Gjest Anonymous Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 Heisann! Har planer om å bestige Mont Blanc i løpet av sommeren. Noen som har gode tips med tanle på nødvendig utstyr, aklimatisering, tidsperspekriver etc. Er rutinert i den norske fjellheimen, men aldri vært noe særlig i høyden. Tenkte å gå normalruta. På forhånd takk for gode svar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erling Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 Jeg har også gått normalveien, men la inn første overnatting på Tete Rousse i ca 3100 moh. Opp dit er det en grei spasertur. Deretter må du ganske fort krysse et notorisk steinsprangsted, hvor det visstnok omkommer folk hvert år, enten pga direkte treff av stein eller at de også ramler nedover. Jeg tror det er best å passere stedet tidlig på dagen, og det bør skje raskt. Litt klyving opp til siste overnatting på Gouterhytta på 3800 moh. Der oppe er det en helt annen verden. Hytta er oftest smekkfull i juli/august. Folk ligger oppå og under bordene. Prisene på en del produkter som blir transportert opp med helikopter er også høye. Siste biten mot toppen tar anslagsvis fire timer og er en grei bretur i pent vær, kanskje med unntak av et område ved cirka 4400 moh hvor eggen er svært smal, og du helst ikke skal ramle. Når det gjelder været anbefaler jeg deg å sjekke dette utenfor Guide-kontoret i Chamonix eller på http://meteo.chamonix.com/MetPreE.php3 rett før du starter turen. Det kan være uvær på Mont Blanc, mens folk soler seg i Chamonix. Når det gjelder akklimatisering kan jeg anbefale en tur på Breithorn, ca 4100 moh mellom Zermatt og Cervinia før du gir deg i kast med Mont Blanc. Sommerskisenteret i Zermatt er forøvrig et fint sted å ta akklimatiseringen på hvis du legger overnattingene litt opp i fjellet. Ellers er Cosmique-hytta på 3600 moh en kort bretur fra Aguille du Midi i Chamonix også en mulighet, men hvis du ikke er en avansert klatrer/brevandrer kan det fort bli litt kjedelig der. Jeg ville prøvd et par netter på 2500 - 3000 moh før du gradvis øker sovehøyden med 300 meter pr. døgn, men gjerne tar dagsturer opp til maksimalt 1000 meter høyere enn sovehøyden etterhvert. Således mener jeg at du minimum må sette av en uke dersom du skal ha noen glede av å stå på toppen av Mont Blanc. Det er ikke noe morsomt å komme opp dit med dundrende hodepine og oppkastsyke. Jeg har selv prøvd det under akklimatiseringstur til Mont Blanc bestigningen Lykke til med Mont Blanc prosjektet. Soloppgangen og utsikten fra toppen er definitivt verdt anstrengelsene Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
coni Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 Hei Ja, den renna som må krysses på normalveien er det store problemet. Det finnes et tau som er spent. Men blir du tatt av ras i renna så hjelper det kanskje lite. Er du tidlig ute (før soloppgang) er faren å bli tatt lik null. Men på returen, så krysser man renna ettermiddagen, uansett når man starter. Du kunne slvsagt overnatte på gouter en gang til. men jeg kan love deg. ingen overnatter på gouter to ganger frivillig. det er et helvete! har du meget god kondisjon og fjellerfaring, så anbefaler jeg en ting: ta traversen over til cosmique hytta. fra gouter til toppen er det mellom 4 og fem timer, vider til cosmique kanskje 6 timer til. grei bretur under gode værforhold. dødsfarlig i tåke! skal du bare gå normalveien (opp og ned), så er det lurest å gå først klokka fire. 90% starter rundt 1 eller 2. men er det stabilt vær (altså ikke fare for tordenvær som det pleier å være i alpene) så er det ingen vits å starte før fire eller fem. starter du senere så ser du mer og unngå køene og kaoset på toppen. i tillegg kan du nyte tiden mellom 1 og fire for å sove litt. last but not least: grunnet extremt varm juni er det overalt lite snø og dårlige breer i alpene. ta hensyn til det. akklimatisering: ta deg en dagstur på m.blanc du tacul! god tur! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.