Gå til innhold
  • Bli medlem

Eggedal Vestfjell


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Dette er et litt obskurt fjellområde med noen få topper vest for Norefjell. Det går en vei opp fra Eggedal.

Hvis noen er litt kjent i området og f.eks vet om det finnes oppkjørte spor og fornuftige adkomstmuligheter/parkeringsmuligheter med bil så fortell i vei!

Panda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var i området i går. Det så ut som det var endel oppkjørte spor i området rundt Haglebu. Jeg kjørte enda litt nordover, og fulgte en vei innover mot Imlehaugen, parkerte etter et stykke oppover og tok skiene fatt. Fine oppkjørte løyper i småskogen, men noe hardt oppover fjellet. Stålkanter en fordel i høyden. Målet for turen var Hallingnatten. Jeg har akkurat lagt ut et bilde derfra under tur-rapporter/norefjell er digg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hallingnatten virker som et spennende mål ja. Vanskelig ? Artig å lese det du skriver uansett.

Hvis noen er kjent i området lenger sør på Vestsiden av Eggedal og vet noe om tur-muligheten her er jeg fortsatt interessert. Tror ikke dette området er like mye besøkt som Hallingnattenområdet.

Panda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien har hytte i dette området(på hallingdalsiden).

Det pleier å være bra med oppkjørte spor i området, men det er også store områder utenfor løypene hvor det nesten ikke er folk.

Panda: Det pleier ikke være mye folk inne ved Reinsjøfjellene og området rundt.

Dette er et fint turområde for de som liker turer i rolig terreng. Høydeforskjellene er små, og man kan nå over store områder på en dag. I år er det lite snø her, og det pleier å være avblåst på toppene.

Det er en egen villreinstamme i området, og jeg har flere ganger sett ca. 100 dyr i en flokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes toppene så litt fine ut der de stakk opp av granskauen. At de ikke besøkes så mye har jeg vel hatt mistanke om ja.

Det er fint at slike "lite besøkte" områder fortsatt finnes. Tror jeg skal ta meg en tur og finne ut litt mer. Det finnes jo mye skogsstrekninger som ikke brukes som turterreng, men her var det jo faktisk ordentlige fjelltopper.

Hvis det ikke er oppkjørte spor og veien ikke går helt opp til fjellet kan det være litt klønete å komme frem om vinteren. Kanskje sommeren er en bedre tid ?!

Om det er villrein i området går det sikkert an å være forsiktig så man ikke fortsyrrer dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallingnatten er verdt ett besøk! 1315 moh og god utsikt. DNT har en godt preppa løype som går fra Haglebu over Reinsjøen og Hallingnatten. Derfra fortsetter den nordover forbi Brynhildsseter. Litt usikker på hvor løypa fortsetter etter det (Liaset? Natten?), men det ser du på kartet.

Har selv hytte i området, og er rimelig godt kjent. Toppene sør for Hallingnatten er ikke så veldig spennende, men enkle å "bestige".

Det er også gode sjanser for å møte reinsdyr i området!

Ta kontakt hvis du vil ha GPS-posisjoner :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Skal helt klart besøke Hallingnatten en gang (minst).

De "kjedelige" fjell lenger sør er i hvert fall fjell! og alle fjell er fine å gå på. Tror kanskje det er greiest å vente til sommern.

Panda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

De "kjedelige" fjell lenger sør er i hvert fall fjell! og alle fjell er fine å gå på. Tror kanskje det er greiest å vente til sommern.

Panda

Helt enig med Panda! Var på årets første fottur til Haglebunatten og Stornatten senest idag, og førstnevnte topp har store stup rett ned i Haglebuvann. Flotte fjell, og ikke så langt unna Oslo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.