Gå til innhold
  • Bli medlem

Sykle fra Oslo til Sogn og Fjordane (Førde)


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er ny her på forumet, virker som forumet er mitt i blinken for meg, og jeg starter med dette innlegget angående en sykkeltur i starten av mai.

Jeg har lyst til å sykle fra Oslo for å besøke en kamerat som bor ved Førde.

Lurer på hvilken vei jeg skal sykle.

Oslo- følge E6 opp til Holmedal, deretter rv285 sydover igjen også rv284 langs tyrifjorden så rv 280 opp til Krøderen og derfra rv7 langs Krøderen til Gol. Fra Gol rv52 gjennom Hemsedal til E16, følge E16 og ta ferja over med rv 5 og sykle langs fjorden på rv55.

Skulle det gå bra? Noen som har syklet de veiene før? Eller eventuelt andre tips/inspill tas i mot med takk :)

Regner med at det er sykkelsti lang E6 fra Oslo mot Hønefoss...

Tenkt å overnatte på Gol, ta med sovepose og liggeunderlag

På forhånd takk!

mvh. Kløna :?:

Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Høres ut som en bra rute. Bare husk å tenke på hva du gjør når du kommer til Sogndal. Den vanlige bilveien som går via Fjærland går gjennom noen uhyggelig lange tuneller der det strengt tatt heller ikke er veldig lov å sykle..

Skrevet
Oslo- følge E6 opp til Holmedal, deretter rv285 sydover igjen også rv284 langs tyrifjorden så rv 280 opp til Krøderen og derfra rv7 langs Krøderen til Gol. Fra Gol rv52 gjennom Hemsedal til E16, følge E16 og ta ferja over med rv 5 og sykle langs fjorden på rv55.

Skulle det gå bra? Noen som har syklet de veiene før? Eller eventuelt andre tips/inspill tas i mot med takk :D

Regner med at det er sykkelsti lang E6 fra Oslo mot Hønefoss...

Jeg kjenner ikke forholdene rundt Oslo, men når du kommer deg opp til rv.7 ved Krøderen er jeg kjent :) Oppover Hallingdal er jeg usikker på om det er noen strekninger med sykkelforbud, men i såfall finnes det alltid en lokalvei du kan bruke i stedet. Finere å sykle på en lite trafikkert vei enn på rv.7. Så kommer du til Gol, og begynner på rv.52. En flott sykkeltur over fjellet hvis ikke vinden fra vest er for sterk (dominerende vindretning oppe på Hemsedalsfjellet). Bratt nedover på vestsiden, og inn på E16 ved Borlo. Et par nye tunneler nedover dalen, men der kan du sykle gamleveien på utsiden. Så kommer du til Lærdal, og der er det en lang tunnel med sykkelforbud i retning ferja på Fodnes. Det er også en tilsvarende tunnel på den andre siden av fjorden. Her må du enten skaffe skyss på begge sider eller ta turistferja fra Lærdal til Kaupanger. Ved sistnevnte løsning unngår du begge tunnelene. Så er det bare å trå i vei til Sogndal. Så var det strekningen Sogndal - Førde... Skal du om Fjærland må du passere 2-3 tunneler med sykkelforbud. Sykler du langs fjorden mot Vadheim kommer du til én slik tunnel ved Høyanger. Den mest sykkelvennlige løsningen blir nok å sykle over Gaularfjellet, for da får du sykle i fred. Men det blir en ekstra fjellovergang da, med en laaang bakke opp fra Vetlefjorden... Legg deg i trening, og lykke til ;)

Skrevet

Bratt nedover på vestsiden, og inn på E16 ved Borlo.

Det heter ikke Borlo, men Borlaug i krysset hvor RV.52 og E16 møtes ..... (pirke pirke) ;)

Kløna:

Istedet for å sykle Hallingdal (RV.7) til Gol og deretter til Borlaug via Hemsedal, ville jeg heller valgt E16 fra Hønefoss!

