Gå til innhold
  • Bli medlem

Skoltlampetter.


Tickle

Anbefalte innlegg

Annonse

Min LedLenser H7 har jeg loddet ledninger 3 ganger, og limt fast selve lykten, siden tiltfeste knakk. Lyser godt, men tåler ikke ligge i jakkelomma.

Etter siste ledningsbrudd i H7'en ble jeg lei hele driten og kjøpte en LedLenser H14. Den funker fortsatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv mye erfaring med LED Lenser H7, og er slettes ikke imponert over den i forhold til Fenix, Zebralight og Spark sine hodelykter.

Led Lenser er vel det beste du får på den lokale sportssjappa, men det finnes et annerledes entusiastmarked med bedre saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoltlampetter.
:!:

Synes Ledlenzer H7, Petzl Myo og det segmentet bli en slags mellomting mellom leirlykt og nær sagt 1000-meter og bruker mer og mer bare leirlykt. Petzl Tikka Plus, T2 eller hva den nå heter. OK, hender jeg savner litt lys når jeg renner ned en bakke, men ikke verre enn at det går. Dessuten føler jeg batteriene "fader ut" på en annen måte i de lyssterke. Merker tidligere av de svekkes, rett og slett. Den konsentrerte lysstrålen og boosteren har jeg ikke så stor bruk for heller, selv om det er kjekt å ha.

:?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å konkretisere bruken. Jeg bor i Nordland, noe som medfører at behovet for kunstig lys ikke er like stort hele året. Har fra før to petzl med gammeldags pære, samt en haug med Clas Ohlson-typen. Disse fungerer greit nok som teltlys på senhøsten, eller for å finne fram til utedassen på hytta på fjellet. Det jeg er ute etter er noe som jeg kan hjelpe meg å finne tilbake til hytta når jaktturen ble lengre enn jeg hadde tenkt, og det plutselig er mørkt som i ei negerræv. Det er da et poeng at jeg skal kunne se hvor i den isete steinura jeg plasserer føttene, samt ha en viss formening om hvilken retning jeg går i.

Hvor mye svekkes lyset når batteriene ikke er fulle? Hvor stor rolle spiller ”lysfargen”, for eksempel i snøvær? Ser at zebraen er ”vanntett etter IPX8 standard”, hva innebærer dette? Noen av de lyktene krever vel ganske dyre batterier?

Til slutt er det jo dette med troll. Til nå har jeg brukt en medbrakt blitz for å skremme dem bort. Kan en av disse nye skoltlampettene med kraftig lys gjøre samme jobben? Er dette funksjonen til den merkelige blinkefunksjonen noen lampetter er utstyrt med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye svekkes lyset når batteriene ikke er fulle? Hvor stor rolle spiller ”lysfargen”, for eksempel i snøvær? Ser at zebraen er ”vanntett etter IPX8 standard”, hva innebærer dette? Noen av de lyktene krever vel ganske dyre batterier?

Zebra, Spark og Fenix sine lykter er regulerte, det vil si at de lyser på full guffe helt til batteriene dør. Led Lenser H7 dimmes sammen med at batteriene synker, derfor den har så lang brenntid. H14 er regulert på 60% lysstyrke.

I snøvær er hvitt lys litt kjipt, det penetrerer ikke så godt. Zebralight og Spark har noen lykter med annerledes farger (neutral white og warm white) som er mer egnet for snøvær. Disse lysfargene er også gode for øynene.

IPX8 standard er nedsenket i vann 1,5 m i 30 minutter.

Spark og Zebra har lykter som bruker 18650 og CR123 batterier. 18650 batterier er oppladbare batterier med svært svært høy kapasitet, og CR123 batteriene er dyre fotobatterier(i norge) men som kan skaffes for en 5kroning pr stk fra utlandet :)

Til slutt er det jo dette med troll. Til nå har jeg brukt en medbrakt blitz for å skremme dem bort. Kan en av disse nye skoltlampettene med kraftig lys gjøre samme jobben? Er dette funksjonen til den merkelige blinkefunksjonen noen lampetter er utstyrt med?

:)

Godt spørsmål hva strobelysene er nødvendige for, men det er nå tøft :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magicshine LEDs.

