Gå til innhold
  • Bli medlem

Panoramabilder


berland

Anbefalte innlegg

Jeg har i ca. et år tatt panoramabilder fra de toppene jeg har vært på og satt navn på topper,

slik som noen andre her på forumet.

Bildene (over 150 i tallet) ligger på

http://www.math.ntnu.no/~berland/fjell/

Kjekt hvis det er av interesse!

Etterhvert skal jeg nok putte på litt regionvis sortering på frontsida slik at det blir lettere

å finne fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Virkelig mange flotte bildeserier du har samlet :!: Godt gjort å identifisere såpass mange fjerntliggende topper. Du må bare fortsette i samme stil :)

Noen "faglige" spørsmål, hvis du tillater:

Kan du si noe om fotoutstyret og bildebehandlingsprogrammet du bruker :?:

Hvor mange bilder må eksempelvis til for å dekke 360 grader dvs. hele horisonten rundt, kommer vel an på brennvidden til objektivet :?:

Er det mulig å skjøte sammen alle bildene til 1 "remse", ser du bruker fra ca. 4-9 enkeltserier, eller blir datamengden uhåndterlig :?:

I bildeseriene fra Hilleknuten og Snøhetta synes horisonten å "dale noe ned" mot høyre i bildene. Kjenner du årsaken til dette :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig mange flotte bildeserier du har samlet :!: Godt gjort å identifisere såpass mange fjerntliggende topper. Du må bare fortsette i samme stil :)

Noen "faglige" spørsmål, hvis du tillater:

Kan du si noe om fotoutstyret og bildebehandlingsprogrammet du bruker :?:

Hvor mange bilder må eksempelvis til for å dekke 360 grader dvs. hele horisonten rundt, kommer vel an på brennvidden til objektivet :?:

Er det mulig å skjøte sammen alle bildene til 1 "remse", ser du bruker fra ca. 4-9 enkeltserier, eller blir datamengden uhåndterlig :?:

I bildeseriene fra Hilleknuten og Snøhetta synes horisonten å "dale noe ned" mot høyre i bildene. Kjenner du årsaken til dette :?:

Noen detaljer står nedest på websida. Kameraet er et aldrende 2 megapiksel kamera, Nikon coolpix 2500 (men en erstatter er på vei). Zoom er 111 mm (maks zoom på det kameraet). Jeg tar bilder mot høyre (alt annet blir unaturlig), og jeg knipser 20-30 ganger for å dekke helt rundt (må passe på at det alltid er noe overlapp, men helst minst mulig for å spare tid (særlig på vinteren).

Det er sikkert mulig å skjøte sammen til en remse, men det krever mye ram for at det skal være håndterlig og gøy. Jeg synes også det fungerer bedre på web med flere mindre panorama.

Horisonten daler ned på noen av de gamle bildene fordi jeg brukte et litt for avansert panoramaprogram (Hugin Panoramatools for linux) hvor jeg plukka to-tre punkter i hver skjøt, og så regnet programmet veldig bra ut hvordan bildene skulle skjøtes. Dette fungerer dårlig når noen av punktene er nært og noen er fjernt i en skjøt, da vrir bildet seg ned pga. måten et kamera fungerer på (fotografer kan helt sikkert de presise uttrykkene for dette). Nå bruker jeg Photoshop sin panorama stitcher, denne fungerer mye enklere (og det går veldig mye fortere å skjøte sammen), og den limer bare bildene ved siden av hverandre (ingen kompliserte transformasjoner som regnes ut på grunnlag av koordinater for fellespunkt). Dette gir noen feil i noen skjøter (som man finner om man leter), men resultatet er ok nok for dette formål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har prøvd en del panoramaprogrammer. Best i test for meg er ArcSoft's PanoramaMaker (fulgte med mitt Nikon 4500)

+ 9 av 10 bilder går automatisk, uten punktangivelse

(har ikke mer minne til max. 11-12 bilder)

- Jorden blir fort rund dersom man tilter litt for mye i det man rotererer

rundt sin akse. Resultatet blir slik det ville blitt om man limte bildene

inn i fotoalbumet. Et stativ fikser dette problemet.

- Endringer i lyset (solen) kan skape "tears" på himmelen. Minor detail.

- Fikser ikke kart matriser

Et PanoramaMaker eksempel i krevende lys:

http://impact.ii.uib.no/arnt/pics05/stori_23storeviewH.jpg

(576KB)

Det er viktig å finne riktig balanse JPG compression i ferdig resultat. For mye gir

store, stygge pixel blocks. For lite gjør at modem brukere gladelig dropper

bildene dine.

Bruker også PanaVue Image Assembler (betalte USD 60,-)

+ Fantastisk på kart. Kan stitche så mange kartutsnitt (Norgesglasset) jeg bare vil

og det blir ALDRI feil på noen koter.

+ Kan tvinges til å holde "horisonten rett"

- "rett horisont" gir en del pixel modifikasjoner i bildet, som

ikke ser bra ut (nervous shake).

Det går derimot an å lappe dette med seksjoner

fra orginalbildet, siden aspect ratio blir det samme etter stitch.

My $.02

Arnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende og lærerikt med slike panoramaer!

