LuckySilver Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Idag kom endelig Circuit`en som skal brukes vår, sommer og høst, i posten En herlig oppgradering (eller nedgradering, alt ettersom) fra min "gamle" 130-liters sekk fra Bergans, som best gjør seg på vinteren hvor oppakningen er større. Førsteinntrykket er vel det jeg ønsker å få litt hjelp med å finne ut av nå. Den ser bra ut, virker godt sammensydd, og er superlett. Helt digg. Men hvor er det hemmelig rommet inni? For på youtube har jeg sett folk stappe inn telt, sovepose, liggeunderlag, klær, mat, fiskeutstyr, kamera osv osv. Jeg kom så langt at jeg fikk lagt inn liggeunderlaget (Helsport FoamMat Trek).... og.... så var det fullt.... Jeg løsnet alt som var av reimer på sekken, rullet sammen liggeunderlaget på nytt, men fortsatt var sekken smekkfull med underlaget inni. Fikk til nød presset inn sommerteltet (Eureka Spitfire Solo) inni liggeunderlaget, men thats it! Prøvde å legge en über-sammenklemt sovepose i bunnen (Mammut Kompakt SL på 1kg), men da fikk jeg ikke igjen sekken etterpå, fordi liggeunderlaget stakk for høyt ut av sekken. Så igjen; hvor er det hemmelige rommet??? Eller hvis jeg prøver å glemme hva nytt utstyr vil koste meg nå, hva er det dere som har denne sekken, fyller den med? Sommerteltet skal byttes ut med MLD Duomid, men sålenge liggeunderlaget (som jeg liker veldig godt) tar all plassen, så hjelper jo det fint lite... Sukker tungt nå, for jeg vil jo gjerne like sekken, og et nyere og lettere liv i skauen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TurNisse Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Jeg lo Men... Å gå fra 130liter i hovedrommet til 24liter i hovedrommet er et ekstremt langt hopp da... ULA Circuit er nok en "vektfanatikersekk"... Jeg har også lyst på circuit å har ganske greit lett og kompakt utstyr, men jeg klarer ikke å få det jeg har med i 24liter + sidelommer = 42liter... Og inkludert i de 42litrene er også nettinglommene på utsiden av sekken... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Koppen Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Du LuckySilver... Du må slå ned teltet og slippe luften ut av liggeunderlaget Tror du blir fornøyd, kom med videre rapporter etterhvert! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LuckySilver Skrevet 6. september 2011 Forfatter Del Skrevet 6. september 2011 Haha, skjønner at dere koser dere nå ja Men utstyret jeg har ellers, er kompakt nok til at jeg får både kokeutstyr, snacks, gps, telefon, førstehjelps og fiskeutstyr i lommene utenpå sekken. Det er inni som er problemet. Der skal jeg ha telt, sovepose og liggeunderlag, pluss litt mat og en 2-liters pose med kles-skift. Men det funker bare ikke. Der stjeler liggeunderlaget 90% av plassen, og jeg kan ikke fatte hvilket underlag jeg skal kjøpe som er så sykt lite og smalt at det både kan være inni sekken, samtidig som det er stort nok til at mer enn bare den ene foten min får plass på det når jeg skal sove... Så jeg regner med det er er en knapp en eller annen plass jeg kan trykke på, slik at det dukker opp en sånn sort virvel jeg har sett i Star Trek som gjør at alt blir sugd inn og blir bittelite? Trenger bare hjelp til å finne den knappen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LuckySilver Skrevet 6. september 2011 Forfatter Del Skrevet 6. september 2011 Har et lite tilleggsspørsmål også; jeg måtte betale toll på sekken, men er ikke friluftsutstyr tollfritt? Og vet dere om ULA gir tilbake US moms siden jeg har betalt norsk moms? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TurNisse Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 http://www.oslosportslager.no/produkt/exped-sim-comfort-5-lw-liggeunderlag-23918.aspx (Edit : for å ikke lyve nå da, bildet i posten, å det det linkes til er ikke samme underlag.. Bildet er SynMat 7 UL M ) Ser nå at du har samme liggeunderlag som jeg har, det underlaget der orker jeg ikke å ha inne i 65 liters sekken min heller, det får pent å pyntelig henge utenpå... (Det er dette du sier du har?http://www.helsport.no/no/produkter/TILBEHOR/Soveposer/FoamMat%20TREK) Jeg har i tillegg et Meget kompakt oppblåsbart underlag som er paddeflatt når jeg pakker det ned, går lett ned i pakkposen til soveposen eller teltet... (Pasific Outdoor til 460kroner) Å ja, jeg har endt opp med å ha med begge to for litt ekstra komfort, da med foam underlaget fra helsport utenpå sekken... