Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til påsketur med barn

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei! Jeg vil gjerne ha tips og råd om fjellområder i sør-Norge som kan passe for oss i påsken. Vi er to familier som består av fire fjellerfarne foreldre, to 7-åringer og en 9-åring med god skiteknikk og brukbart fjellutstyr, så bra man kan få for den aldersgruppen.

Stikkord er: kombinasjon av hytte-til-hytte og fast opphold, korte etapper (ca. 4 t voksentid), passe kupert terreng, små "topper" for barna og luftige, flotte totusenmetere for de voksne... ;-D

Innser jo at man ikke kan få alt. Barna er nå store nok til å sette pris på ordentlige turer og vil fryktelig gjerne på topper, men er ikke store nok til å tåle noe særlig tøft vær eller mange timer ute.

Hvis noen har noen tips blir jeg veldig takknemlig!

-andemor

Annonse
Skrevet

Hm, hytte-til-hytte med 4 timer voksentid og 2000m-topper i nærheten, da finnes det ikke mange muligheter (etappene mellom hyttene blir fort for lange og krevende). Det området mellom Spiterstulen og Leivassbu kan kanskje være passe når det gjelder Jotunheimen. Som base egner seg kanskje spesielt Leirvassbu. Eller i sørlige deler Fondsbu.

Skrevet

Jeg ville kanskje foreslått f.eks. Fondsbu. Beltebil tar dere inn den kjedelige transportetappen. Stedet har aktivitetsleder med aktiviteter for barn slik at foreldre kan få tatt seg litt lenger turer på egen hånd.

Vil man på en litt lenger utflukt kan man gå en dag over til Gjendebu som ligger 4-5 voksentimer fra Fondsbu.

Gjendesheim tilbyr også det samme opplegget med aktivitetsleder. Totusenmeterne er kanskje litt lenger unna, men på Gjendesheim er det heller ikke så langt til oppkjørte løyper.

Anbefaler å ha en fast base.

Rondvassbu kan også være et fint alternativ dersom dere vil unngå Jotunheimen. Der kan man dessuten gå en trekant til Dørålseter og Bjørnhollia hvor etappene er rundt 4 voksentimer på ski (noe mindre fra Rondvassbu ned til Dørålseter).

Litt mindre utvalg i skitopper, men Veslsmeden er jo en fin vintertur.

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk! Ja, jeg er klar over at vi nok ikke kan få oppfylt alle ønsker, og derfor må kanskje Jotunheimen vike til fordel for mer barnevennlig turterreng denne gangen.

Jeg skal undersøke stedene m aktivitetsledere, men jeg har en mistanke om at ungene vil protestere mot å "parkeres hjemme"... På tidligere turer har vi delt oss, to foreldre på barnetur og to foreldre på voksentur. Ifjor var vi på Leirvassbu/Olavsbu, og så lenge det var brukbart vær fungerte det bra.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.