Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til tur/jaktklær for jente?


Babelfish

Anbefalte innlegg

Har ei venninne som trenger noen tips til sine første turklær.

Bruksområde: Jakt og generell turgåing.

Årstider: Vår, sommer og høst.

Pris: Inntil 3000-4000 kroner totalt.

Egenskaper: Pustende og vanntett (membran).

Hun er også veldig tynn, og bruker small/str. 34-36 i bukser, og small eller medium i jakke.

Er det noen som kan anbefale en dress eller en jakke og bukse ut ifra disse spesifikasjonene? Skjønner jo at man er på grensen sånn budsjettmessig, men hun kommer ikke til å gå veldig mye på tur, og ønsker derfor ikke å bruke så mye penger på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva slags jakt?

Børstet mikrofiber for "lydløs" snikjakt blir fort veldig tungt ellers for året.

Jeg ville anbefalt lettvekts plagg som Marmot Precip eller Norrøna Bitihorn Dri1 for generell fjellvandring \ rypejakt. Disse settene veier like mye som èn kraftig jakke, og jeg og mine bruker de selv. Utmerkede erfaringer så langt. Dersom det blir mye skog \ klatring så stiller anbefalingen seg helt annerledes. Dette er plagg som ikke tåler allverdens skarpe greiner og steiner. Samtidig er de ikke "lydløse".

Edit: Prisene på settene blir vel 2000-3500-4000 ett sted.

Marmot Precip er vel billigste.

http://komplettfritid.no/product/marmot-w-precip-jacket-vivid-blue

http://komplettfritid.no/product/marmot-w-precip-pant-black

Norrøna Bitihorn Dri1

http://www.outnet.no/no-norrona/bitihorn-dri1-w-pants-s-ebony.php

http://www.outnet.no/no-norrona/bitihorn-dri1-women-jacket-s-true-purple.php

En del av årsaken til at jeg anbefaler slike plagg er fordi med en totalvekt på 550g så kan dette fint ligge i sekken i påvente av kjipt vær, mens man selv går og slapper av i deilig tynne klær som puster kondensen uhindret ut og bort fra kroppen. Dette gir en skyhøy komfort sammenlignet med ètt sett tunge membranklær på 1-1,5kg som både er klamme og tunge å gå i til enhver tid.

Supplèr med ellers turklær som selv ønskes. I skogen jakter jeg f.eks. rett og slett i fleecebukse og fleecegenser, eller ullbukse og ullgenser. Dette blir helt lydløst i motsetning til svisj svisj svosj svosj jaktdressene til 7-8000... Hovedsakelig gjør jeg dette for å selv få bedre hørsel. Også er det mye mer behagelig å gå i enn de klamme og "pustende" tekstiler. I Høyfjellet er det derimot som oftest en svak trekk til sterk vind, uansett tid, så her bruker jeg vindtett bukse av mikrofiber eller bomull. Som jakke bruker jeg regnjakken. Jeg går som oftest alltid med en sekk så 60% av overkroppen er uansett tildekket av noe som hindrer pusting. En jakke som er åpen foran, under armene, nede i bunn og rundt ermene vil derfor puste greit nok, hvis vinden er sterk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skal på noen rypejaktturer, altså fjell. Men nærområdet hennes er skog, skog og atter skog.

Det er ikke viktig med lydløse klær (som eks. Finnskogen), siden hun stort sett skal være med folk med fuglehund. Tror neppe hun kommer til å jakte storvilt heller.

EDIT: Takk for tips! Men blir ikke ren skallbekledning litt tynt og pinglete på en overnattingstur senhøstes? Hun tenkte vel mer på litt kraftigere saker, tenker jeg.

Fleece- eller ullbukse i skogen? Hehe, og det funker, altså? Ser jo helt klart fordelene, men stakkars deg om det kommer en regnskur :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neidda. De lette regnklærne ligger i topplokket hvis det kommer regn. :wink:

Alle tenker på kraftige saker til å begynne med. Jeg har hatt de dyre membrandressene og det går hull i de iløpet av første sesongen. Nå sitter jeg igjen med en refleksjon og lurer på hva i alle dager som er vitsen med å blakke seg helt på tunge jaktklær. Jeg mener, spesielt på rypejakt, at å pakke lett er alfa omega fordi det ofte går ut på å dekke store avstander mens man hele tiden er konsentrert (ihvertfall som støkkjeger). Da er det dumt å gå rundt sliten og svett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min godt brukte Norrøna Dovre-dress er fremdeles fri for hull, og det er etter hardt bruk og en god del bålfyring :wink: Den er Gore-Tex XCR og er vel snart 5 år gammel. Jeg har til og med både saget meg i låret og slått øksa i leggen uten at det ble hull :) Noe sier meg at jeg snart vil ha en ulykke med så uvøren bruk av øks å sag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.