Gå til innhold
  • Bli medlem

SPOT II -- SMS VARSLING


Hanshans

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

De har nylig endret konfigurasjonsoppsettet på web.

Alle mine profiler hadde nummer lagret riktig med +47 men nå må man velge land fra en liste.

Kan det være at man må inn igjen å lagre på nytt for at oppgraderingen vil fungere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har nylig endret konfigurasjonsoppsettet på web.

Alle mine profiler hadde nummer lagret riktig med +47 men nå må man velge land fra en liste.

Kan det være at man må inn igjen å lagre på nytt for at oppgraderingen vil fungere?

Jeg logget inn nå og så ingen forskjell men når jeg forsøkte å editere ett av telefonnummerene ved å klikke på "blyanten" ved siden av fikk jeg denne meldingen:

General Error

Your request could not be completed due an error in our system. Please try again later or contact Customer Service..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har på ny sett over oppsettet mitt vedr. kontaktadresser/mobilnr. - alt ser ok ut.

Har i ettermiddag testa på ny:

Meldingar går til e-post vedr bruk av :

help/spot assist

check in/ok

custom message

men fortsatt ingen SMS

Har nå gått inn og sett på "abonnementet" mitt og der finn at eg ikkje har brukt av

SMS kontoen min.

Truleg er ingen SMS sendt av Spot og at feilen ligg der, kan vera eit problem med mitt

abonnement eller eit generelt problem.

Ein av grunnane til kjøpet av Spot II er SMS meldingane

Eg får sende ein e-post til Spot Cutomer Service i håp om hjelp der.

Tek fortsatt imot innspel/hjep/forklaring på problema

Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Jeg skal teste min nå, men legger merke til en liten ting. Custom message - som har ligget urørt siden før jul, har telefonnummeret listet på følgende måte: 479822xxxx

Ok og hjelp derimot, som er oppdatert nylig, ligger inne med +47-9822xxxx (og her har jeg registrert at man må velge land, og får da landkode).

Edit: Testen herved gjennomført, og både custom og OK-melding kom gjennom på 10-15 minutter. Både epost og SMS. Begge ovenstående syntakser fungerer, men jeg tipper at hvis jeg legger til flere nr. på custom nå - så blir det på det nye formatet +47-9822xxx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testa på ny i dag tidleg heime, SMS og e-post fungerte.

Tenkte at dette må testast meir og reiste på ein liten fjelltur der eg veit eg har mobildekning.

Under turen sende eg fleire Custom message og alt fungerte både med e-post og SMS.

Mogelege årsakar til at SMS ikkje har fungert før kan vera:

1)

Nytt abonnement tek litt tid før SMS fungerar!!

2)

Generelt problem med at det ikkje er alltid at SMS kjem fram!

(nokre her på forumet har skrive at SMS kan ein ikkje stole all den tid at

SMS meldingar er avhenging av ein tredje part)

Skal teste meir for å finne ut om ein kan stole på om SMS meldingar kjem fram,

eller det kun e-post ein kan stole 100 % på.

Skal på ein del fjellturar i august og september og vil skrive om mine erfaringar her.

Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde med meg SPOT II på tur i Sylane i helga og testet den ved å sende en OK melding. E-mail til meg kom frem men ikke SMS til meg og ikke mail eller SMS til kona. Har dobbeltsjekket i dag at nummer og e-mail er skrevet riktig. Tror nok ikke jeg hadde stolt på å ha med meg denne på en tur hvor en slik enhet kreves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller jo absolutt ingen rolle om det kommer eller ikke kommer mail og sms. Det eneste viktige er om nødsignalet kommer til USA (og om de setter igang en redningsaksjon).

For meg spiller det en rolle da det var derfor jeg kjøpte den. Nettopp for å holde de hjemme oppdatert i områder hvor det ikke er mobildekning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har fremdeles problemer med min Spot og har kontaktet SPOT kunderservice om dette. De har kontaktet meg flere ganger og det virker som de jobber med saken.

Men i går la jeg inn fire e-postadresser i testprofilen min og testet Spot utenfor huset. SMS kom frem og tre av mailene. Den fjerde som har host "loqal.no" kom ikke frem og det er her min kone har konto. Jeg kontaktet derfor Loqal ang. dette og de ba meg vidersende en av mailene som kom frem så de kunne se på det. I dag fikk jeg SMS fra de med melding om at de hadde funnet en feil og at den var rettet. Jeg ba dem utdype dette og fikk denne mailen:

Hei!

Det gjelder spesifikt din e-postadresse. Det viser seg at det var et nett som var sperret mot din adresse.

Dette er normalt ikke sperret så det har beklageligvis skjedd en feil her.

Ta kontakt med oss på telefon 07246 om problemet ikke er løst.

Ha en fortsatt fin dag!

Med vennlig hilsen

nn

Blir litt oppgitt over at de kan sperre ting på denne måten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme hos meg vet de at "ingen nyheter er gode nyheter". (Det har jeg vent dem til fra jeg var 14-15 år...)

På en skala 0-100 synes jeg kontakt hjem får 2 poeng og nødsignalet får 99 poeng.

Når Spoten forteller at gps-kontakt er opprettet, melding er sendt og sendingsrutinen er avsluttet, UTEN at noen melding kommer frem til noen av adressatene, hva får deg til tro at en nødmelding vil komme frem?