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tor Magnus Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Jeg har også en Circuit og synes det er en hærlig sekk. Plukket kjapt av dillemikket som hang å dinglet av stroppene. Har ikke helt sansen for de "flaskeholderene" og håndtakene. Er enig i at det fort blir fullt i hovedrommet. Tror ikke den FoamMatten burde gå i sekken, hverken på insiden eller utsiden... Men hvis du skal ha med det liggeunderlaget så ville jeg satt det på toppen av sekken. Det er en closed-cell madrass så det gjør jo ikke noe om det blir vått. Stoppen som går over toppen er kjempelang, men er kanskje ikke så stabil løsning? Jeg putter ting som ikke gjør noe om det blir vått i nettingen og sidelommene, slik som teltstenger og teltduk for eksempel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LuckySilver Skrevet 6. september 2011 Forfatter Del Skrevet 6. september 2011 Da får det bli et nytt liggeunderlag... Jeg pakket nettopp sekken uten underlaget, og da fikk jeg plass til mer enn hva jeg pleier å ta med på helgeturer. Tipper jeg fint kan bruke sekken på en ukestur å, hvis jeg absolutt ønsker Det var mye reimer på sekken ja, og de var ekstremt lange alle sammen. Jeg lar nok tommel-reimene henge foreløpig, men kommer til å klippe ned reimene til skulder- og hoftejusteringene. Har ikke bruk for så mye ekstra lengde, da jeg ikke har noen umiddelbare planer om å bli hverken tykk eller proppfull av digre muskler. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Koppen Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Haha, skjønner at dere koser dere nå ja Neida, trodde egentlig det var du som hadde det litt morsomt... Og et lite øyeblikk trodde jeg du tullet med dette "hemmelige" rommet mange UL-sekker har mellom rygg og hovedrom hvor en gjerne bruker liggeunderlaget som "stay-ups". Celleplastunderlag er jo greit å ha utenpå sekken, ellers blir vel et nytt alternativet. Har samme som TurNerd og er veldig fornøyd (3 eller 4 år). Tror nok pakkvolumet er halvparten av mye omtalte Exped Synmath UL 7 M. Den varianten de har på Magasinet koster jo bare 289,- og er vel antagelig samme ulla. Rett nok synes jeg det er en del støy i det, dessuten er det glatt, men du verden så godt en ligger. Har et lite tilleggsspørsmål også; jeg måtte betale toll på sekken, men er ikke friluftsutstyr tollfritt? Og vet dere om ULA gir tilbake US moms siden jeg har betalt norsk moms? Betalte du toll!? Det mener jeg må være feil. Du betaler varen, eventuelle gebyrer til netthandelen og så legges det til frakt. Her på berget kommer det et tollbehandlingsgebyr og så tilkommer det mva på 25%. Kjøpte sekk fra SMD ifjor og er rimelig sikker på at jeg ikke betalte toll. Når det gjelder mva betaler neppe ULA noe fordi det vedkommer dem ikke hva du betaler norske myndigheter. En annen ting er om de hadde avkrevd deg urettmessige avgifter, da hadde du jo hatt er argument for å få dem refundert. Kan det tenkes at du har lest på en bong hvor det ikke er plass til hele teksten, slik at det framstår som "Toll"? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LuckySilver Skrevet 6. september 2011 Forfatter Del Skrevet 6. september 2011 Det hemmelige rommet var nok en fleip, jeg bare irriterte meg selv over at jeg ikke helt tok overgangen fra 130 liter til Circuit så altfor lett, og trengte litt hjelp til pakkingen Iflg kvitteringen fra Posten har jeg betalt 320,- i mva og 227,- i tollgebyr, totalt 547,- til den norske stat. De 227,- skal jeg nok klare å stå for, men jeg bruker de gjerne på andre ting. Får se om jeg gidder gjøre noe med det. Gleder meg mest bare til å få testet sekken til helgen, hvis bare værmeldingen kan bli litt bedre I første omgang med underlaget festet oppå sekken, så får jeg bruke litt tid på å finne ut av hva det evt skal erstattes av senere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Koppen Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Iflg kvitteringen fra Posten har jeg betalt 320,- i mva og 227,- i tollgebyr, totalt 547,- til den norske stat. De 227,- skal jeg nok klare å stå for, men jeg bruker de gjerne på andre ting. Får se om jeg gidder gjøre noe med det.ere. Nå har ikke jeg mine papirer foran meg, så det blir litt på husk. Tollgebyr er ikke det samme som toll. Tollgebyr er det Posten tar for å deklarere varen. Og så legges vel denne til varepris og frakt og du får fakturaverdien som er grunnlaget for mva. Mener å huske at posten tar rundt 180 for å gjøre denne jobben og da tilkommer det mva og du ender omtrent der du havnet... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gauperaa Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Jeg lo Men... Å gå fra 130liter i hovedrommet til 24liter i hovedrommet er et ekstremt langt hopp da... ULA Circuit er nok en "vektfanatikersekk"... Jeg har også lyst på circuit å har ganske greit lett og kompakt utstyr, men jeg klarer ikke å få det jeg har med i 24liter + sidelommer = 42liter... Og inkludert i de 42litrene er også nettinglommene på utsiden av sekken... , hovedrommet er 39 liter, ikke 24. (2400 (cu in) = 39.3289536 litres) Med alt av lommer osv så er totalkapasiteten 68 liter. http://www.ula-equipment.com/circuit.asp Kongesekk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TurNisse Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 , hovedrommet er 39 liter, ikke 24. (2400 (cu in) = 39.3289536 litres) Med alt av lommer osv så er totalkapasiteten 68 liter. http://www.ula-equipment.com/circuit.asp Kongesekk. Somewhere i Failed.. Synes