Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann,

Kom nettop over noe video jeg hadde glemt jeg hadde, fra en seiltur jeg var på. Skulle egentlig være på tur fire år, masta knakk og det ble fire måneder. Uansett, selvom det ikke er mye fjell og skog tenkte jeg kanskje noen her ville like videon. 9 minutter litt halv dårlig redigert sammen fra den første måneden (cirkus) av turen.

Annonse
Skrevet

Masteknekk er ingen spøk. Det har jeg også opplevd. I stiv kuling vest av Karmøy, på vei fra Stavanger til Utsira. Masta knakk like over øverste salingshorn og mastetoppen ble hengende og pendle like over cockpit. To av mannskapet berget seil, en forsøkte å surre de løse mastedelene og en forsøkte å starte motoren som selvfølgelig var tom for strøm. Det var ca. midt på natten og da vi hørte lyden av brenningene inne fra Karmøylandet ble det besluttet å sende ut nødsignal. Jeg var den eneste med offshore sikkerhetskurs om bord så jeg tok kommandoen ute. En person bemannet VHFen mens en gjorde et siste forsøk på å starte motoren med en snor nede i motorrummet. (Plenklippermetoden.) Og det virket. Et kraftig drag i snora og så hørtes et par "dunk dunk" før motoren ruste opp og situasjonen var under kontroll.

Synd at du måtte avbryte turen din, men ikke gi opp. Da risikerer du bare å angre hele livet på at du ikke gjennomførte det du hadde planlagt.

"-Stormen var over, vi salet alle rev, sikret vantet, løftet alle fall, sopte dekket fritt for løse knop og stikk og styrte inn mot land. Like etter var vi i havn og klappet til kai."

"Har det vert en fin tur?" sa Kai. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.