oggoborr Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 hei! jeg har ikke greie på hverken fiskesen eller fortom som jeg ser mange prater om, kan noen gi meg tips til sen og fortom for fjellfiske? fisker nesten bare fjellørret og itt harr. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chris B. Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Du trenger ikke fortom til vanlig fjellfiske. Monofilament-> http://www.xxl.no/fiske/fiskesnoere-fiskesener/trilene-sensation-300m-0-18-clear-1037594 Multifilament-> http://www.xxl.no/fiske/fiskesnoere-fiskesener/fireline-0-12mm-110m-smoke-1000976 Mono betyr at snøret består av en tråd, multi betyr at det er flere tråder flettet sammen. Hva du bruker er opp til deg. Jeg foretrekker mono. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggoborr Skrevet 6. august 2011 Forfatter Del Skrevet 6. august 2011 takk for svar. vet du dessuten noe om holdbarhetstid på sener? opplever ofte atsenet nærmest blir råttent etter en sommers bruk eller bare ved at det blir liggende over vinteren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knutis Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Sene er ferskvare. Svekkes etterhvert og ekstra mye hvis den utsettes for lys. Ny sene hvert år er lurt. Og å være obs når du handler slik at du ikke får gammel sene eller sene som har vært utsatt for mye lys. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
msfoster Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Multifilament har lenger levetid, samtidig som det har lite eller ikke noe minne. Selv har jeg stort sett fisket i sjøen i alle år, og monofilamenten min der har holdt seg bra i mange år, selv uten noen form for stell (skylle i ferskvann). Velger du multifilament, så er det viktig å spole på sena skikkelig stramt, ellers har den lett for å skjære seg nedover ved kjøring av fisk. Personlig foretrekker jeg multifilament da du får bedre følelse i hele stanga ved napp/kjøring av fisk, og det er tross alt litt av moroa. En monofilament strekker seg veldig, noe som fører til mindre følsomhet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggoborr Skrevet 6. august 2011 Forfatter Del Skrevet 6. august 2011 ok, er det forskjell på holdbarheten på mono kontra multi? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
msfoster Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Ifølge "de som kan det", så er multifilamenten bedre holdbar. Personlig har jeg ikke merket den store forskjellen annet enn at mono fliser seg opp lettere enn multi. Du bør/skal uansett alltid kutte av en bit av sena etter en tids bruk, da den spesielt blir slitt i knuta til svivel/sluk/fortom/you name it.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knutis Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Jeg har også inntrykk av at multien holder lengre. Bortsett fra når det gjelder slitasje mot stein, slitte stangringer etc. Mono morkner etterhvert, med tykk mono merker du lite til det, med tynn kan 1 år være mer enn nok. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.