Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det går mot sommer igjen... Dagene blir lysere og lengre, og det er tid for planlegging av sommerens toppturer. Jeg skal ha lang ferie i år, minst 5 uker, og har tenkt å bruke det meste av tiden i Jotunheimen. Skal helt sikkert en tur på Falketind ad førstebestigerruta, og ellers ligger en rekke Memurutinder mm. og venter. Kanskje en tur inn i området rundt Gjendebu også, for der har jeg aldri vært. Ut over dette vil jeg prøve å komme meg på Lodalskåpa og Brenibba i mai, hvis jeg får det til innimellom all jobbingen fremover...

Det var mine planer. Hva med dere andre? Hvilke fjellrelaterte aktiviteter satser dere på sommeren 2005..? Fortell, fortell! :wink:

Annonse
Skrevet

Okey, det er noen drømmer. For det første kan det hende at jeg skal ta med noen kjente på kremtopper jeg selv har vært på tidligere. Aktuelle kan være Tjørnholstind, Store Smørstabbtind, Store Dyrhaugstind, Uranostind og kanskje til og med Galdhøpiggen.

Nye topper jeg drømmer om er Mjølkedalstind, Sjogholstind, Raudalseggen, Skardalseggen, Stetind. Tror jeg får begynne med disse og ta det derfra :wink:

Skrevet

Har sånn smått begynt å tenke litt på hvilke turer som skal gåes denne sesongen ja. Vårskiturene nærmer seg fort, og der har jeg også høyt på ønskelista Lodalskåpa, noe jeg har hatt de siste 6-7 årene. Det har aldri klaffet med finvær og planene til turkamerater, så i år blir det å gjøre et nytt forsøk. Ellers har jeg planer om Holåtinder på ski, og en skitur på Smørstabbreen igjen med en tur opp på Skeii og Kalven kanskje. Nå ligger jeg veldig tynt an med skiformen for tida; har ennå ikke fått gått en skikkelig skitur i vinter, så det blir å tyne seg på gammel og rusten kondis.

Til sommeren er den store planen å få med en eller to på en tur over Skagastølstinder, via Sentraltind og ned på Maradalstindane (eller omvendt :? ). Andre turplaner til sommeren er bl.a Rauddalseggi, Veobrehesten og en travers av store Memurutind.

Det blir nok en liten nedjustering av antall turer i år. Man får fort litt andre prioriteringer med et nytt familiemedlem i heimen. Barnevogn egner seg dårlig i steinrøysa høyt til fjells, så noen færre heseblesende turer og noen flere småturer er nok resultatet når året er omme. :wink::)

Skrevet
Til sommeren er den store planen å få med en eller to på en tur over Skagastølstinder, via Sentraltind og ned på Maradalstindane (eller omvendt ).

Hvor mye tar du for å slepe med en som ikke har særlig klatreerfaring? :wink:

Skrevet
Hvor mye tar du for å slepe med en som ikke har særlig klatreerfaring? :?

Å, jeg er nok altfor dyr Tom... :)

Nei, jeg må igrunn også slepes over der. :wink: Jeg hangler litt når det gjelder bruk av sikringsutstyr selv. Har en avtale om tur med et par kollegaer som er meget klatreerfarne, og den turen er mest aktuell da. Om vi vil ha med flere, må jeg evt. komme tilbake til. Det er en tidkrevende tur, så vi vil derfor helst være færrest mulig over der. Men finner vi ut at det er "plass" til èn til, skal jeg ha deg i tankene. :D

Skrevet

Masse planer men lite sikkert enda for sommeren. Det blir i hvert fall et par uker på fjellet i august med familie så derfor blir nok antall (dags)turer nokså begrenset. Har lyst på Falketind, Mjølkedalstind, Nautgardstind, Store Austabotntind og Slettmarkspiggen, men det blir vel dessverre bare noen av disse.

