Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva slags fjellski bør jeg begynne med?


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har nå bestemt meg, etter tre år på smørefrie turski (Fisher Country Crown), at jeg vil gå på fjellturer jeg også. Men hva slags ski passer for en sånn "jomfru" som meg? Jeg er 171 cm/ 64 kg og godt trent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bør kjøpe ski med stålkanter helt rundt skien. Ellers så kan jeg anbefale deg å kjøpe Alfastøvler med Salomonbindinger, de er gode å gå lange turer i.

Har også telemarkstøvler med Riva3 bindinger som brukes til toppturer, men de er tunge å gå med.

Viktigst er gode støvler, gå for Alfa!;) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsnes lager solide ski. Har selv Rago og er kjempefornøyd med de. Men den spørrende her er tydeligvis jente og da er kanskje Åsnes Sondre en bedre ski - den er noe mykere og passer bedre til de med lav vekt.

Fischer lager også gode ski, men de holder ikke samme kvaliteten over lengre tid.

Madshus lager også greie fjellski, men de gjør en stor feil som bare Åsnes klarer å mestre, nemlig tuppen. Madshus har knapt oppoverpekende tupp på skia. En skikkelig tupp er viktig, spesielt utenfor løypene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør vektlegge følgende:

Ski:

* Skia bør ha en viss bæreevne i snøen, dvs. en bredde på ca. 75-85 mm (foran).

* Spennet bør ikke være for stivt, da blir skia vond å kjøre med i skavler og staup.

* Spennet bør ikke være for mjukt heller (rent telemarkspenn), da sliter du av evt. smurning for fort.

* God innsving gir god manøvreringsevne. Ca. 18-23 mm er passe (breddeforskjell front/midten).

* Ikke for lange, da er de vanskelige i kratt og fjellbjørk, samt vanskeligere å svinge.

* Med ovennevnte bredde, bør ca. 170 cm passe din lengde/vekt.

* Pass på at stålkanten er heltrukken rundt tuppen.

* Gjerne metallbeslag tversover bakenden på skia også.

* Skias bredde på midten er ideelt 2-3 mm bredere enn fellene du vil kjøpe.

Bindinger:

* En wirebinding i NN75 gir mye bedre støtte enn en BC-binding (fx Riva3 / Cobra).

* En stødig binding kompletteres med en solid hælkappe med godt bett.

Staver:

* Unngå fiber/karbon-staver. En ørliten skade (som lett skjer i is/ur) blir en bruddpåvisning, der staven senere tvert og uten varsel kan ryke.

* Kjøp stålstaver med stor trinse, fx Swix Mountain. Øk lengden m/ 5 cm fra løypestavene dine.

Feller:

* Helsyntetiske feller (nylon) gir max feste, er slitesterke, men gir elendig gli (tunge å skyve på flatene).

* Ikke-syntetiske feller (mohair) gir dårligere feste, men skapelig gli. Slites raskere.

* Blandigsfeller m/ fx 70% nylon / 30% mohair er normalt ideelle.

Sko:

* Skoene bør gå godt over ankelen, 6-10 cm. For høye/stive sko gir dårligere flex/bevegelse.

* Plastsko gir max støtte/kjørecomfort, men er ikke gode å gå langt i.

* Lærsko (stive m/ tjukt lær) er best allround. Må smøres/vokses ofte.

* Skoene må romme 2 par syltynne sokker + et par tovede riktig tjukke ullsokker. Med ull - alltid varm.

Og kjøp samtidig en god ryggsekk i 35-45 l klassen. Dette er viktig, den skal ikke merkes engang under gange/kjøring.

Sekker (gjerne Norrøna/Bergans - kjøp norsk!) i prisklassen 1000-1300 kr. er supre.

God tur! Dette vil du aldri angre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fischer lager også gode ski, men de holder ikke samme kvaliteten over lengre tid.