Årsaken til dette er at RV.7 og RV.52 er sterkt trafikkert med trailertrafikk. De kjører ofte i kolonner på 2 - 3 vogntog og det er mange av dem! Senest ifjor på denne tiden, møtte jeg 40 slike vogntog mellom Hønefoss og Lærdal. Jeg kjørte riktignok bil, men det er nok en heller tvilsom fornøyelse å møte slike vogntog på sykkel ..... (dragsuget etter slike "godstog" er ikke å spøke med)!

E16 via Fagernes og Tyinkrysset til Lærdal, er noe lengre å sykle, men destod tryggere! Det er mye mindre trafikk på denne veien og utbyttet av turen blir større.

God tur!

__________________

Rune.

Skrevet

Hei, takk for fine og raske svar!

Følge E16 ja... hmm

Trodde det var nettopp den jeg skulle unngå. Hvis du sier det så :)

E16 er bredere, med plass til både en trailer eller to og meg (til høyre for den hvite linja). Det er kjekt å bare følge E16 hele veien også... slipper å rote meg bort. Nå ble det veldig lett å planlegge ;)

Takk

Skrevet
Det heter ikke Borlo, men Borlaug i krysset hvor RV.52 og E16 møtes ..... (pirke pirke) :)

Veeel.... Det står Borlaug på skiltet og på kartet ja, men stedet heter Borlo. Det har det alltid hett, men kartverket eller noen navnekonsuletner har rotet det til. Du kan spørre hver eneste innbygger i Lærdal kommune, og jeg er sikker på at du knapt finner en eneste som sier "Borlaug" :D

Hilsen en som slekter fra gården en liten kilometer nedenfor krysset.

Skrevet
Hei!

Er ny her på forumet, virker som forumet er mitt i blinken for meg, og jeg starter med dette innlegget angående en sykkeltur i starten av mai.

Jeg har lyst til å sykle fra Oslo for å besøke en kamerat som bor ved Førde.

Lurer på hvilken vei jeg skal sykle.

Oslo- følge E6 opp til Holmedal, deretter rv285 sydover igjen også rv284 langs tyrifjorden så rv 280 opp til Krøderen og derfra rv7 langs Krøderen til Gol. Fra Gol rv52 gjennom Hemsedal til E16, følge E16 og ta ferja over med rv 5 og sykle langs fjorden på rv55.

Skulle det gå bra? Noen som har syklet de veiene før? Eller eventuelt andre tips/inspill tas i mot med takk :D

Regner med at det er sykkelsti lang E6 fra Oslo mot Hønefoss...

Tenkt å overnatte på Gol, ta med sovepose og liggeunderlag

På forhånd takk!

mvh. Kløna :)

Jeg gjorde denne turen i 1994.

Her er det du skal gjöre:

Ta toget fra Oslo til Asker. Sykle forbi Liertoppen til Tranby og Sylling. Derfra til Vikersund og opp til Kröderen. Dette kan virke som en kronglete vei. Men det er feil. Denne ruta har kun noen få små stigninger (ved Asker og Sylling) og er veldig lite trafikkert. Ruta er også kort og lettsyklet. Tyrifjorden er en ren lekkerbisken på sykkel med sin veldig morsomme sykling. En favoritt hos meg.

Fra Kröderen (stedet) til Noresund og langs Kröderen (innsjöen) til enden av denne. Legg merke til at det ikke er butikker samt lite vann her. Bunkre opp med vann fra Noresund. Badeplass og vann ved nordenden av Kröderen. Hallingdalen er flatere enn ei pannekake. I det hele tatt; fra stedet Kröderen til Gol er det flatt som ei pannekake med noen få korte byks og sprett for å holde deg våken.

Hemsedalsfjellet er vel det letteste 1000 meters fjellet i Norge. Fra Gol er det bratt i ca. 8 km. Deretter legger Hemesdalen seg og viser det hvite flagget til en veldig undrende syklist som lurer på hvor det blir av blodslitet. Det kommer aldri.

