Gå til innhold
  • Bli medlem

En liten hilsen fra Island.


REs

Anbefalte innlegg

Har bare vert her i snaue fem dager, men er likevel imponert av den islandske naturen.

For to dager siden hadde jeg en nesten åtte timers fottur i og rundt fjellet "Hengill" som ligger like sør for Tingvallavatn.

Dette fjellet er ikke mer enn ca. tre tusen år gammelt, og det bærer det preg av. Opprevet og tagget med stupbratte klippevegger og svære områder som best kan sammenlignes med digre snøskredområder, bare her er det grus og stein som har rast ned.

Mellom fjellene ligger store flate grønne daler med små elver og bekker, og lenger fremme stiger det opp høye fjell som ligner mest på svære slagghauger ved et eller annet smelteverk. Over alt bobler og eller ryker det opp fra huller og kløfter og noen plasser er vannet i bekken varmt nok til å koke egg i.

En fantastisk natur full av kontraster.

Slettelandet langs sydkysten er som Jærens flate landskap, bare større, flatere og med sorte sandstrender.

Siste nytt er at nå har visst Katla eller en av dens nabovulkaner begynt å røre på seg. En stor flomm av smeltevann fra breen har tatt en bro pluss en god del av hovedveien østover langs sydkysten og dette vil sannsynligvis ikke bli reparert før om et par uker.

Dette vil føre til at mine planer om å dra øst og nordover mot Myvatn, bretur med kona og diverse fisketurer må legges om.

Nå blir det nok heller nordvestkysten, men dette skal jo også være et kjempe område for både fotturer og fisking. Håper også på en del fisking når vi kommer til Akureyri. Der skal jeg møte en av de innfødte som lever og ånder for sportsfiske.

Det blir spennende! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det avgjort. Veien østover blir ikke reparert på et par tre uker så det blir vestkysten videre nordover. Det går visst å kjøre fjellveien på nordsiden av Hekla og Myrdalsjøkul, men det krever terrenggående kjøretøy, og det har ikke vi. (Slike biler koster ca. halvparten av norsk pris å kjøpe her, men de er ekstremt dyre å leie.)

Hotell er avbestilt, men islendingen er et gjestfritt folkeferd, og vi er blitt tilbudt å låne en hytte på nordvestkysten. Da slipper vi å stresse med nye hotellbestillinger. ;)

Det blir nok dårlig med Internettdekning, men det får vi tåle. Blir vel verst for guttene mine som nå risikerer å måtte gå på tur i stedet for å sitte å stirre inn i en pc. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er best, men Island fascinerte meg også for kort tid siden! Blir nok minst 5 turer tilbake dit i løpet av livet tenker jeg. :) Masse flotte fjell og andre rariteter.

Synes det mest eksotiske landskapet var i sør, der er det overdimensjonert færøyisk natur med digre breer og storfjell på toppen av det hele. I nord ble landskapet mindre sydlandsk, der var det en blanding av Grønland, Svalbard og Indre Troms. Men nå er jo eksotisk for meg et ord som gir assosiasjoner til sørlige breddegrader, det kan fort oppleves som eksotisk å ta en tur i de flotte fjella rundt Akureyri også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Island er flott! Jeg har vært der tre ganger og gått ymse turer. En enkel måte å se fjellet på er å ta buss fra Reykjavik til Landmannalaugar. Stedet er litt type Gjendesheim, det får en bare se gjennom fingrene med. Vil en gå fra hytte til hytte er det bare å følge merket sti sørover, til f.eks Thórsmörk, hvor en kan ta buss tilbake til R.

Landskapet har utrolige farger, her er det alt fra askesvart til grønt og rødt og gyllent, noe er aske, lavarester, annet er gress, jord. Her og der er det svovelstinkende, kokvarme pytter, trå forsiktig! De berømte varme kildene skal en IKKE gå uti, da blir du kokt! Men ved Landmannalaugar så jeg en badekulp: Der en varm og en kald bekk møttes.

Hvis du vil unngå hytter og merkede stier (som jo mange i dette forumet påstår sterk allergi mot), kan du ta buss eller bil ut på egenhånd, så finner du ganske fort et ubebodd sted med nok å utforske!

Fjordområdet i nordvest står på ønskelisten for neste tur, da med telt & co.

En del turideer kan en få ved å sjekke hjemmesiden til Ferdafelag Islands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nok være litt enig i at områdene i sør er de mest spektakulære hvis det går ann å gradere denne naturen, men det kommer nok litt ann på hva man er interessert i.

I nordøst har vi f.eks. Myvatn. Et eldorado for fugleinteresserte. Her har vi også en aktiv vulkan. Den spruter ikke lava, men damper, blåser og røyker og den siste lavaen størknet her så sent som i1984. Da økte også temperaturen i en populær badegrotte til over 50 grader, så denne badingen måtte slutte. Det er derimot fullt mulig å bade i behagelig varmt vann i små grotter, men det krever litt lokalkjenskap.

Nord for Myvatn renner også elven Laxå. Dette skal visst være en av verdens dyreste lakseelver med en døgnpris på rundt 20 000 norske kroner. I denne elven ligger det et kraftverk som hindrer laksen i å komme opp til de øverste delene oppe ved Myvatn, og her er det fullt mulig for menigmann å få fiske. I følge min lokale kjentmann skal dette styket av elven inneholde verdens fineste ørret. Jeg fikk ingen, men trekker man fra en smule lokalpatriotisme så kan det nok være mulig at det er fin fisk her. Bare husk fluestangen, noe annet duger ikke.

Folkene i dette området er veldig glade i fiskeelvene sine, og en gang ble det gjort et forsøk på å bygge en demning i dette området for å lede vannet inn i en kraftstasjon et eller anet sted. (Husker ikke hvilken det var.) Dette ville redusere vandstanden i elven og hindre ørreten fra å komme opp i gyteområdene. Trass sterke protester fra lokalbefolkningen, startet byggearbeidene med myndighetenes velsignelse og det så ut til at protestene hadde falt for døve ører.

En av stedets prester syntes dette var ille, og etter en begravelse, mens en del mennesker var samlet til kaffe og minnestund, så startet presten en aksjon som endte med at modige menn tok med seg biler og dynamitt, og det som var bygget av demningen ble sprengt.

Etter dette er det ingen som har forsøkt å starte lignende prosjekter i dette området.

Kanskje vi kunne lære litt av islendingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.