Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakking av sekk "gammel lærdom" stemmer ikke med DNT's guide


TurNisse

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har alltid fått hørt (fra barnehagen liksom) at tunge ting skal ligge nederst i sekken inntil ryggen...

Men så kom jeg over en guide på DNT's sider (som er kopiert rundt om på nettet)

som sier at tunge ting skal ligge øverst i sekken inntil ryggen...

Så fant jeg også en side som sa at til skigåing skal man pakke tungt nederst, på fotturer skal man ha tunge ting øverst...

Det hele har med balanse i sekken har jeg skjønt...

Men med "barnelærdommen" i bakhodet får jeg ikke helt logikken med at man MÅ pakke tunge ting øverst på fotturer sommertid til å stemme...

Er det for å lette presset mot hoftene/korsryggen?

Har det noe med moderne bæresystemer å gjøre? (vs barenskolesekker uten hoftebelte)

Sikkert et dumt spørsmål, men... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakker du tungt øverst mister du balanse, lettere å trakke over...pakker du tungt nederst får du mer balanse...oksygenopptaket blir vel også lavere med tung vekt nederst. Men det må vel sees litt iforhold til hvor mye vekt du skal ha i sekken. selv pakker jeg alltid klær og lette ting helt nederst, så tyngre ting oppover i sekkeposen...størsteparten av min vekt ligger i midten og øverst. Prøver også å pakke de tunge tingene lengst inn mot ryggen...igjen balansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ein komprimerer alt av klede og sovepose, er det fint lite forskjell på tettheit i dei ulike kolliane. Så då er det vekt noko tema lenger med tanke på høgt og lågt i sekken, med unntak av nokre få enkelting.

Temaet er likevel aktuelt i forbindelse med korleis formen på sekken bør vera.

På barmark, og med tung sekk, er det ein stor fordel med tyngda høgt. Lett framoverbøygd, får ein då tyngdepunktet rett over nedre del av ryggen og hoftene. Dette lettar særleg på presset bakover mot skuldrane.

På ski derimot, kan eit så høgt tyngdepunkt vera vanskeleg å handtere i større fart. Derfor vert det anbefalt eit lågare tyngdepunkt, sjølv om dette også medfører at tyngdepunktet nødvendigvis vert lenger bak.

Uansett må ein prøve å få tyngdepunktet tettast mogleg inntil ryggen. Ei kameraveske på brystet hjelper faktis veldig på akkurat dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den videoen forklarte det ganske greit ja, des lengre ned det tyngste ligger, des mer framoverbøyd må man gå...

Men da igjen, med dagens pakkemetoder og utstyr så er det liten forskjell på volum vs vekt, så det er stort sett bare teltet og soveposen som er mest kompakt med vekt...

Å ullgenseren må jeg vel begynne å pakke i nederste rommet...

Ser ikke for meg at så mange pakker teltet og soveposen helt øverst i sekken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pakker sekken min akkurat som jeg selv vil, så kan andre ryke og reise med meningene sine :D Fra spøk til alvor bærer jeg ikke tungt lengre, rundt 10 kg + luksus ekstrakos, men har noen synspunkter allikevel. Bl.a fordi jeg har tiden med tung sekk friskt i minne (huff!).

Som både "afe" og "TurNerd" er inne på er det ikke all verdens forskjell på vekt/volum for utstyret lengre. Soveposer komprimeres til en knallhard kule og telt veier en brøkdel av hva de gjorde osv. Dessuten er sekkene bedre og mer fleksible. Tidligere var det gjerne bomullstelt på 5-6 kg, støpejernspanne og luftmadrass i gummi som veide halvannet til to kg (pluss pumpe i gummi, hehe) osv, osv...