Hm. Har nå hatt mine Fischer Tourcap E99 i 7 vintre og skoner de egentlig ikke så veldig. De er i utmerket forfatning og jeg har tenkt å ha de i mange år til.

En binding måtte festes en gang etter å ha blitt løs, og så trenger de snart et slip. Men det er vel ikke noe rart etter 7 års fjellbruk?

De er litt tyngre enn f.eks. Madshus Pellestova (Morten sin), og det har både fordeler og ulemper. De har hvit såle, og jeg opplever at Morten generelt har bedre gli enn meg, men det kan til dels forklares med vekten :) .

Jeg er veldig glad i de skiene!

Når det gjelder sko, så bruker jeg Asolo (den eneste som passer hælene mine uten å gi gnagsår), men dessverre så er produksjonen innstilt. Hva jeg gjør når jeg trenger nye støvler, vet jeg ikke. Skifte binding, ville jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Har nå hatt mine Fischer Tourcap E99 i 7 vintre og skoner de egentlig ikke så veldig. De er i utmerket forfatning og jeg har tenkt å ha de i mange år til.

Det har nok noe å gjøre med bruken, jeg har hatt to par Fischer E109 nå. På første paret så ramla stålkanten av, på det andre delte tuppen seg (alt på ca 3 år). Kan nok ikke si at de blir brukt så pent, men slikt burde egentlig ikke skje. Åsnes ser ut til å holde. Rago er forøvrig lette og fine ski, tross sin robusthet.

Men se an bruken, det finnes ski til det meste. Vannski egner seg nok dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

eaa : Dine anbefalinger peker vel mer i retning vestlandsfjell ? 75 mm brede ski og wirebinding er rimelig "tungt" til å være turski. 170 lengde vil vel være best for manøvrering i ulendt terreng, men dårligere til lengre "bortover" turer.

Mine inntrykk er at dersom du skal ha allround fjellski bør du velge noe med rundt 65-70mm bredde foran med hele stålkanter. 185-190 lengde i dette tilfellet. F.eks. Åsnes Rago, Fischer E99 eller Madshus Glittertind.

Bindinger:

Best å gå med : Salomon SNS BC eller Rottefella NNN BC

Kombisjon gå/renne/stabilitet : 75mm vanlig type med tåmontering (f.eks. super telemark)

Toppturer : 75mm wirebinding. Da bør du ha bredere ski.

Det har vært en del diskusjoner angående hva som er best av NNN og SNS. Mitt totalinntrykk ut fra andres erfaringer er at SNS er beste valget. Da bør man velge manuell lås, siden det er både sikrere og omtrent like lettvint som automatisk.

Det finnes også Super Telemark med både tå og wiremontering. Dette koster dobbelt så mye. Finnes også andre merker med slik dobbelt løsning. Da får man i pose og sekk! Dessuten er har du backup løsning dersom ene festanordning skulle svikte.

Det finnes drøssevis av rene wirebindinger nå for tiden, her bør man nok velge en av de "mykere" utgavene dersom man skal ha fjellski og ikke rene telemarkski uten smørespenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eaa : Dine anbefalinger peker vel mer i retning vestlandsfjell ? 75 mm brede ski og wirebinding er rimelig "tungt" til å være turski. 170 lengde vil vel være best for manøvrering i ulendt terreng, men dårligere til lengre "bortover" turer.

Mine inntrykk er at dersom du skal ha allround fjellski bør du velge noe med rundt 65-70mm bredde foran med hele stålkanter. 185-190 lengde i dette tilfellet. F.eks. Åsnes Rago, Fischer E99 eller Madshus Glittertind. .

