Gå til innhold
  • Bli medlem

Mygg og knott i Jotunheimen?


gauperaa

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har aldri opplevd særlig mye mygg og knott i høyfjellet. Men i områder med busker o.l. kan det være en del insekter. Husker fremdeles skrekkopplevelsen på returen fra Vesleløyfttind, i krattet langs øvre Leirungen/Leirungsdalen en varm sommerdag :lol:

Dere beveger dere jo i skogsterreng, der kan det være "grusomt" nå i juli. Forhåpentligvis blir det bedre ovenfor tregrensen. God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid planlagt fjellturene etter hvor mye grønt det var på kartet. Mygg må være det verste jeg vet om...

Synes knotten er hakket verre. Myggen håndteres greit med kombinasjonen membranklær eller tykk nok fleece i kombinasjon med myggmiddel (bruker 3M med 34% DEEt) og myggnett.

Dessuten trøster jeg med at ørreten osv.. Og det er ingen mager trøst!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er fornøyd med effekten av "3M med 34% DEET" ?. Er det innen lovlig grense av DEET-konsentrasjon i Norge? Jeg ble tilbudt noen dråper med 50% DEET i sommer, men sto over - vil helst ikke at barna mine får tre ben og to hoder, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er fornøyd med effekten av "3M med 34% DEET" ?. Er det innen lovlig grense av DEET-konsentrasjon i Norge? Jeg ble tilbudt noen dråper med 50% DEET i sommer, men sto over - vil helst ikke at barna mine får tre ben og to hoder, hehe.

Det gjør du rett i. Det er en grunn for at grensen for salg i Norge er 20%. Jeg har voksne barn og gleder meg over barnebarn nå, derfor tillater jeg meg å prøve litt sterkere saker.

Kjøpte på nett. Prøvde først å kjøpe den sterkeste konsentrasjonen, nesten 100% DEET, men da poppet det opp beskjed om at det ikke kunne sendes til mitt land. Men disse tubene gikk igjennom. Kjøpte både med og uten svamp på tuten, men den svampegreia var ikke helt patent etter min mening. Tømte seg på egenhånd, lokket datt av og mindre i tuben. Prismessig husker jeg ikke.

Vet ikke om effekten er så hysterisk mye bedre enn de ellers beste at jeg vil be alle og enhver om å løpe å kjøpe. Faktisk kan jeg ikke med hånden på hjertet si om effekten var bedre enn forrige middel jeg brukte, derfor skal jeg ikke som så mange andre anbefale det med begrunnelsen at det er myyye bedre enn noe annet. Den anbefalingen har jeg fått på absolutt alle myggmidler som selges, har jeg inntrykk av, og det stemmer på ingen måte.

Men jeg er rimelig fornøyd, også med konsistens, duft og holdbarhet ift virketid, svette, regn og mekanisk slitasje. Liten vits med effektivt myggmiddel om det renner av pannen med regn eller svette. Dessuten er noen så flyktige sånn sett at de havner i øynene og det svir. Som det forrige middelet jeg brukte (Fra Aktiv Fritid, husker ikke hva det het) hadde paradoksalt nok mange dårlige egenskaper ift fiske. Det var advarsel mot at det kunne skade telt og andre tekstiler, fiskesnører og fluesnørecoating mv. Dessuten hadde det en relativt sterk kjemisk lukt og jeg følte meg tilnærmet skitten etter å ha vært i kontakt med det, som å ha olje på seg.

:cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat vært i Femundsmarka.

Synes mygg holder avstand med myggmidler. Verre med knott. Og spes flekkflue, blinding og hva den kalles. Dog var det få av den, ikke riktig temp.

KJipe på fjellet er når man går i fint vær i short og trøye og passerer noen myrhull. Plutselig letter en sverm av mygg.

Testet litt forskjellige midler.

Mygga Stift - ok. Ikke så lett å ha på klær

Autan - Lukter mye, lite insekter.

Life Venture - Brukte denne en del siden den er liten å ha i lomma. Lite insekter av den og.

Fikk egentlig svært få bitt på turen. Og et tips å ta Zyrtec e.l hvis man er mye plaget. Da får man ikke de blemmene av stikk. Begynne 2-3 dager før turen og ta så en tablett om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.