Mange i og for seg fornuftige teorier, men i min verden er turmarsjene varierte. Dvs jeg skal forsere elver og bekker, klive litt i bratter og kanskje hoppe over små kløfter. Ofte bøyer jeg meg ned og drikker fra bekken også. Kanskje fisker jeg meg opp en elv og danser fra stein til stein med sekk på ryggen. For meg er det i slike sammenhenger temmelig upraktisk og lite tilfredsstillende med høyt tyngdepunkt. Sekken tar kommando og det passer meg dårlig. Dessuten er jeg på tur, dvs at jeg ofte skal ha tak i et eller annet remedium underveis. Det kan være fiskesaker, en genser, kjøkkenstell osv. Sannsynligvis endevender jeg sekken flere ganger før jeg skal ta kvelden.

Interessant å høre alle teoriene og meningene, men jeg undrer meg ofte over hvorfor ikke flere prøver ut ting selv. Det som passer den ene behøver ikke falle i god jord hos den andre uansett hvor "teoretisk riktig" det måtte være.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke for meg at så mange pakker teltet og soveposen helt øverst i sekken...

Teltet pakkar eg alltid nesten øverst. Soveposen endar langt nede i sekken. Grunnen er enkel. Det eg skal ha tak i undervegs, ligg på toppen, lettast tilgjengeleg. Rett under dette, ligg teltet. Det er jo det fyrste eg skal ha tak i når eg slår leir. Alt som eg ikkje skal ha tak i før teltet er oppslått, ligg under teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen er enkel. Det eg skal ha tak i undervegs, ligg på toppen, lettast tilgjengeleg. Rett under dette, ligg teltet. Det er jo det fyrste eg skal ha tak i når eg slår leir. Alt som eg ikkje skal ha tak i før teltet er oppslått, ligg under teltet.

Det finnes jo sekker som kan åpnes i siden.

Hos meg havner alltid primusen i bunnen og maten ca. midt i sekken. Jeg tror ikke vektfordelingen betyr så mye før sekken begynner å bli ganske tung, men da har jeg fått merke at det kan bety en del. Jeg festet en gang telt og diverse andre ting som øks og kokeutstyr på utsiden av sekken i retning bakover. Dette på grunn av plassmangel. Sekken ble da ganske baktung og vinglet fra side til side. Det kan fort bli både 30 og 40 cm fra ryggen og bakover og da får sekken en ganske stor innvirkning på ballansen. Dette merker du godt når du snur deg litt raskt.

Det går jo å ta sekken på ryggen og snu seg litt raskt fra side til side og kjenne om det er mannen eller sekken som bestemmer bevegelsen. Hvis du lener deg bakover vil du også kjenne ganske godt om sekken prøver å ta over og forsøke å legge deg på ryggen eller om du bestemmer dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo sekker som kan åpnes i siden.

Den mellomstore sekken min (altså den eg brukar på telttur) har glidelås i heile høgda bak. Det gjer at sekken er rask å tømme, men skal sekken stappast ordentleg, må glidelåsen stengast før sekken vert fyllt. Så fyllinga må uansett skje ovenfrå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Jeg forsøker alltid å pakke tyngste nederst i sekken.

Telt henger jeg under sekken. Primus og bensin havner i sidelommene, dette grunnet ett uhell i tidligere år hvor ei flaske rødsprit sprang lekk og ødela alt, heldigvis var dette på nedtur. Er enig at det ikke er noe særlig med tunge ting i sidelommene, men det får ikke hjelpe. Jeg pakker aldri bensin eller

Å pakke tungt øverst har jeg prøvd, likte det dårlig. Høyt tyngdepunkt = ubalanse og mye kjemping med tung sekk.

På nedtur er det ofte at jeg har tung sekk (sist tur ble det litt over 2 mil med 36kg sekk med ca 40 fisk).

Disse pakket jeg nederst og inn mot ryggen. Med mellomgulv i sekken går dette greit.

Har ofte vært nødt til å legge fisk øverst med gammel sekken fordi den ikke hadde mellomgulv og jeg ikke vil knø fisken sund med alt det andre oppå. Er dårlig sort med en 15 kilos tung pose øverst oppe under topplokket, sekken er forferdelig tung og gå med og høyt tyngdepunkt gjør at man bruker ekstra krefter på alt, sidehall, bøye seg ned eller bare uforutsett overbalanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.