huske jeg satt å regnet på cubic inches vs liter også... Sorry Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LuckySilver Skrevet 15. september 2011 Forfatter Del Skrevet 15. september 2011 Har vært på en helgetur på høyfjellet med sekken nå, og den var en drøm å gå med. 11kg totalt på ryggen, og det inkluderte mat og kjetting (totalt 2,5kg) til husky-valpen. Plassen i sekken var god, sålenge jeg la liggeunderlaget på toppen. Men plass til øl ble det ikke Reimene lå behagelig over skuldrene, og ryggstøtten var god. Stort sett var det skuldrene som fikk mesteparten av tyngden siden magebeltet er mykt og gir lite bæring. Støtten var allikevel god nok. Fordelen med løsningen er svært god bevegelighet for hoftene og en uanstrengt gange. Med et telt/lettvektslavvu som kan komprimeres bedre, i tillegg til å skifte ut bl.a en stor "matboks" med noe mindre, samt at voffisen kan bære sin egen mat til neste år, så ser jeg ingen problemer med å bruke Circuit på en ukestur. Brukte forresten "tommel-hvilerne" flittig, og kommer til å la de være. Strikkene til å feste flasker på skulderreimene brukte jeg også. Jeg merket at reimene ble stivere og litt mindre komfortable med en halvlitersflaske festet til dem, men plagsomt var det ikke. Var nødt å bruke strikkene siden jeg ikke fikk plass til vannblære i hovedrommet... Alt i alt en helt super sekk, og uten tvil verdt pengene. Hadde sekken vært solgt i Norge under et kjent norsk merke, så hadde den nok kostet nærmere det dobbelte Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tor Magnus Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Reimene lå behagelig over skuldrene, og ryggstøtten var god. Stort sett var det skuldrene som fikk mesteparten av tyngden siden magebeltet er mykt og gir lite bæring. Så snodig. Jeg hadde magebeltet rimelig stramt og hadde så å si ingen vekt på skuldrene. Jeg synes dette gjerne er bedre ettersom sekken er så lett og ikke hemmer bevegelighet i hoftene og synes gjerne jeg blir fortere sliten i skuldrene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gauperaa Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Så snodig. Jeg hadde magebeltet rimelig stramt og hadde så å si ingen vekt på skuldrene. Jeg synes dette gjerne er bedre ettersom sekken er så lett og ikke hemmer bevegelighet i hoftene og synes gjerne jeg blir fortere sliten i skuldrene. Samme her, jeg får enkelt nærmest all vekt på hofta. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LuckySilver Skrevet 15. september 2011 Forfatter Del Skrevet 15. september 2011 Magebeltet mitt går like over hoftene, men gir lite bæring. Mulig sekken kanskje er litt for lang? Jeg er 174cm og valgte Medium i både lengde og magebeltet. Det sto noe om at man kunne regulere høyden på beltet, men uten å ha sett så nøye på det, så har jeg ikke funnet denne reguleringen. Det er uansett ikke plagsomt å la skuldrene ta en vekt som er så liten. Jeg syntes tvert imot det var befriende å ikke ha så mye vekt på hoftene, siden det ga så god bevegelighet for beina Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tor Magnus Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Magebeltet mitt går like over hoftene, men gir lite bæring. Mulig sekken kanskje er litt for lang? Jeg er 174cm og valgte Medium i både lengde og magebeltet. Det sto noe om at man kunne regulere høyden på beltet, men uten å ha sett så nøye på det, så har jeg ikke funnet denne reguleringen. Det er nok heller at sekken er litt kort hvis beltet er ovenfor hoftene. Jeg er 176cm og var 85kg da jeg bestilte og jeg valgte L/L. Jeg har riktignok lang rygg og korte ben og armer så det er jo derfor de har en guide for hvordan man måler ryggen. Beltet mitt er litt i største laget nå da jeg har gått ned i vekt, men jeg kan kjøpe et nytt belte separat hvis det trengs. Kan ikke huske at jeg så at man justere beltet opp og ned... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LuckySilver Skrevet 15. september 2011 Forfatter Del Skrevet 15. september 2011 Jeg ordla meg kanskje litt misvisende, beltet ligger ikke "oppå" hoftene slik Bergans-sekken min gjør, men rundt hoftene. For meg gjør det at hoftene ikke får vekt på seg med ULA-sekken. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tor Magnus Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Jeg ordla meg kanskje litt misvisende, beltet ligger ikke "oppå" hoftene slik Bergans-sekken min gjør, men rundt hoftene. For meg gjør det at hoftene ikke får vekt på seg med ULA-sekken. Akkurat. Vel, det gjør det også hos meg og så vidt jeg vet er dette korrekt. Stram beltet litt mer, spesielt på de øverste spennene for å forme beltet. Du har også noen spenner bak bak på beltet mot sekken mener jeg som også kan forme beltet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gauperaa Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Det er mulig å justere hoftebeltet litt opp og ned ja ved å løsne borrelåsen bak. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.