Gå til innhold
  • Bli medlem

Er sommeren alt forbi?


REs

Anbefalte innlegg

I går var det søndag, og når den siste skuta fra "Tall ships race" hadde passert forbi stuevinduet mitt og søndagens kaffegjester hadde forlatt åstedet så stod kona der, smilende og viftet med fire gratisbilletter til Viking stadion. (Siste båt var faktis "Statsråd Lææmkuhl" )

Hva gjør mann da . . . . . . . . ?

Jo da er det bare en ting å gjøre. La Viking være Viking og stadion være stadion, få kanoen på vannet og komme seg bort fra kjas og mas, finne roen på vannet og kanskje finne noe av sommerens og høstens gull, kantarellen.

Det skulle jo være tia nå til å besøke mine hemmelige kantarellsteder hvor man lettest kommer til med båt.

Det var mens jeg satt der alene i kanoen og lyttet til stillheten at tanken slo meg. Er sommeren alt forbi?

Årets første gåseflokk på vei sørover, (det må ha vert over 200 gjess i en diger plog) bokfinken hadde skiftet ut sangen med sitt sørgmodige "tuitt tuitt" og strandsnipa kjeftet intenst hver gang jeg nermet meg land.

Jeg har en bror som nok er noe mer interessert i kantareller enn meg, og på mitt første strandhugg så jeg tydelig at her hadde han nok kommet meg i forkjøpet.

Sist Jul ga jeg ham en soppkniv og nå så jeg bare store felt med avkuttede kantarellstubber. Det kan ikke ha vert noen andre enn ham.

Men det var da noen igjen. Litt preget av tørke og sultne snegler, men det ble da et par kilo like vel.

Senere ble det bål på svaberget.

Ja det skulle selvfølgelig ha vert stekepanne med kantareller, salt, pepper og en skvett fløte, men jeg må nok innrømme at det ble hjemmesmurt matpakke, pølse på pinne og kaffe fra en svart kaffekjele.

Klokka nermet seg 22.30 på kvelden og det eneste jeg hørte var stillheten, bare brutt av en og annen av naturens egne lyder.

Mye bedre enn en støyende fotballstadion, ikke sant?

Og i dag luktet det røyk av den lille sekken min når jeg sykklet til jobben. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nå min sommer begynner! Mindre mygg og knott, bedre vær, modne bær, snart slutt på båndtvang og bålforbud. Nå er tiden snart inne til å terge reinjegerne i fjellet. Ja, du vet, de der barske mannfolka med børse og alvorlige blikk. Blikk som surt følger en annen fjellvandrer - en med bærbøtte.. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Ja, du vet, de der barske mannfolka med børse og alvorlige blikk. Blikk som surt følger en annen fjellvandrer - en med bærbøtte.. 8)

Det har jeg aldri følt eller opplevd! Men jeg er enig i at vi har masse fin sommer igjen ennå. Ofte ut oktober.

:?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er tiden snart inne til å terge reinjegerne i fjellet. Ja, du vet, de der barske mannfolka med børse og alvorlige blikk. :

At jegerne har alvorlige blikk tyder jo på at de er modne og seriøse mennesker. Hadde det vært bedre om jegerne hadde tøysete blikk og ondskapsfull latter mens dem skyter Bambi i hjernen så gørra spruter ut ?

Er bare nysgjerrig jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sommer begynner også nå. Jeg har levd i Tour de France bobla det meste av juli, men nå er det på tide å stikke hodet ut og titte på verden igjen. Planene framover er noen dager på Hardangervidda, en helgetur til Galdhøpiggen, dagstur til Melderskin, og så håper jeg på mange fine turer med telt utover høsten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jegerne har alvorlige blikk tyder jo på at de er modne og seriøse mennesker. Hadde det vært bedre om jegerne hadde tøysete blikk og ondskapsfull latter mens dem skyter Bambi i hjernen så gørra spruter ut ?

Er bare nysgjerrig jeg

Mens de skyter er det ikke avgjørende hva slags blikk de har. Når de ser på den forbipasserende kan det ha en viss betydning for den forbipasserende hvilket blikk den forbipasserende får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommeren er oppskrytt.

Hele året er en drøm når man kommer seg på tur.

Våren er et stress, fugler og dyr skal skaffe seg en make, produsere avkom, markere revir, synge seg hese og føre slekten videre så raskt som mulig. Trærne spretter, blomster blomstrer og ingen ser ut til å ha tid til å sitte ned og slappe litt av.

Så kommer sommeren med hekksakser, plenklippere, lukt av grill, et evig mas om været, ferieturer, fergekøer og gud vet hva.

Men endelig er det høst. Naturen slapper av, folk er tilbake på jobb, god plass i fjellet, fantastiske farger, vakende ørret og kaklende rypestegger.

Nei, høsten er nok den beste årstiden, spør du meg.

Har vert tilbake på jobb en uke etter en tidlig sommerferie, men de fleste andre var jo fremdeles på ferie så når jeg ikke lenger klarte å finne på noe fornuftig å gjøre, så vekket jeg opp sjefen som var på hytta si, og fortalte at hvis det var noe som absolutt måtte gjøres så kunne han bare prøve å ringe. Jeg kan ikke garantere at jeg er innenfor et område med mobildekning, men uansett så er jeg tilbake om et par uker.

Hvorfor sitte i tmevis å stirre inn i to store datasjermer når du kan se utover blanke fjellvann og traske i timevis langs bekker og stryk med fiskestang og sekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sitte i timevis å stirre inn i to store datasjermer når du kan se utover blanke fjellvann og traske i timevis langs bekker og stryk med fiskestang og sekk?

Vel sagt :D Det går ikke an å være uenig i en slik uttalelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ REs: kan vi bytte jobb? Å ringe min sjef med en slik beskjed hadde nok ikke falt i god jord ;P

Forøvrig enig i at høsten er den fineste årstiden. Ren og klar luft, stabilt vær, varmt nok i massevis (og alaskan huskyen min slipper å pese seg ihjel), i tillegg til lite folk på fjellet. Mørketiden nærmer seg, og bålkosen blir dertil enda koseligere i skumringen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gleder meg til vinteren jeg. Ingen båndtvang, ingen bregner å skli på og brennesler å brenne seg på, ingen flått, mygg, hoggorm.. Lite regnvær, lyst og fint. Klatresesongen i år gikk mildt sagt i dass, tror det blir kjøpt et par isøkser i høst :D Høsten er behagelig, men vintern er best! Det er egentlig fint å bo i sunndalsøra nesten hele året, men ikke om vintern. Da er det best å komme seg på langtur i høyfjellet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.