Fra toppen av stigningene fra Gol (rett för veien som går over Golsfjellet) er det kun et par korte bakker igjen för man er oppe ved demningen. Derfra er det ca. 7 km med flat vei til en bra campingplass. Derfra er det 5 km til Hemsedal sentrum og begynnelsen på stigningene til selve fjellet. De neste 30 km til fjellet er en lett klatring. Og det sier jeg som i 1994 var en feit, utrent syklist med racersykkel. Jeg brukte andre og tredje gir opp på fjellet. Kun et par steder var jeg nede i förste giret. Klatringen er rytmisk mellomhard grind. Et sted gikk jeg. Til sist sto jeg på toppen, med mistet respekt for dette fjellet. Når det er sagt, var det en morsom to og en halv timers klatring fra Hemsedal sentrum opp på fjellet i sol og vind. Et av mitt livs beste minner.

Fra toppen går det langs dette vannet til en bratt bakke ned fjellet, forbi en fjellstue og ned til Borlaug. Deretter er det lette og morsomme seks mil ned til Lærdal. Nytt i år er at trailere og andre biler nå stikker av inn i et hull i fjellveggen ved Borgund stavkirke og at du har hele det trange, meget severdige partiet gjennom canyonen for deg selv. Du, andre syklister og fotgjengere. Samt hare, rev og rype. God utsikt forover er påkrevd.

Når man tar igjen trailerene ei mil lenger nede, er trafikken ikke verst. Sjekk rutetidene på Gudvangen ferga FöR DU FORLATER OSLO. Hvis ikke den går; lei en taxi eller ta buss til Kaupanger senteret. De to neste tunellene er tilsammen 10 km lange (7 km og 3 km.). Dette slapp jeg i 1994 da det var Revsnes ferga og bratt bakke fra Kaupanger opp til Kaupanger senteret på menyen.

Over dette eidet og ned til Sogndal. Så har du tre valg:

1. Sogndalsdalen og Fjærland.

2. Hella og Gaularfjellet

3. Sognefjorden til Vadheim.

No 1 = tilsammen 20 km tuneller og et fjell, men er raskest.

No 2 = to mellomstore fjell (900 meter og 600 meter) men ikke mye fin natur.

No 3 = nesten hele Sognefjorden og lite bakker, men en lang tunell.

Velg no 3. Turen fra Sogndal til Leikanger til Hella er veldig fin og flat. Lite trafikk også. Ferge fra Hella (2-3 ganger pr. time) og sykkel rundt Esebotn til Balestrand. Deretter ut fjorden, over en liten bakke (100 meter stigning) og ned til Höyangertunellen. Jeg syklet denne i 1994 og fant den helt OK. Beste er kanskje å bestille taxi fra Höyanger. Jeg vet hva jeg ville ha gjort, men kan ikke skrive dette.

Höyanger er OK. Fortsett turen ut fjorden forbi vakre Kyrkjebö og med fantastisk utsikt over Sognefjorden til sydsiden. En meget mektig fjord. Ved Vadheim, ta veien over en liten bakkekam over Sande og over et lite 300 meter over havet fjell ned til Förde.

På en skala fra 1-6, gir jeg denne turen 4 i hardhet og 5 i underholdningsverdi.

Denne og andre sykkelturer ligger ute på www.toroddfuglesteg.com på engelsk.

Skrevet
Høres ut som en bra rute. Bare husk å tenke på hva du gjør når du kommer til Sogndal. Den vanlige bilveien som går via Fjærland går gjennom noen uhyggelig lange tuneller der det strengt tatt heller ikke er veldig lov å sykle..

+ at det er veldig bratt FöR du kommer opp til tunellene. Topp punktet i Frudalstunellen er 570 meter over havet............. Jeg har bodd i Sogndalsdalen og har syklet opp her noen ganger fra Sogndal.

Nei, glem denne veien. Den er kun farbar med buss og bil.

Skrevet

Veeel.... Det står Borlaug på skiltet og på kartet ja, men stedet heter Borlo.

