Gå til innhold
  • Bli medlem

15000 for å melde i fra om jerv - hva ville du gjort?


Kjell Iver

Hva ville du gjort om du hadde en slik film?  

26 stemmer

  1. 1. Hva ville du gjort om du hadde en slik film?

    • Jeg ville meldt i fra - for å få de 15 000,- og for å hjelpe myndighetene i å nå bestandsmålet for rovdyr
      17
    • Jeg ville ikke meldt i fra, men beholdt filmen som et godt minne fra en flott opplevelse.
      9


Anbefalte innlegg

Jeg leste på NRK sine sider om vedkommende som fikk 15000 for å melde i fra om jerv.

Se innslag og fin film på http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7717312

Det reiser en rekke problemstillinger - og det er ikke sikkert jerven blir skutt - men myndighetene får bedre kontroll med hvilken bestand man har. Jeg er også i tvil om hvorfor de gir en dusør på så høyt beløp.

Jeg har selv gått meg på jerv men aldri slik som på den filmen. Jeg er litt i tvil om jeg ville meldt i fra om jeg hadde filmet noe slikt. Hva ville du gjort om du gikk deg på en slik jervefamilie? Ville du meldt i fra eller holdt det for deg selv?

Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Jeg ville i utgangspunktet meldt i fra, men orker ikke selv å ringe og styre med nemd / statskog / DN osv. Vært flott om andre hadde gjort det, jeg hadde trolig varslet sauebøndene i området.

Flott det er rovdyr på fjellet .......

Men når rovdyrene trekker ned og eller bønder må legge ned gårdsbruk p.g.a for mye rovdyr så må noe gjøres.

Synes selv det er gjevt å se både jerv, rev og gaupe på fjellet men ikke like jevt når man ser sauekadaver og sambygdinger som ikke orker å drive mer med sauehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville selvsagt meldt fra. Av flere grunner.

For at vi skal få en best mulig forvaltning må de som steller med dette ha et best og videst mulig grunnlag. Alle skjønner vel det at om "naturelskere" holder obeservasjoner hemmelige og saboterer innsikten i den virkelige størrelsen på bestanden samtidig med at "rovdyrhatere" i all stillhet decimerer den er vi på ville veier. Ingen kan vel forvalte en bestand på beste måte om en eller begge parter holder tilbake eller skjuler opplysninger om den.

For to eller tre år siden kom jeg over en nyslått sau som fremdeles blødde fra nesebittet fra bjørn. Den første innskytelsen var å ikke si det til noen som kunne sette igang (hekse)jakt på den, men ved nærmere ettertanke kom jeg på at en sak alltid har to sider og at vi er best tjent med at begge parter opptrer ryddig og åpnet.

At det gies en varslingspremie på 15.000 kroner for observasjoner sier meg at alt for mange holder tilbake sannheten, noe som i sin tur får andre til å ta saken i egne hender. Hvem taper på det?! I dette tilfellet Jerven, tror jeg. I neste omgang bjørn, ulv, havørn, osv, osv.

Jeg vil ha alle "de store" og helst mange steder, men klarer så absolutt å se at det kan føre til problemer og derfor konflikter, derfor ser jeg det ikke som spesielt heroisk å holde tilbake opplysninger. Akkurat som jeg ikke ser noe godt i at den andre part "forvalter" på egenhånd.

:x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra disponering av statskassen gitt.

Med fare for å spore over til politikk, som er bannlyst her på fjellforumet, så mener jeg å ha lest at av de 300 milliardene som staten tok inn i skatter forrige år, gikk 270 milliarder rett ut til sosialytelser til folk som ikke gidder jobbe sjøl fordi dem lever altfor godt på mine skattepenger. At noen glupinger i staten har regnet ut at det kan lønne seg å betale 15 lapper for info om rovdyr, for å spare noen millioner i erstatningsutbetalinger til bønder og samer, synes jeg er nesten for godt til å være sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... mener jeg å ha lest at av de 300 milliardene som staten tok inn i skatter forrige år, gikk 270 milliarder rett ut til sosialytelser til folk som ikke gidder jobbe sjøl fordi dem lever altfor godt på mine skattepenger. At noen glupinger i staten har regnet ut at det kan lønne seg å betale 15 lapper for info om rovdyr, for å spare noen millioner i erstatningsutbetalinger til bønder og samer, synes jeg er nesten for godt til å være sant.

Det var vel litt luftige tall... 270.000.000.000 til giddesløse!? Eksemplifisert vil det kunne bety at vi har rundt en million potensielle arbeidstakere som ikke gidder å jobbe og mottar i snitt over en kvart million i arbeidsledighetstrygd...

Tilbake til tema, jeg synes det er nesten skremmende hvor mange som ønsker "å forvalte" etter eget forgodtbefinnende. At det er rundt 50/50 i synet på å varsle eller ikke tolker jeg slik. En problematikk vi kjenner igjen fra landbruk og fiskeri hvor vi "villmarkinger" kritiserer bønder og fiskere for å ville påvirke forvaltiningen fra eget ståsted, eller hvor "naturfolket" (bønder, samer og fiskere) kritiserer storbyinnbyggernes romantiske forestilling om store rovdyr. Jeg tror alle parter er best tjent om vi prøver å finne den beste forvaltning uten skylapper og med den tanken i hodet at vi skal finne den beste middelvei for alle.

:-)

Endret fordi sitat fremsto som fra feil person

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nok litt for kjapp der ja, enig i at slike tiltak som forhindrer utbetalinger for tap av sauer og slikt er mye bedre.

Men fortsatt, trodde at jervebestanden i Norge var godt overvåket fra før. Synes det er en litt stiv pris bare for informasjon om en jervefamilie.

Edit- Koster f.eks 15k for flatskjermen min, vet ikke helt hvordan bøtesystemet er den dag i dag, men selv en bot på 9k er ofte sett på som mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg meldte fra om et sauekadaver her for et par uker siden. Intet hyggelig syn. Ville meldt fra om jerv i et beiteområde for husdyr ja.

Nå er det vel ikke alle sauekadavere som er forårsaket av rovdyr da.

Jeg går mye i Ryfylkeheiene, Sirdal og Lyseheiene, både på tur og tidligere også en del på småviltjakt. Dette er vel det området i Norge hvor sauetettheten er størst om sommeren. Jeg ser en del sauekadavere, og hvis det er klave på dyra så forsøker jeg å gi eieren beskjed. Det er nok de aller ferreste som er tatt av rovdyr, siden det nesten ikke finnes andre rovdyr enn kongeørn, hund og mennesker i dette området.

Det hender nok at ørna kan jage sau og lam utfor skrenter og stup, men de aller fleste klarer nok dette selv, og ligger sauen i åpent lende, myr eller lignende, så kan nok også ørna utelukkes.

Selvfølgelig er det viktig for forvaltningen at jerveopservasjoner blir innrapportert, men ikke til saueeieren. Han tar da selvfølgelig bare rifla på nakken og leter opp jerven, og skal vi ha en seriøs forvaltning så får vi følge spillereglene. Alt for mange rovdyr, og særlig ulv, blir fellt ulovlig her i landet.

P.s.

Filmen viste vel ingen sauer her, eller . . . . .?

Det går jo å legge på litt ekstra lyd hvis man plent vill. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.