Gå til innhold
  • Bli medlem

Vestre Styggedalstind - hvor høg er den egentlig?


eaa

Anbefalte innlegg

Styggedalstind Ø. er såvidt jeg finner konsekvent oppgitt til 2387 moh.

Styggedalstind V. derimot, varierer en del.

Stedvis sies det 2387 moh (samme som Styggedalstind Ø.),

mens fx Bergtatt.net sier 2380, og Etojm.com oppgir 2370.

Mener også å ha sett oppgitt 2383...

Stedvis kalles den Styggedalstind Vestre, andre steder Styggedalstind Store...

Hva er egentlig riktig her!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I klatrefører for Norge (Skagastølsmassivet - 1977) står Store Styggedalstind oppført med Vest-toppen (2370 m.o.h.) og Øst-toppen (2387 m.o.h.).

Ifølge kartet (Jotunheimen Vest 1 : 50 000, utgitt av Statens kartverk i 1998), står Styggedalstind Ø. oppgitt som Store Styggedalstind, med høyde 2387 meter. Dette stemmer jo også med oppgitt høyde i klatrefører`n.

Hvorvidt Vest-toppen er høyere enn 2370 meter, vil ikke jeg uttale meg om ..... (på kartet står det ingenting om denne høyden). Å telle kurver her, er ikke særlig enkelt!

__________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyden skal jeg ikke uttale meg om, men når det gjelder navnene har jeg også fundert litt. Blant annet lurte jeg på hvorfor den heter Store Styggedalstind, når det bare er én Styggedalstind. Hvorfor poengtere at den heter Store når det ikke er andre å ta feil av?

Etter litt graving har jeg forstått det slik: Årsaken er at Styggedalsryggen består av tre topper. Det er, med andre ord, tre Styggedalstinder: Vestre, Store og Østre. Vestre og Østre refererer ikke, slik enkelte tror, til vest- og østtoppen på Store Styggedalstind. Vestre Styggedalstind er det som i dag kalles Sentraltind (eller Centraltind) mens Østre Styggedalstind er det som i dag kalles Jervvasstind (eller Gjertvasstind eller Hjertvasstind).

For eksempel kan en se på NTKs side med bestigningshistorie at Sentraltinden også kalles Styggedalstind V og Gjertvasstinden kalles Styggedalstind Ø.

Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken er at Styggedalsryggen består av tre topper. Det er, med andre ord, tre Styggedalstinder: Vestre, Store og Østre. Vestre og Østre refererer ikke, slik enkelte tror, til vest- og østtoppen på Store Styggedalstind. Vestre Styggedalstind er det som i dag kalles Sentraltind (eller Centraltind) mens Østre Styggedalstind er det som i dag kalles Jervvasstind (eller Gjertvasstind eller Hjertvasstind).

Peter

Ifølge de opplysninger jeg sitter med, er dette feil!

Østre Styggedalstind er ikke tidl. Gjertvasstind, men en egen topp rett øst for denne, sett fra Nord. Gjertvasstind og Styggedalstind Ø. er m.a.o. to forskjellige topper, i.h.t. både kartet og klatrefører!

Det samme gjelder Vestre Styggedalstind. Dette er ikke Centraltind som du hevder! Fra Nord fremstår både Centraltind og Styggedalstind V. som to selvstendige og forskjellige topper, i.h.t. til både kartet og fører.

Centraltind har en oppgitt høyde på 2347 i fører`n og 2348 på kartet, altså vesentlig lavere enn Styggedalstind V. i klatrefører. Gjertvasstind har en oppgitt høyde på 2351 på kartet og 2352 i fører, altså en god del lavere enn Styggedalstind Ø., som regnes for hovedtoppen!

Vi snakker m.a.o. om 4 forskjellige topper, dersom kartet og klatrefører er korrekt.

__________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh...ble plutselig litt usikker, men regner med at det var det han mente.

Jeg uttrykte meg kanskje klønete, men det er som du sier. Jeg mente at Sentraltind var opprinnelig Vestre Styggedalstind og Jervvasstind var opprinnelig Østre Styggedalstind. Det er mulig at Store Styggedalstind, Vesttoppen i dag kalles Vestre Styggedalstind og tilsvarende for Østtoppen, men slik bruk er vel egnet til navneforvirring.

Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at Gjertvasstind og Sentraltind er såpass godt innarbeidet i dag at folk vil skjønne det enten man sier Østre og Vestre eller man sier Store Styggedalstind, øst- og vesttoppen. Men klart du har et poeng når du sier at det, slik navnene er i dag, er merkelig at det heter Store. Man burde kuttet ut det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

GPS'en ble kalibrert til 2387 på østtoppen i høst, men justerte seg raskt til 2386 igjen. På vesttoppen viste den 2376. Hvis man sier 2376 + / - 3 meter maks. så vil jeg tippe man er innenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styggedalstind V. derimot, varierer en del.

Stedvis sies det 2387 moh (samme som Styggedalstind Ø.),

mens fx Bergtatt.net sier 2380, og Etojm.com oppgir 2370.

Mener også å ha sett oppgitt 2383...

For en stund tilbake kjøpte jeg 2002-utgaven av kartet "Hurrungane" (kartblad 1517 IV) i 1:50000-serien. Der stusset jeg litt da jeg så på Styggedalstindane. Høyden på østtoppen, som hele tiden har vært 2387 moh, var fjernet fra kartet! :) Istedet hadde nå vesttoppen fått en høyde: 2383 moh. Hva har kartverket drevet med nå? Hvorfor har østtoppen, som jo er den høyeste, mistet høyden på kartet?

GPS'en ble kalibrert til 2387 på østtoppen i høst, men justerte seg raskt til 2386 igjen. På vesttoppen viste den 2376. Hvis man sier 2376 + / - 3 meter maks. så vil jeg tippe man er innenfor.

2376 moh med GPS og kartverkets 2383 moh - vet ikke om du er blitt så mye klokere eaa? Kanskje man fortsatt skal si ca 2380 moh, det er ikke helbom sannsynligvis. :?

Eller har du TrondE, som nylig oppga så nøyaktig høyder på store Memurutind, noen nøyaktig høyde på Styggedalstindane :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...vet ikke om du er blitt så mye klokere eaa? Kanskje man fortsatt skal si ca 2380 moh, det er ikke helbom sannsynligvis. :)

Nja - ikke direkte avklarende dette heller, men jeg er tydeligvis ikke alene om forvirringen...

Ser at Norgesglasset også oppgir vesttoppen til 2383, og ingen høyde på østtoppen - samme som M711 med andre ord.

Ellers blir det vel ytterligere forvirring av at vesttoppen også kalles Store, da den faktisk er lavere enn østtoppen!

Men ærlig talt, denne ligger sannsynligvis blant Norges fem høgeste fjell - og så vet vi ikke hvor høg den er!?

"Call 911 - sombody do something!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg som var gjest som skrev dette om høydene (ja det var turen vår Nils).

Dersom østtoppen er 2387 (understreker dersom) så tviler jeg sterkt på at vesttoppen er så mye som 2383. Kanskje østtoppen er enda litt høyere :) Kanskje 2390, men dessverre litt for langt igjen til å kunne bli en 2400 meterstopp... Det hadde vært kult med en fjerde "majestet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers blir det vel ytterligere forvirring av at vesttoppen også kalles Store, da den faktisk er lavere enn østtoppen!

Men ærlig talt, denne ligger sannsynligvis blant Norges fem høgeste fjell - og så vet vi ikke hvor høg den er!?

Det er vel ikke så mye det at vesttoppen kalles Store Styggedalstind, men at Store Styggedalstind refererer til fjellet som sådan og ikke til selve toppunktet og dermed er både øst- og vesttoppen en del av Store Styggedalstind. Trur eg.

At høyden på vesttoppen er «ukjent» er vel fordi toppen normalt ikke regnes med blant Norges høyeste fjell fordi primærfaktoren er så liten.

Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg som var gjest som skrev dette om høydene (ja det var turen vår Nils).

Dersom østtoppen er 2387 (understreker dersom) så tviler jeg sterkt på at vesttoppen er så mye som 2383. Kanskje østtoppen er enda litt høyere :?: Kanskje 2390, men dessverre litt for langt igjen til å kunne bli en 2400 meterstopp... Det hadde vært kult med en fjerde "majestet".