Jeg tviler ikke Torgeir! Kan det være at stedet heter Borlo lokalt, men at det skrives Borlaug på riksmål :)

..... eller (som du selv sier), at en eller annen navnekonsulent rett og slett har gjort en feil, ved å kalle stedet Borlaug! Hvis dette er tilfelle, er det jo svært pussig at både kartet og navneskiltet på stedet kaller det Borlaug og ikke Borlo! :twisted:

________________

Rune.

  • 1 år senere...
Skrevet

Nå er jeg tilbake igjen. Gjennomførte turen på mandag/tirsdag. Bedre sent enn aldri...!

Tok bussen til Hønefoss og syklet derifra.

Tok RV7. langs Krøderen og 52 over Hemsedal.

Syklet så å si identisk som denne ruten(http://www.viamichelin.co.uk/viamichelin/gbr/dyn/controller/ItiWGHomePage?strStartLocid=1b0lREP_TA_257803000019396SERREP1110&strDestLocid=1141szy18&dtmDeparture=15%2F06%2F2006&intOneCountryCheck=true&isAvoidFrontiers=false&intItineraryType=5&isAvoidLNR=false&isAvoidPeage=false&isAvoidVignette=false&isFavoriseAutoroute=false&strVehicle=0&productId=42000), foruten at jeg tok ferje fra Lærdal til Kaupanger, og måtte sykle rundt noen tuneller mellom Borlo(!) og Lærdal.

Ble en veldig hard tur for min del. Hadde kun syklet to turer på 40km hittil i år. Syklet på en Everest Climber, offroadsykkel med sånn hybriddekk, og hadde minimalt med bagasje.

Startet fra Hønefoss ca. kl.11 på mandag, noe senere enn planlagt... Hadde to punkteringer før jeg kom til Flå og det var varmt i sola! Begynte å miste litt motet da. Rundt 18 kom jeg omsider fra til Gol. Der hadde jeg en times stopp, spiste og sov litt. Følte meg utmattet.

Så startet jeg på stigningen oppover fjellet, og jeg er helt enig med Torodd, det var en stigningen som gikk greit. Så gikk det forsåvidt greit mot Hemsedal, men begynte å bli veldig sliten, hadde ikke sykkelcomputer, men regner med at jeg syklet rundt 20km/t på flata... Kom til Hemsdal 21:30, stoppet og hadde en liten matpause der. Ettersom jeg kun hadde sommersovepose måtte jeg komme meg ned fra fjellet for å sove. Syklet greit i 1 time etter Hemsedal, men så stivnet jeg helt, var totalt utmattet. Syklet i gangfart, satt meg ned og tok noen pauser. Var ikke langt i fra å haike med en trailer! Men jeg bet tennene sammen og etter ytterligere to timer kom jeg til nedfarten mot Borlo. Da fikk jeg ny energi og ble motivert på ny. Veien hellet slakt nedover hele veien til Lærdal, så jeg forstatte å sykle helt til jeg kom fram til Lærdal kl. 2:30. Der la jeg meg ved ferja og tok den til Kaupanger kl. 8:30.

Fra Kaupanger var det en litt større kneik over til Sogndal. Fra Sogndal til Hella syklet jeg rolig langs fjorden og nøt den fantastiske naturen. Fra Hella tok jeg ferga til Dragsvik og syklet den siste lille milen til Balestrand. Kom fram kl. 14, relativt utmattet, men akk så stolt :) Felte et par tårer da jeg så Balestrand-skiltet. Da gikk det opp for meg hva jeg hadde gjort!

Så fant jeg kameraten min som bor der, og han trodde knapt sine egne øyne da han så meg komme syklende. (Nesten litt romantisk, hehe)

Erfaringer fra turen:

- ikke dra ut på langtur uten tilstrekkelig trening

- Oslo er ikke Norge... Det sanne Norge finner man i Sogn og Fjordane (og sikkert andre steder). Naturen var virkelig overveldene, viste at det skulle være fint der, man allikevel, det tok taka. Og menneskene var snille og hjelpsomme, dog de hadde noen uforståelige gloser for oss østlendinger!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.