Gå til innhold
  • Bli medlem

Gore-tex eller andre membranvarianter, jaktklær..


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei

Skal kjøpe nytt fra grunnen av og driver bla. å ser på et jaktsett, dvs bukse og jakke, det er ment å bli brukt både sommer som vinter.

Har sett på noen jaktsett som er såkallte lydløse (microfiber som dekker dressene) og funnet at Gore-tex settene er vanvittig dyre (for min del) når de koster 8000,- , jeg har sett andre sett med såkallte membran løsninger som skal være både vannTETT og vindTETT, samt at de puster.

I butikken blir jeg fortalt at disse billigere membran variantene er like bra og av og til bedre (mhp. slitasje) enn Gore-Tex, et typisk sett av en annen type enn Gore-Tex har jeg sett til 2000,- og opp til 5000,-

Er det noen her inne som har erfaring eller synspunkter på andre membraner og vanntett tøy for lydløs jaktbruk enn Gore-Tex?

Er de bra på vinteren, er de faktisk vantette?

Ønsker å kjøpe bra, men i og med at jeg skal kjøpe dress, sko, ski, telt (vinter7helår), sovepose og sekk, må jeg følge lommeboka til en viss grad.

Alle synspunkter mottaes med stor takk mhp. jaktdress. (jeg skal fotografere og trenger derfor å være mest mulig lydløs).

Hilsen

Ole-H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Ulempen med lydløse plagg på vinteren er vel at snøen har mye lettere for å feste seg. Dette er ganske generelt, men mulig det finnes dresser hvor dette ikke er et problem ?

Eksempel på rimeligere membran jaktdresser :

"Dovrefell Jegeren"

selges hos www.magasinet.no

2395 kr

"Jahti Jaktsett"

selges hos www.vildmarks.no

1869 kr inkl vindtett fleecejakke, fleeceundertøy, membrancaps og markeringsvest.

Denne dressen har jeg, og den er kanskje ikke særlig egnet dersom du skal baske rundt i snø siden noen lommer er uten glidelås. Dressen har heller ikke hette. Men dersom du ikke har ekstreme vinterkrav vil jeg tro det er et godt kjøp. Har ikke fått testet min dress skikkelig enda.

Ellers vil jeg anbefale deg å ta en titt på ITAB klær som er ekstremt billig hos :

http://www.idefixteko.se/

De sender til Norge mot ekstra gebyr på 250kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

hvis du vil ha lydløse og varme klær, og har lite penger, så sats på vadmel. mange nroske jegere går rundt i den gamle svenske militæruniformen...

selv har eg Norrøna Finnskogen gore-tex dress, og vadmelsbukse og saueskinnsjakke som standard jaktklær.

norrøna-dressen er vanntett som bare det, og har ytterstoff i lydløs børstet microfiber, men gore-tex-membranen er ikkje like lydløs. så noe antrekk for smygjakt vil eg ikkej si det er... den ble brukt mye i høst, på både elgjakt, reinsjakt, hjortejakt og rådyrjakt, og på vinterfjellet etter rype. den er vind- og vanntett, og ypperlig som ytterlag ved postering ol. men følte emg ikkje lydløs på smygjakt... dressen er ikkje videre kjempevarm, men med godt tøy under har det ikkje vært et uoverkommelig problem.

i vinter, med minusgrader, snø og tørrvær under mesteparten av jakta, har eg brukt vadmel og saueskinnsjakke. ypperlig varmt og langt mer lydløst enn goretex... så til jakt uten nedbør vil eg anbefale deg å kjøpe vadmel, og heller satse på et par skikkelige, varme og romslige støvler når du skal tømme lommeboka...

slik det er no, vil eg si at eg bare foretrekker norrønadressen på reinsjakt, i regnvær, og kanksje på fjellet, når været kan skifte fort. fikk forøvrig dressen på tilbud, for 4000 samlet, som egentlig er prisen på jakka. var kampanjetilbud før jakta...

dette ble aknskej litt rotete, send en melding om du lurer på noe... personlig begynte eg med jakt i høst, og kjøpte goretex i tro på at det var det beste, men har altså vist seg at det ikkej alltid stemmer...

uansett er støvler, votter og lue det viktigste for komforten på jakt. det verste som finnes er å sitte på elgpost og kjenne at tærne fryser til is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei og takk for svar.

Jeg heller egentlig litt mot noe jeg kan bruke sommer som vinter, uten å behøve å kjøpe så veldig mye.

Har sett på PASVIK II settet fra Bergans. Dette er Dermizax membran basert.

Etter det jeg har forstått, er det mindre problemer med rim og frost når det er kaldt, samt pusting når tøyet er skittent. Et sett av denne typen koster rundt 6000 nytt, men i og med at jeg er på utkikk etter andre ting som sekk og sovepose, skal jeg vel klare å få en deal. (de må da være fornuftige, selv på sportsshuset :? )

Noen erfaringer med Pasvik II?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.