Gå til innhold
  • Bli medlem

2-3 dagers tur Bergensområdet


Fjellfanten

Anbefalte innlegg

Hei. Er på leting etter noen topper/vidder etc. ikke så altfor langt unna Bergen. Hardangervidda ser jeg for meg blir for mye styr/for lite tid... Voss kan være et alternativ. Noen som har et godt tips til hvor jeg bør legge ruten? En fordel om det ikke er et ferdigtråkket turområde. Har dere en henvisning til kart er det kjempebra. Det trenger ikke være det mest spektakulære stedet. Trenger noen kalde netter i telt nå, det er alt.

Takker for alle bidrag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sikker på at det er snø der da?

finse ligger bare 2 timer unna med tog, området mellom bergsdalen og kvamskogen har jeg også tro på (vært på begge sider, men ikke i midten).

kvamskogen og motsatt vei kan også være et alternativ (dasse rundt i området rundt tveitakvittingen, mot gjønakvittingen etc).

kvinnherandsalpene er jo av brattere karakter og litt lengre unna.

området mot voss/myrdal har jo også en del flotte mål (horndalsnuten, skipedalsnuten etc.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hva med å ta bussen (hvis den går framdeles..) til lysløypen på Totland. (Ligger sør for Bergen, ikke veldig langt fra Nesttun. I tilfellet du er ny i byen) Derifra kan du begynne å traske via Gullfjellet til Kvamskogen. Vet ikke hvordan det er med snø i området nå men det pleier å være greit nok der på denne tiden av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke mye folk på Gullfjellet? Ser det for meg at det er dit bergenserne reiser i helgene. Har dessuten lyst å komme over 1000 meter, aner ikke hvorfor, men har fått det for meg. Vel. I forbindelse med jobbing tror jeg Eksingadalen blir det mest fornuftige valget. Setter fra meg bilen når den ikke klarer mer, så går jeg derfra. Vi får se hvor vi ender.

Men takker så meget for tipsene. De er notert til neste tur- for flere skal det bli!

Ha en fin uke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Om Voss blir for langt, så dra for all del til Bergsdalen eller Kvamskogen med buss eller bil, så du får et høyt startsted. Andre steder er et mareritt nå som det er kommet masse nysnø på isen nedi skauen. Kort sagt, kom deg over tregrensa.

Gullfjellet er OK, men en klarer bare å tyne en dagstur ut av dette fjellet.

Dra til Kvamskogen og gå til Tveitakvitingen, 1299m. Det er en godt voksen skitur, og det er masse muligheter for å strekke turen enda lenger.

Eller Lid i Bergsdalen, og gå til Høgabu / Bergsbukken, eller kanskje helt til

Vaksdal. Glimrende skiterreng!

A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

høyr ikkje på dei stakkars uinformerte bergensarane som er flaska opp med negerlandsbyen, såta og tveitakvitingen! ja, det er ein brukbar tur til toppen, men herregud for en haug med folk!

ta for deg den andre sida av vegen istaden! Fuglafjellet, fotasperrnuten, myklavatn, og så vidare. Tar du turen frå steinskvanndalen over gråuraskaret til svartavatn kan du fortsetje inn i sylene, eller gå om dukavatn i retning høgabu i bergsdalen. frå høgabu er det ein fin tur til Dale, stien er nylig flytta og brukes ikkje av lokale... og de røde t-ene leker gjemsel...

så prøv nordsida av kvamskogen... er du heldig, treff du reinsdyr og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

området fra tveitakvittingen til gjønakvittingen er ekstremt lite befolket og starter du tidlig kommer du mest sannsynlig ikke til å møte en sjel..

Nordsiden har etterhvert begynt å bli riktig så folksomt (spesielt topper som såtalenda-, byrkje- og fuglafjell)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snart sommar. Prøv ein tur innover i Stølsheimen frå vest, frå Nordhordlands-sida. Start i Dyrkolbotnen, litt over 1 time frå Bergen.

2 dagars-tur: Dyrkolbotnen - Skavlabu - Mo (eller Helland) i Modalen.

3 dagars-tur: Dyrkolbotnen - Skavlabu - Vardadalsbu - Steinsland eller Straume (utsiktsturstien "Seljestigen") i Modalen, eller Stordalen i Masfjorden. Buss til/frå Dyrkolbotnen (Nipo, E 39) og Modalen. Stordalen krev privat skyss til E 39 på Matre (20 km.). Går ein ned til Mo ein sundags føremiddag, kan ein følgja fjordabåten "MS Bruvik" attende til Bergen om sommaren. I skrivande stund er det framleis mykje snø i fjellet, og det er truleg råd å gå dei høgaste og minst bratte rutene på ski enno. Når snøen er borte er det berre å ta beina fatt. Sjølv gjekk eg Dyrkolbotnen -Skavlabu - Helland i 2004, og Helland - Skavlabu - Mo i 2003.

God tur, til den delen av Stølsheimen som ligg nærast Bergen!

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.