblematisk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.