Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor lange fjellski må jeg ha?


Nutgut

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe fjellski før sesongen begynner. Lurer helt enkelt på hvor lange de bør være. Jeg er 178 høy (veier 70 kilo), og har en del skierfaring. Har 1.95 m klassiske ski til bruk i løyper, men bør jeg gå ned i lengde på fjellskia?

Takker for alle tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg stiller meg også bak spørsmålene til turbo-henrik.

Men; dersom du tenker at skiene stort sett skal benyttes på snaufjellet/vidda evt. med oppakning/pulk ville i alle fall ikke jeg ha gått noe særlig ned på lengden (jo lengre ski, jo bedre bæreevne).

Jeg har selv Åsnes Rago (Amundsen) på 200 cm. og er 184 cm. høy på en god dag. Dette passer godt til mitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips så langt!

Tenker et slags allroundbruk. Ski som bærer i snøen på vidda, og som er noenlunde svingbare samtidig. Her må det gjerne gjøres noen kompromisser kanskje? Har fundert litt på Åsnes Ingstad som du Aspiranten bruker, og lurte på om den relativt større bredden på disse sammenlignet med feks. Amundsen kunne tillate meg å gå ned på 1.90 for svingkapasiteten sin skyld. Hvordan synes du Ingstad'ene fungerer i løssnø bortover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Rago (Amundsen) 210 med magumbinding i mang år, og brukt dem på mange langturer, bl.a over Hardangervidda. Kjøpte Ingstad 200 med Rivabinding i fjor. Begge har feller. Krysset Hardangervidda med Ingstad i påsken. Veier ca 80kg og er 187cm høy.

Ingstad er noen helt andre ski enn Amundsen. Der du kan "løpe" på ski med Amundsen "går" du med Ingstad. Amundsen har et spenn som gjør at kortfellene glir ok bortover, sitter du nærmest fast med Ingstad, da de nesten ikke har spenn. I nedoverbakkene var det kjempegøy å kunne kjøre fort med Ingstadskiene selv om jeg hadde en 40kg pulk i taudrag bak meg. Skien med Rivabindinger ga stålkontroll. Jeg hadde reint påskeføre, og fikk ikke testet ut bæreevnen til Ingstad i løssnø. De bærer nok ganske mye bedre enn Amundsen. Ingstad går dårlig i oppkjørte løyper.

Skal du bruke skiene mye på Vestlandet (der kraftige snøvær kommer ofte, hvor det er bratt, ofte mildt) eller i fjellskogsområder uten løpyer ville jeg valgt Ingstad. Fjellviddene på Østlandet er ofte flatere, snøen er som oftest vindpakket, og mange steder er det oppkjørte løyper ville jeg valgt Amundsen.

Skal du ha et kompromiss er Nansen skien for deg. Mitt inntrykk er at (litt for) mange går for kompromisset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.