Forrige uke sendte jeg minst tre meldinger over en periode på 20 timer uten at noen av meldingene kom frem. Ikke SMS, ikke epost. Jeg var i et av våre mest øde områder, og familien ble bekymret. Som du sikkert forstår kan det være en ubehagelig situasjon. Tror du en nødmelding ville kommet frem i løpet av disse 20 timene? Begrunn gjerne svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk svar fra SPOT kundeservice igjen nå i kveld om at de hadde gjort noen justeringer i profilen min og ba meg teste både OK- og Help-meldinger. Hvilket jeg gjorde og alle SMS og e-mail kom frem.

Uansett kommer jeg aldri til å stole 100% på den lengre etter problemene jeg har hatt. Når abonnementet går ut tviler jeg på at jeg kommer til å fornye det igjen. Det eneste må være hvis Spot sender ut en pressemelding e.l. om at de virkelig har hatt problemer som er løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg _OS_, Spoten er ikke helt til å stole på. En løsning som skal ha som hensikt å berolige familie og venner, må ha toveis kommunikasjon i form av leveringsbekreftelse tilbake til enheten. Jeg kommer til å være på utkikk etter en annen løsning, kanskje den som papercut nevner kan være noe? Men spoten vil jo sansyneligvis fungere ganske godt i en virkelig nødsituasjon, da. De fleste meldinger kommer jo frem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk svar fra SPOT kundeservice igjen nå i kveld om at de hadde gjort noen justeringer i profilen min og ba meg teste både OK- og Help-meldinger. Hvilket jeg gjorde og alle SMS og e-mail kom frem.

Uansett kommer jeg aldri til å stole 100% på den lengre etter problemene jeg har hatt. Når abonnementet går ut tviler jeg på at jeg kommer til å fornye det igjen. Det eneste må være hvis Spot sender ut en pressemelding e.l. om at de virkelig har hatt problemer som er løst.

Bare vær klar over at abonnementet fornyer seg selv! Gjøres automatisk hver 12. måned på datoen du i utgangspunktet registrerte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg _OS_, Spoten er ikke helt til å stole på. En løsning som skal ha som hensikt å berolige familie og venner, må ha toveis kommunikasjon i form av leveringsbekreftelse tilbake til enheten. Jeg kommer til å være på utkikk etter en annen løsning, kanskje den som papercut nevner kan være noe? Men spoten vil jo sansyneligvis fungere ganske godt i en virkelig nødsituasjon, da. De fleste meldinger kommer jo frem...

Den nevnte jeg i en annen tråd og den ser meget lovende ut. Les mere her:

http://www.delorme.com/inreach/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har eid en SPOT i ca 2 år. Har testet OK og HELP meldingen ganske jevnlig (siden det er enkelt å rute dem til SMS og MAIL). I vår og sommer har jeg erfart at: OK meldingen kommer ikke gjennom, hverken på SMS eller MAIL. HELP meldingen kommer raskt gjennom på SMS og MAIL (typisk på ca 5 minutter). Dette får meg til å tro at SPOT systemet "sorterer meldinger" avhening av type, slik at HELP får høyere prioritet en OK meldinger. I praksis har jeg pr nå "glemmt" OK knappen og benytter bare HELP knappen som en "OK bekreftelse". Som beskrevet over så synes som om melding under HELP knappen går greit gjennom (i motsettning til OK meldinger som går gjennom en skjelden gang ...)

Er den andre "der ute" som har liknende erfaring?

Hilsen

jan hugo s / www.ryggsekk.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at man ikke mottar e-post kan man ikke skylde på SPOT i 99% av tilfellene.

I _OS_ tilfelle var det jo nettleverandørens "spamfilter" som blokkerte den.

Det at en sms kan jo være flere årsaker til både hos leverandøren til spot og de som skal motta sms. Noen operatører ved liten kapasitet setter SMS i kø og vil hvis mottaker på sin tlf ønsker å motta "eldre" meldinger få den tilsendt selv om den er timer/dager gamle.

Har vært mange plasser med min SPOT (har vurdert SPOT II) sporloggene er der alltid og sms/e-mail har virket som de skulle. men ja man skal være litt skeptisk når man oppdager slikt. Det som kunne vært interesangt var jo å få vite om SPOT faktisk hadde motatt meldingen men at det var videresendingen som feilet. Hvis det er tilfelle så er jeg rimelig sikker på at 911/SOS hadde virket om behovet var der.

SPOTII har jeg "vegret" meg litt mot siden den bruker AAA batterier og er mindre.

Da de annonserte SPOTII første gangen var spesifikasjonene annerledes med tanke på hvor glad den er i kulde feks. Nå som den er i salg er dette justert slik at den tåler mer kulde enn først antatt.

Men den har sine fordeler med at 911/SOS er "låst" og at man kan se at meldingen faktisk er motatt av satelitten. Den har også en eksta egendefinert knapp noe som jeg savner på SPOT.

SPOT selger jo også slike to-veis men de er man avhengig av en android/iphone og det vil jeg i alle fall ikke stole på. Da måtte det være "konkurenten" hvor man sender/mottar meldingene via GPS som igjen sender det via bluetooth til "spot" enheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.