Jeg lurte litt på om gjest var deg Morten, for jeg husker du holdt på med GPS'n. :?:

Jeg kan heller ikke skjønne at vesttoppen er så høy som 2383 moh (hvis østtoppen virkelig er 2387 moh :?: ). Det var da ganske mange flere høydemeter tilbake til østtoppen enn det var bort til vesttoppen? :?: Eller hva Morten?

Jeg legger ved 2 bilder fra Styggedalstindane, det ene tatt fra østtoppen mot vesttoppen, det andre motsatt vei. At østtoppen er høyest er det vel ingen tvil om?:

post-42-133474389674_thumb.jpg

post-42-133474389682_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så mye det at vesttoppen kalles Store Styggedalstind, men at Store Styggedalstind refererer til fjellet som sådan og ikke til selve toppunktet og dermed er både øst- og vesttoppen en del av Store Styggedalstind. Trur eg.

At høyden på vesttoppen er «ukjent» er vel fordi toppen normalt ikke regnes med blant Norges høyeste fjell fordi primærfaktoren er så liten.

Tror Peter har rett her, med Store menes nok hele Styggedalstind-massivet.

Nå finnes jo både Østre og Vestre, og da vil jo Store normalt være ment å skille en topp fra de to førstnevnte, og ikke sammenfatte disse til én - alternativt skille Store fra Vesle - som altså ikke finnes. Åkke som vil uttrykket Store etter min mening bli misvisende, og bør heretter gå ut av bruk. Da er det bedre å bruke uttrykket Styggedalstindene om massivet som helhet.

Iflg. kotene så skal begge toppene være >=2380 moh. Hvis østre og vestre er jamnhøge, så kan altså kotene som tegnet huse en primærfaktor på opptil 27 m. Dette skulle jo være mer enn nok til at toppen burde regnes med, ihvertfall når man ser på tilsvarende oppløsning/definisjoner i andre toppgrupper... I så fall synes Styggedalstind Vestre noe undervurdert, og burde uansett vært listet som Norges 5. høgeste topp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åkke som vil uttrykket Store etter min mening bli misvisende, og bør heretter gå ut av bruk. Da er det bedre å bruke uttrykket Styggedalstindene om massivet som helhet.

Så vidt jeg husker er «Styggedalstindane» den eneste referansen Sentralt stedsnavnregister har til fjellet. Noen «Store», «Østre» eller «Vestre» finnes ikke der.

Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller har du TrondE, som nylig oppga så nøyaktig høyder på store Memurutind, noen nøyaktig høyde på Styggedalstindane :?:

Nei, dessverre ikke :?: Området ligger ca. 3 km sør for fjorårets bildedekning (jf. "norgeibilder"), så det blir ingen nye høyder her med det aller første.

Har undersøkt litt "her på huset" i dag, men fikk ikke tak i rette vedkommende. Det må bero på en feil at østtoppens høyde er tatt ut av kartet (1517 IV Hurrungane) på 2002-utgaven. Høyden 2383 på vesttoppen, som er ny på 2002-utgaven, var ført inn med rødt på korrekturplaten til kartbladet, men ingen kilde for høyden var oppgitt.

Tok også en tur ned i arkivet og så på høydefolien for 1986-utgaven. Der var kun høyden på østtoppen ført opp. Men 2380-koten på vesttoppen vistes tydelig på rissefolien med kurvebildet, selv om den var liten.

Etter "kjentfolkets uttalelser" i denne tråden, synes det å framgå at vesttoppen må være mer enn 4 meter lavere enn østtoppen. Det er jo også publisert en gps-høyde på 2376 som understøtter dette. Mer har jeg ikke å komme med i denne omgang, så spørsmålet må nok fremdeles "svirre litt i luften" :?:

Når det gjelder navn, støtter jeg teorien til Peter :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du undersøkte TrondE! :)

Synd Hurrungane akkurat er utenfor bildedekningen denne gang. :( Vi får smøre oss med tålmodighet til det blir Hurrunganes tur.

Uansett om vesttoppen er under eller over 2380 moh, så er den definitivt verdt et besøk. Selv om den har liten pf, er det en sann fornøyelse å stå på toppen! :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.