Gå til innhold
  • Bli medlem

E du steingalen?


REs

Anbefalte innlegg

Ok, refusert igjen.

Ja ja, jeg får vel tåle et lite rapp over fingrene en gang i blant, og hvilket flagg jeg setter på bordet den 11. september, eller 19. juni eller 6. og 9. august etc. etc. får jeg vel holde for meg selv.

Denne gangen handler det om stein.

Det jeg lurte på denne gangen var om det kanskje er noen andre her på forumet som er som meg og kommer hjem fra tur med stein i sekken.

Jeg plukker ofte med meg fine steiner hjem fra tur, men så ender det som regel med at de blir liggende å slenge litt rundt forbi, simpelt hen fordi jeg ikke har kunskap nok til å vite hva det er eller om det er noe å ta vare på.

Min yngste sønn har det litt på samme måten, bare med den forskjellen at han samler steinene inne på rommet sitt og så har han en liten kasse med mange rom i hvor han oppbevarer de fineste og de han har betalt penger for.

Nå har jeg meldt sønnen inn i "Småsteinklubben", en barneavdeling under Stavanger geologiforening, og selv har jeg, som en start, meldt meg på et kurs i steinsliping. Det er utrolig hvor mye fint som kan komme ut av en tilsynelatende grå og trist stein når den bare bearbeides riktig.

Så hvis det er noen andre som har den samme interessen, eller skal vi si uvanen, så hadde det vert fint å høre om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok vært innom jeg også. Tatt med steiner hjem og ikke noe mer. Det har glidd over og nå er det bare søle og grus under skoa som blir med hjem. Men hvem veit med 2 småttinger i huset så blir det kanskje snart noen steiner igjen. Har prøvd å slipe stein jeg også så skjønner hva du mener :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Jeg er ikke helt der at jeg tar med steiner hjem, men liker å finne ut av hvordan fjellene og landskapet har blitt formet av isen. Hvordan isen har beveget seg. Hvordan den har bearbeidet fjell og terreng. Hvor den har kalvet , morenerygger, og hvor den har lagt "puter" i terrenget.

Det er også interesant å oppdage steiner som normalt ikke burde vært i området men åpenbart har blitt flyttet langt av sted.

Ønsker imidlertid at jeg hadde større kjennskap til steiner og steinsorter.

En feltbok hadde gjort seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt med meg en del flate heller fra diverse fjelltopper.

Men noe gjennomført samling har det nok ikke vært.

Tenkte å mure dem inn i en vegg, men det blir nok med tanken en del år til.....

Minner meg om de årene da min stefar og jeg bar flate, lavbevokste steiner med oss fra turene våre da jeg var ung.

De ble murt inn ved inngangspartiet på huset, ble superfint. Innsamlingen tok noen år, men da det ble ferdig var det klart verdt tiden, bærevekten og innsatsen.

Samboer samler på små steiner med hjerteform (vi har alle våre greier 8) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar alltid med en suvenir stein fra 2000 metrene. Disse blir merket med navn på topp og dato.

Disse ligger å go'gjør seg i en eske inntil samlinga er komplett, og da tror jeg de blir montert opp på en eller annen måte.. :):wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar alltid med en suvenir stein fra 2000 metrene. Disse blir merket med navn på topp og dato.

Disse ligger å go'gjør seg i en eske inntil samlinga er komplett, og da tror jeg de blir montert opp på en eller annen måte.. :?::)

Det er godt ikke alle gjør dette for plutselig er vi uten 2k topper :wink::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt der at jeg tar med steiner hjem, men liker å finne ut av hvordan fjellene og landskapet har blitt formet av isen. Hvordan isen har beveget seg. Hvordan den har bearbeidet fjell og terreng. Hvor den har kalvet , morenerygger, og hvor den har lagt "puter" i terrenget.

Det er også interesant å oppdage steiner som normalt ikke burde vært i området men åpenbart har blitt flyttet langt av sted.

Ønsker imidlertid at jeg hadde større kjennskap til steiner og steinsorter.

En feltbok hadde gjort seg.

Da hadde du sikkert likt deg i mitt område.

På Jæren har vi mye morene som isen har lagt igjen. Ordet hol eller "hodel" som det uttales på Jæren betegner en morenerygg eller haug. Dette var populære steder å bygge hus i gamle dager siden det var god drenasje og stødig grunn å bygge på. Kjører du E39 sørover fra Sandnes passerer du Bråsteinsnuten og Åslandsnuten. Øst for disse ligger digre stoppmorener og ruver i landskapet. En eller kanskje begge disse morenene (er ikke helt sikker) er også fredet, noe eierne av de store sandtakene i området sikkert ikke er så glade for. (Bilde viser hvordan fjellet har ligget og stoppet isen som så har lagt igjen en kjempemorene.)