Jeg tenker ikke vestlandsfjell, men toppturer i større fjell generelt. Der egner "bortover-utstyret" seg dårlig. I tillegg er manøvrerbarheten som nevnt en viktig faktor, både i kratt/bjørka, mellom stener i snøfattig lende, og ikke minst i all kjøring. Og en wirebinding er mer stabil, og underletter også skiløftet opp av djupere løssnø. Men er målet mindre krevende skigåing på fastere snø over lavere vidder og voler, så er jeg enig, da kan evt. lengden økes, og bredden tilsvarende minkes. Men det er intet problem i det hele tatt å gå lange flate distanser med utstyret jeg anbefaler, milevis går helt greit. Og i lavere barskogslende, med skog og løs djupsnø, er det også helt eminent! Jeg mener ditt forslag er nesten som løypeski å regne... Men vet kjøperen sitt bruksområde, så kan til og med langrennski med fordel benyttes - alt til sin tid , og til sitt bruk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den spørrende her er tydeligvis jente og da er kanskje Åsnes Sondre en bedre ski - den er noe mykere og passer bedre til de med lav vekt.

Hehe.. Så Sondre er en jenteski altså...:) Jaja, jeg er jo lett da, så da slipper jeg vel unna beskyldingene om at jeg er jente..

Sondre kan jeg iallfall gå 100% god for, men jeg trodde den ikke ble produsert lengre. Ser jo imidlertid på www.asnes-ski.no at de fortsatt holder stand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Staver:

* Kjøp stålstaver med stor trinse, fx Swix Mountain. Øk lengden m/ 5 cm fra løypestavene dine.

Litt på siden av dette med skivalg, men jeg har en litt annen erfaring. Det er kanskje hva som forstås med "løypestaver" som er uklart, for jeg ville nok gitt motsatt råd: Gå litt ned i lengde. Begrunnelsen er at man gjerne går med tyngre sekk på fjelltur enn i løypene, og det blir tungt å løfte armer/skuldre for å sette ned staven. Spesielt merkes dette godt utenfor løypene i løs snø. Hvis løypestaver = trenings-/konkurransestaver, er de ihvertfall lengre enn man vil ha på tur der farten er lavere.

Dette er bare egne erfaringer; jeg har selv litt for lange Swix Mountain-staver, synes jeg. :? Teleskop-staver kan sikkert være en helgardering, men det har jeg ingen erfaring med.

Mvh Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå litt ned i lengde. Begrunnelsen er at man gjerne går med tyngre sekk på fjelltur enn i løypene, og det blir tungt å løfte armer/skuldre for å sette ned staven.

Joa, sjølve stavløftet kan nok bli litt lengre/høyere, men til gjengjeld så forsvinner ofte 20-50 cm av staven ned i løssnøen! Blir nok noe individuelt dette, idet lengdeforholdet på armer/rygg/ben også varierer fra person til person. Men fordi så mye av stavlengden ofte synker ned i snøen, er min erfaring at en lengdeøkning er best for bruk utenfor løyper. På skare- og isforhold vil jo behovet bli det motsatte, så noen idealløsning er nok verre å finne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Godt valg. Jeg bruker også Fischer E109 (78-60-70) m/ Riva 3. Dette funker meget bra til allround fjellbruk. Eneste lille jeg kan pirke på, er at tuppene kunne vært litt høyere, slik at skia lettere søker seg opp igjen til overflaten når man vasser djupt i litt tyngre halvpakket snø / kartongsnø. Ved kjøring blir presset på skia større grunnet farta, så da kommer de normalt greit opp igjen. Sjøl bruker jeg lærsko på denne skia (Varg Skavl). Dette holder normalt for meg, best å gå i lærsko. Plastsko mener jeg kanskje passer best på bredere og mer innsvingte kjørerettede ski. Men jeg har ikke plastsko (ennå), og skal ikke være for påståelig på dette. Jeg har også et bredere skipar, Ski Trab Piuma Freerando (108-78-93) m/ Cobra R8. Disse har vesentlig bedre kjøreegenskaper enn E109 (og meg!), men veier med Cobrabindigen 1,5 ganger mer. Kunne nok ønske meg plastsko til disse, for det er nok noe ganske annet å kjøre med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.