Finnes i utgangspunktet to modeller som passer til fots. Siste versjon passer bedre til sykkel.

magicshine 808 har de på XXL til kr 899. Har oppgitt 900 lumens

Magishine 872 har de til kr 1499(litt over budsjett). har oppgitt 1400 lumens.

Om Lumens er helt reell er vel duiskutert før. Har den versjon med 900 lumens selv og den lyser som pokker uansett.

langt bedre enn den gamle Silva 10/20 jeg hadde.

808 har både spredelys og noe spot.

872 har bare spredelys(men lyser brukbart langt pga total styrke)

872 er ny så den har jeg ikke testet.

Bruker 808 til både gåturer, ski, sykkel. Er sjelden jeg har noe behiov for å bruke sterkeste innstilling.

For å få litt penere pris så bestiller du via DealExtreme.

Da kommer vel den store på ca 1000 inkl mva . http://www.dealextreme.com/p/mj-872-waterproof-4-cree-xp-g-4-mode-1600-lumen-white-led-bike-light-with-battery-pack-set-80953

Den andre på litt over 500. http://www.dealextreme.com/p/ha-iii-cree-ssc-p7-c-sxo-5-mode-900-lumen-led-bike-light-set-4-18650-included-30864

Vil anbefale den som har 5 modus. 3 modus har off-medium-high-blink hvor da medium er 500lumens. 5 modes har i tillegg Low som er ca 200 lumens. For vanlig fottur, bruk i camp er det nok lys.

Så trenger du hodebånd til den http://www.dealextreme.com/p/head-strap-for-sku-29489-30864-25cm-32755

KLjøp og med en ekstra skjøtekabel med det samme http://www.dealextreme.com/p/5-4mm-male-to-female-extension-cable-for-sku-29489-30864-100cm-32751

Som du ser er ikke ekstrautstyret spesiellt dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Googlet litt

http://www.hallingsport.no/Hodelykter/MagicShine-MJ-808-900-Lumen-LED-hodelykt/flypage-halling.tpl.html

Hvor viktig er silikonkabler?

Googlet litt til..

Magicshine er altså en kina-kopi av en Lupine lykt?

De vanlige kablene blir ofte litt stiv i kulde. Da har isolasjon en tendenes til å få brudd inn mot kontakt. Da tar det ikke lang tid før ledning ryker og.

Derfor er det greit med noen ekstra skjøtekabler. Jeg har og kjøpt ekstra batteri fra DX.

Har du funnet ut at ved å stive av overgangen mellom plugg og leding med 1-2 runder gaffa så er levetiden år kabel langt bedre.

Hvor mye bedre silikonkalber er aner jeg ikke, har ikke testet.

Det er vel ikke en direkte kopi av Lupine Tesla X, hvertfall ikke utseende. Benytter og andre kontakter. Men spesifikasjoner er så og si like.

Her er en test mot "orginalen" http://www.terrengsykkel.no/index.php?id=3100. Orginal koster vel 3600,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til slutt er det jo dette med troll. Til nå har jeg brukt en medbrakt blitz for å skremme dem bort. Kan en av disse nye skoltlampettene med kraftig lys gjøre samme jobben? Er dette funksjonen til den merkelige blinkefunksjonen noen lampetter er utstyrt med?

Har også lurt litt på denne blinkingen og trodde (bortsett fra dette med troll, da) at det var en slags varsling. Kan sikkert funke bra som varsling om en havner med brukket lår. Regner med noen vil reagere om de ser et blinkende lys fra et fast punkt over tid. Hos Petzl fant jeg denne begrunnelsen som vi jo kjenner igjen fra sykkellykter - irriterende eller ikke: "(...) to become a blinking light for increased safety, for example in an urban environment, etc.(...).

Så da så...

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også lurt litt på denne blinkingen og trodde (bortsett fra dette med troll, da) at det var en slags varsling. Kan sikkert funke bra som varsling om en havner med brukket lår. Regner med noen vil reagere om de ser et blinkende lys fra et fast punkt over tid. Hos Petzl fant jeg denne begrunnelsen som vi jo kjenner igjen fra sykkellykter - irriterende eller ikke: "(...) to become a blinking light for increased safety, for example in an urban environment, etc.(...).

Så da så...

:)

Faktisk er det strobe funksjon på Magic 900 lumens. Mener den er godkjent av TST :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.