kenny28 Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Skal ut på en 4 dagers tur og lurer fælt på hvor mye gass jeg skal ha med. Jeg har denne brenneren fra biltema : http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Primus/Kokeapparat-Expedition/ Skal vel koke ca :10-15 liter vann tenkter jeg. Greier jeg meg med den minste eller må jeg ha den store gassbeholderen : http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Kjemikalier/Gassbeholder/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
atari Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Jeg tror en 230g boks holder men dette kan du lett sjekke selv: vei gassboksen på en digital kjøkkenvekt eller brevvekt før og etter du har kokt en runde med vann. Vektdifferansen bruker du til å regne ut hvor mye gass du vil bruke på 10-15 liter. Så legger du inn litt sikkerhetsmargin for mulig lavere temperatur og mere vind i fjellet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SuperTed Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Vil tippe at du bruker mer gass enn en 230g boks på å koke 10-15 liter vann. Kommer selvfølgelig også an på vanntemperaturen før koking, høyfjell vs. lavland og været du får. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hSkyyy Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Ca 1,5-3,0 t er vanelig på en 240g boks. For min del, holder den til 5-6 dager. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sindreisen Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Når jeg og min turmakker er på tur, bruker vi rundt en 450g-boks per uke. Det inkluderer kanskje to varme måltider og ei kanne kaffe per dag. Resten tar vi på bål. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+TomasF Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Her er gassforbruket som Primus mener at man bruker på deres gassbokser: http://www.primus.se/templates/pages/Product.aspx?ItemId=38052 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Martin Bekkelund Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Kjapp test på kjøkkenet hjemme: Koking av 1/2 liter vann i liten kjele med lite lokk Gassboks før: 399 gram Gassboks etter: 390 gram Diff: 9 gram Koking av 1 liter vann i mellomstor kjele med stort lokk Gassboks før: 390 gram Gassboks etter: 377 gram Diff: 13 gram Koking av 2 liter vann i stor kjele med stort lokk Gassboks før: 377 gram Gassboks etter: 351 gram Diff: 26 gram Utstyr brukt Brenner: Kovea Supalight Gass: Providus+ 425 gram boks Kjeler: Rast kaffekjele 1 liter, Priums LiTech Super Set, 1,7 og 2,1 liter Estimert forbruk Frokost, 0,75 liter: 11 gram Lunsj, 0,75 liter: 11 gram Middag, 0,8 liter + steking: 20 gram Teoretisk dagsbehov: 42 gram Tillegg vær, vind, diff: 18 gram Sum per dag: 60 gram Sum per uke: 420 gram ~ 1 boks á 450 gram Konklusjon Tallene taler for seg selv. Forbruket er omtrent lineært med mengden vann som skal kokes. Jeg har lagt til det jeg selv tror er en rimelig romslig diff for å hensynta vær og vind. Hvis noen mener diffen er urimelig i den ene eller andre retningen, er det selvfølgelig bare å rope ut. Som andre har vært inne på tidligere i tråden er estimert forbruk ca. 1 boks á 450 gram per uke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SuperTed Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Kjapp test på kjøkkenet hjemme: Som andre har vært inne på tidligere i tråden er estimert forbruk ca. 1 boks á 450 gram per uke. Takk for grundig test, denne blir lagret sammen med pakklisten! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Martin Bekkelund Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Har akkurat kommet tilbake fra en tur på 8 dager (7 netter). Med to unntak ble alle måltider (frokost, lunsj, middag) tilberedt på gass. Over denne perioden brukte vi (2 personer) nøyaktig 300 gram gass. Mye varming av vann, men også steking og trekking av fisk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Martin Bekkelund Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Har akkurat finpusset testen og lagt til en tabell for estimert gassforbruk og hvilke gassbokser man kan ta med: http://www.idetfri.no/2011/09/19/gassforbruk/ Kom gjerne med innspill. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Busken Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Temperaturen på vannet som skal kokes har også en akademisk interesse. Tips: veie boksen etter hjemkomst å skrive på vekten med en bingotusj. Da vet du hvor mye som er igjen og slipper å kaste nesten tomme bokser forutsatt at du vet vekt på tomboks. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
borgern Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Du skriver at 2 takts miljøbensin gjelder om vintern. Den har jo iblandet olje. Du mener vel 4 takts miljøbensin? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Martin Bekkelund Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Lurer litt på hvor jeg fikk 2 fra. Tallet skal være 4 og er nå korrigert. Enig i at vanntemperaturen er interessant. Under testen lot jeg springvannet renne lenge før det ble tappet. Det er vidt jeg kan bedømme en realistisk sammenlikning, om ikke det er enda kaldere enn det man forsyner seg med i det fri. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
atari Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Har akkurat finpusset testen og lagt til en tabell for estimert gassforbruk og hvilke gassbokser man kan ta med: http://www.idetfri.no/2011/09/19/gassforbruk/ Kom gjerne med innspill. Her er noen tall fra min liste over vekt på utstyr (veid på brevvekt fra Clas Ohlson): Biltema 230g gassboks: 367g Biltema 450g gassboks: 665g Primus Power 100g gassboks: 193g Primus Power 230g gassboks: 367g Alle er veid med den røde plastforseglingen på. Den veier 3gram. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.