Har selv brukt et Olympus C730UZ (3.2 mpx - 10x optisk zoom tilsv. 38-380 mm). Mange av Olympus-modellene har har et eget og godt fungerende panoramaprogram. Stilles kameraet i panoramamodus, så dukker styrelinjer opp i søkeren, som gjør det enkelt å holde rede på overlapp og horisontal flyt i bildeserien. Videre optimaliserer progammodusen eksponeringen i serien, for minst mulig synlig skille når bildene etterpå stitches. Endelig tagges bildene i serien med egne serienummer.

Når bildene fra kameraet etterpå tas opp i Camedia-softwaren som følger kamerakjøpet, så vises panoramabildene (serien) med serienumrene. Derfra velges enkelt hvilke bilder som skal stitches i panoramabildet (drag and drop i rekkefølge inn i panoramaet), og man kan velge oppløsning på resultatbildet, dvs. man velger størrelse på bildene før stitching - en serie av fx 768x1024 eller 2048x1536 etc. Resultatene er sålangt jeg har sett alltid meget gode, med særs god stitch/match, og nær usynlige bildeoverganger eksponeringsmessig.

Generelt kan sies at serieopptak til panoramabruk bør skje med moderate brennvidder. "Prøvekjør" runden før opptak, så utgangshøyden du velger for serien gir rom for den høyeste toppen langs panoramaet. Mest mulig landskap, ikke for mye himmel. Hvis høylys dag, unngå sola i bildeflaten, da denne framtvinger store eksponeringsforskjeller som ikke gjør seg i panoramabildet. Som regel bør et 360-graders rundskue ligge over 13-18 bilder, tatt med 15-20% overlapp.

Dette gir følgende fordeler:

* Panoramaet vil fortsatt være håndterbart med 512 - 1024 MB RAM på PC'n.

* En medium brennvidde strekker ikke ut perspektivet så landskapet langs horisonten blir for fjernt/smått.

* Samtidig vil også forgrunnen komme skapelig med (fx dalen under deg), noe som skaper dybde i bildet.

* Lysforholdene (særlig i himmel) blir noenlunde jamne i bildeovergangene, da bildet ikke favner for vidt, og dermed større lys-/eksponeringsforskjeller.

* Man unngår mye vidvinkelens fortegning ut mot bildekantene, noe som vanskeliggjør en god pixelmatch i bildeovergangene.

Jeg har selv kjørt ut et 360-graders rundskue fra Visbretind på en A0 rullplotter, et laaangt bilde på ca. 90x700 cm! Og det blir flott ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for at du deler din store kunnskap om emnet med oss "uvitende sjeler", Erik :?:

Du må bo ganske romslig da, med plass nok til å spenne opp slike gigantformater :?: Hadde forresten vært flott med et eget "fjellrom" med utsikten fra drømmetoppen på veggene. Det må vel være uten vinduer for at fjellene ikke skal falme som følge av sollys :!:

:) Noen som aner spiren til en forretningsidé her :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
[:idea: Noen som aner spiren til en forretningsidé her :?:

Joa, det har nok blitt nevnt. Burde jo være aktuelt for fjellstuene våre å ha et 360-graders kjempeplott med gromutsikten i omegn på veggen, fullt navnsatt med fjelltopper m/ høyde, breer, vann etc. Ikke bare er det storstilt og vakkert, men et slikt panorama er jo reneste fjelleksikonet også!

Og det blir garantert en publikums-/gjestemagnet.

Sjøl i slike formater blir bildene av ypperste kvalitet i den betraktningsavstand de vil brukes. Etter digital optimalisering (kurver, nivåer, kontrast, fargemetning/balanse og oppskarping), er selv et 600 dpi plott helt konge! For å unngå kvalitetstap underveis, må man bare passe på at man videre i prosessen (hvis mellomlagringer) ikke jobber med komprimerende filformater (fx JPEG), men heller i TIFF, PSD el. Trenger man i det hele tatt JPEG (for fx WEB), gjøres lagring i JPEG aller sist i prosessen.

Nå vil slike filer i fx TIFF bli uhorvelig store, gjerne 300MB til >1GB. Når slike printes, bør plotterdriveren settes opp til å spoole i PC'ens RAM, istedet for plotterens (med mindre denne har særs mye RAM). Hvis ikke spooles/bufres ofte ikke plottet korrekt, og alt tryner (overflow i plotteren). Raskere går det også.

Ellers kunne jo fjellstuene kanskje få dem gratis - siden de steller så pent med oss?

Og så øker vi interessen for fjellet blant folk/betrakterne samtidig?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Sjekk også denne informative linken om panoramafotografering og stitching:

(Merk nedtrekksmenyen over bildet av kameraet, eller innholdsfortegnelsen nede på siden...)

http://www.digitalmagasinet.dk/show.asp?ID=385&side=1

Der ligger også en meget nyttig link hvis man vil lage gode og gjennomførte panoramabilder.

Download PanoramaTools:

http://www.path.unimelb.edu.au/~dersch/

Etter download av denne, får du særs nyttige PS-plugins for hånd.

Bruksanvisning/install av Panorama PS plugins::

http://www.digitalmagasinet.dk/showarticle.asp?ART=/artikler/035_dxo/&side=3

Div gratis programvare for panorama:

http://www.digitalmagasinet.dk/show.asp?ID=385&side=5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.