Men dette er kvartærsgeologi, og kvartærsgeologer har vanligvis ikke så mye kunskaper om bergarter og mineraler.

Et par av de vanligste steinene som finnes her og som er fraktet hit av isen fra østlandet og deromkring er rombeporfyr og flint. Jærkysten er full av slik stein og også mange andre spennende steintyper.

En gang var jeg turist i Bangkok, og på en tur i Chinatown ble jeg stående å titte inn i en gullsmedbutikk som lå nede i en kjeller. Bak disken stod gullsmeden med en kikkertlignende lupe forran det ene øyet og på den andre siden av disken stod en dresskledd kunde. På disken, på et lite tørkle, lå en fin liten haug med små blanke steiner.

Sikkert en som samlet på stein det også. :?

martin.m:

Minner meg om de årene da min stefar og jeg bar flate, lavbevokste steiner med oss fra turene våre da jeg var ung.

De ble murt inn ved inngangspartiet på huset, ble superfint.

En av mine kammerater hadde en nabo som var murer. Han hadde en matboks som var like stor som en murstein. Når matboksen var spist tom ble alltid innholdet erstattet av en murstein som mureren tok med hjem. Denne ble lagret i kjelleren, og senere i garasjen, og når hans eldste sønn skulle byge hus så hadde faren nok murstein i kjelleren og garasjen til å sette opp grunnmuren.

Kanskje det ikke er så dumt å samle på stein like vel, i hvert fall ikke hvis det er riktig sort. :wink:

post-4379-133474767214_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drasser også stein med meg hjem fra tur, og målet er jo å samle en helle eller tre fra alle turene jeg er på. Har større arealer som jeg med tiden ønsker å dekke 8) . Men hvor går grensa for ulovlig sanking? Jeg laster jo ikke bilen full... men finner jeg noen fine heller hender det at jeg tar med meg noen ekstra.

Ellers har jeg endelig klart å overbevise datteren på 8 at hun ikke skal bære stein OPP på fjellet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous
Ok, refusert igjen.

Ja ja, jeg får vel tåle et lite rapp over fingrene en gang i blant, og hvilket flagg jeg setter på bordet den 11. september, eller 19. juni eller 6. og 9. august etc. etc. får jeg vel holde for meg selv.

Denne gangen handler det om stein.

Det jeg lurte på denne gangen var om det kanskje er noen andre her på forumet som er som meg og kommer hjem fra tur med stein i sekken.

Jeg plukker ofte med meg fine steiner hjem fra tur, men så ender det som regel med at de blir liggende å slenge litt rundt forbi, simpelt hen fordi jeg ikke har kunskap nok til å vite hva det er eller om det er noe å ta vare på.

Min yngste sønn har det litt på samme måten, bare med den forskjellen at han samler steinene inne på rommet sitt og så har han en liten kasse med mange rom i hvor han oppbevarer de fineste og de han har betalt penger for.

Nå har jeg meldt sønnen inn i "Småsteinklubben", en barneavdeling under Stavanger geologiforening, og selv har jeg, som en start, meldt meg på et kurs i steinsliping. Det er utrolig hvor mye fint som kan komme ut av en tilsynelatende grå og trist stein når den bare bearbeides riktig.

Så hvis det er noen andre som har den samme interessen, eller skal vi si uvanen, så hadde det vert fint å høre om det.

Husker da jeg var liten gutt og var med min far på fjellturer rundt omkring i Norge. Da ble jeg alltid gående og bære på mye stein i sekken.

Når vi kom hjem var det å klistre på en lapp, og skrive hvor den var fra. Ble litt av en samling til slutt. Men kjekt var det! Mont tro om jeg kansje skulle tatt opp den hobbien igjen. :D

Når det gjelder å finne ut navn på diverse steinarter, så kan også et tips være å ta seg en tur inn på "Spør en biolog," som er en side jeg benytter meg av innimellom.

http://www.biologforeningen.org/enbiolog/default.asp

En veldig nyttig nettside.

Der kan man legge inn spørsmål og bilder og få svar på det meste, enten det er dyr/insekter, formasjoner i landskapet eller stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.