Gå til innhold
  • Bli medlem

Gravdalen fra Gravdalsskar (Hurrungane)

Kim

Anbefalte innlegg

Jeg var på Stølsmaradalstind i helga og sonderte litt terreng. Jeg har tenkt å avslutte en lengre travers i Gravdalsskar mellom Midtre og Store Ringstind. Derfra har jeg tenkt å gå ned i Gravdalen. Men i helga så jeg litt betenkt på denne passasjen, sva og forholdsvis bratt. Midt i gikk en skrå kløft som sikkert er mulig, og også svaene med mose og hyller ved siden av.

Spørsmålet er: er det greit å ta seg ned fra Gravdalsskar til Gravdalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Annonse
  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous

Nå har du vel gått turen, men likevel:

Dette skriver jeg ikke for å anbefale noen å gå opp her, vil nødig at noen skal forulykke pga. min beskrivelse. Mest som en advarsel kommer denne beskrivelsen - det er ikke spesielt vanskelig, men ytterst risikabelt i starten!!!

I fjor gikk vi opp til skaret fra Gravdalen. I starten var eneste myulighet vi fant forsvarlig å gå litt til venstre for hovedrenna, og oppunder et takoverheng. Derfra gikk det greit å ta seg inn i en renne bestående av et sva med et nytt takoverheng. Det gikk så vidt an å åle seg opp. Løse steiner som bare venter på å dette utfor ligger på toppen av renna.

Jeg utløste selv en blokk på minst 60-70 kilo, kameraten ventet heldigvis bak et hjørne!

Videre oppover var det bratte gressbakker inntil en stor hammer. Det greieste var å gå litt ned til høyre og opp ryggen til venstre for bekken i renna. Herfra og opp kan terrenget sammenlignes med svaene opp mot Stølsnosbreen fra Morka-koldedalen.

På denne turen gikk vi på Midtre Ringstind fra Murane - en spennende variant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jeg har vært på turen, men vi gikk fra Ringsdalen. Takk for tips likevel, Espen! Det er litt pussig at klatreføreren beskriver at Gravdalsskar nås lett fra Gravdalen. Selv om det er en klatrefører, er du sikkert enig i at lett kanskje ikke er riktig beskrivende ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Folk av ditt klatrekyndige kaliber vil kanskje smile litt i skjegget av sånne beskrivelser, men oppgangen var i hvertfall mye mer innviklet (og brattere) enn Falketind-svaene og da kunne den kanskje vært litt mer nøyaktig omtalt i klatreføreren.

Det virket også som om dette var helt jomfruelig terreng, ingen varder eller lignende. Dog vet jeg at Slingsby har gått opp her...

mvh

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.