Gå til innhold
  • Bli medlem

Stetind (Jotunheimen)


Rune

Anbefalte innlegg

Til sommeren har jeg bl.a. tenkt meg en tur på Stetinden (2020 moh). Etter hva jeg kan se på kartet og hørt av andre, burde dette være en enkel og grei topp å bestige.

1). Det ser ut til å være enklest å bestige toppen fra sør og retur samme vei ..... stemmer dette :twisted:

2). Vet noen hvor mange timer man må beregne på turen ..... 5 - 6 timer (t/retur Leirvassbu) :)

Takknemlig for svar!

__________________

Rune.

post-34-133474389699_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke om dette er noe for deg, men tilfeldigvis fikk jeg tilbud fra Hvitserk via Sportsnett i dag. Tøfft opplegg, men kanskje dyrt..

http://www.hvitserk.no/wsp/hvitserk/webon.cgi?session=EA9mIOg8DNe6mwwWUGEPYhjyORN9wb&func=show&table=PUBLISH&func_id=000-01-11&template=main&include=publish&inc_table=PUBLISH&inc_id=000-01-11&function=show

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kjiver,

Det ser ut til å være et bra opplegg, men som du selv sier ..... kanskje litt dyrt for så få dager!

Colin Archer er flotte båter å seile med. Broder`n har en slik skute på 37 fot og fremstår som nesten ny idag! Den har jeg vært på mange fine turer med :twisted: Jeg har derfor ikke noe spes. behov for en slik båttur.

Norges Nasjonalfjell Stetind i Nordland pluss Svolværgeita, kunne derimot vært en fin tur-klatre-opplevelse. Dessverre har jeg endel forpliktelser å ta hensyn til, så jeg får evt. ta denne turen en annen gang. Jeg har dessuten litt andre planer for sommeren.

Takker for at du la ut linken! :)

__________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det Rune at Stetinden er en enkel topp å bestige fra Leirvassbu. Den er nok lettest fra sør som du er inne på. Selv gikk vi direkte opp på Stehø først, og så mot Stetinden derfra. Et kort, litt luftig punkt like før toppen som ikke bør by på problemer. Vi brukte ca 4 timer opp og totalt 6 timer på hele turen, og vi tok det veldig rolig pga god tid og pent vær. :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser vel ut som det blandes sammen et par Stetinder her. Sagt på en annen måte: Stetind er vesentlig lettere enn Stetinden, særlig fra Leirvassbu :twisted:

Stetind (2020) er en enkel topp egentlig. Det er en passasje nær toppen med antydning til klyving. Man kommer ganske nært et stup på noen hundre meter, men det føles ikke så veldig luftig. Hvis man går over det svære snøfeltet som sees fra Leirvassbu kan det være litt klønete og løst å komme "i land" igjen.

Vi brukte to timer opp fra Leirvassbu, men da var det kjøttkaker til middag! To til tre timer er vel ganske saklig. Det er sikkert greit å stikke oppom fortoppen på 1900-og-et-eller-annet, den så ikke så veldig vanskelig ut men det var noen fryktelig digre stein oppi der.

Ellers er det en veldig fin topp! En av de som gir mest gøy pr høydemeter synes jeg. Variert terreng og variert utsikt. Har bare gått ruta som starter på grusveien mot Gravdalen, men det er et par andre muligheter. Nordryggen ser totalt pervo ut nedenfra, men virket nesten overkommelig sett ovenfra. Har litt lyst til å prøve den engang (det går sikkert ikke)

..og den derre Colin Archeren kan du nok trygt la ligge. Blir helt feil med båt oppi der.

God tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fire lett tilgjengelige topper rundt Leirvassbu. Kyrkja, Midtre Høgvagltind, Gjeita(2002m) og Stetind. Alle er tilgjengelig i løpet av en halv dag. Det vil si at når du kommer til fjells med bil kan du ta en av disse toppene på ettermiddagen.

Har du en hel dag til disposisjon bør dagen brukes til noen av toppene litt lengre vekk.

Leirvassbu er mitt favorittutgangspunkt. Mange fine topper og fantastisk mat når jeg kommer tilbake etter dagens tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Enig med sistnevnte taler. Kjører man fra Oslo i behagelig tid så når man akkurat opp på en av de nevnte topper før andre bordsetning på Leirvassbu.

Tverrbotnhornet kan vel også settes på den lista. Tar ca tre timer opp og to timer ned igjen uten de helt store vansker. Det er mulig man må droppe suppen og gå rett på hovedretten riktignok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.