daghb Skrevet 17. juli 2011 Skrevet 17. juli 2011 Det er akkurat kommet en ny turbok for Valdres - "På tur i Valdres" fra Glittertind Forlag. Hoveddelen er fotturer, men det er også beskrevet ski-, padle-, sykkelturer og klatresteder. Jeg kjøpte den her om dagen på Intersport på Fagernes, men jeg regner med at den er til salgs flere steder i Norge, og den er også bestillbar på epost fra forlaget. Boka er tjukk og tung og egner seg nok ikke for sekken, men det er desto mere turstoff i den. Det er stort sett bilder fra alle turene, og gjerne flere fra hver tur. GPS-koordinater (UTM sone 32) er angitt for hver tur - og det er gjerne 5-6 koordinater oppgitt slik at man kan følge turen på kart eller PC. Jeg synes det er strålende å kunne slå opp koordinatene på kart.statkart.no og se hvor på kartet beskrivelsen finner sted. Kartene i boka er gode og store - opptil en hel side - og rutene er godt avmerket i 1:50 000. Mange av rutene har alternativer og gode beskrivelser av ting man kan se og gjøre underveis. I boka er det fine opplysningsbokser til hver tur som inneholder: Vanskelighetsgrad, distanse, høydeforskjell, tidsforbruk, hvorvidt turen er egnet for familier/barn og hva slags merking som er benyttet. Det er tydelig at forfatterne har gått alle disse turene selv, og gjerne flere ganger. For å ta en titt, se på dette eksempelet fra boka (PDF, 32 sider). Alt i alt er det vel den beste fjellturboka jeg har sett noensinne. Siter
Izzy Skrevet 19. juli 2011 Skrevet 19. juli 2011 Takk for tipset! Jeg bor på Beitostølen så det kan jo være absolutt interessant lesing Siter
agno Skrevet 19. juli 2011 Skrevet 19. juli 2011 Hei. Julia og Morten har vært ute på alle slags turer i alleslags vær og til alle slags tider, så de vet hva de snakker om. De har også skrevet noen bøker før som er verdt og lese. Siter
Susanne Skrevet 20. juli 2011 Skrevet 20. juli 2011 Takk for tipset! Ses ut som et fint lektyre for/før det neste besøket i Valdres. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.