Med skikkelig flaks blir det en ukes tur alene til Wallis etterpå. Her er topp-planene først og fremst å komme seg over 4000 meter for første gang. Første prioritet er derfor Lagginhorn og Weismies som er forholdsvis enkle. Ellers har jeg lyst på en del lavere topper som Stellihorn, Barrhorn of Brunegghorn. Med ekstra godt vær og god form blir det kanskje forsøk på Nadelhorn og/eller Dirruhorn.

.... bare noen få måneder igjen ......

Skrevet

Misunnelig på deg Kjell Erik som skal til Wallis. Selv skal jeg "bare" surre rundt i den norske fjellheimen, noen nye og noen gamle topper, prøve å få noen fine bilder.

Sjeldent har jeg vel hatt så ambisiøse planer for sommeren som i år, og gått inn i våren med en så ugunstig form.

Men før sommeren braker løs gleder jeg meg til nattlig skitur innover mot Brenibba og Lodalskåpa. (Vi du væra med Nils).

Skardstind er bare nødt til å bli beseget til sommeren :wink:

Ellers er vel planen å bestige stort sett resten av de gjenværende tindene, men det kan jo alltids komme skjær i sjøen.

Er også spent på noen nye turer til gamle fjell. Traversen Slettmarkshø-Slettmarkspiggen og traversen over Galdebergstinden.

Er jeg heldig får jeg besøkt Mesmogtinden igjen.

En drøm er også å få fullført Smørstabbtindtraversen som vi påbegynte i fjor og å få anledning til å gå hesteskotraversen fra Skarddalseggje og rundt Skarddalen og ut Rauddalseggje, men da må jeg nok ha med meg noen som er litt mer kompetente enn meg :?

Skrevet

Kommer an på tempoet det Tom. Du er vel inne rundt 9, greit, ganske raskt tempo opp til Nordre på 2 timer, 3 dersom man tar det litt mer med ro.

1 time over piggene, 2 timer over Langedals og Mesmogtinden. 3 timer ned dalen

Det er 8-9 timer gangtid pluss pauser det. Slenger du på en sikkerhetsmargin, så er du uansett nede på Torfinnsbu før det er mørkt på en god dag. Men det forutsetter at man holder et jevnt brukbart tempo.

Noen bruker 2 dager på traversen inkludert Torfinnstindane, men det er gjerne større grupper med flere deltakere, og da går det alltid seinere.

Så det fikser du!!

Skrevet

Høres ut som det skal være mulig, ja. 11-12 timer går normalt uten å ødelegge seg fullstendig. Hvis man får begynt å gå i 9-tiden kommer man inn før det blir mørkt i juli og tidlig august. Men så skulle jeg kanskje ta med et kvinnfolk, og da blir det straks andre ting man må ta med i betraktningen... :wink:

Skrevet

Jeg var på Torfinnsbu for et par år siden, og da kom det på ettermiddagen (rundt 18-19 tiden) to karer som hadde gått hele denne traversen. De hadde riktig kost seg over toppene, men de hadde overnattet på nordre svartdalspiggen. Dermed våknet de uthvilte og klare til hele traversen. Så det skulle være muligheter uten overnatting også. Alt avhenger av tempo og reisefølge.

Mine planer for sommeren blir å forsyne seg grådig blant nye topper. Det er mange som står igjen. Særlig må jeg prøve å få tatt en del av de toppene som ligger mellom Gjende og Bygdin. Ellers ville det vært stor stas å få tatt Heillstuguryggen og Svelnosbreen rundt (Morten, er du klar?). Forøvrig har jeg mange topper å beseire i området rundt Olavsbu.

Planer har jeg ikke lagt enda, men ønsker har man jo alltids. Vi får se hva sommeren bringer.

Skrevet

Jeg la mine planer ifjor høst, men om disse realiseres, er noe annet .....

På programmet står bl.a. Fannaråken (har vært her 2 ganger før, men tar gjerne turen igjen - trenger noen fine bilder), Vestre Austadbotntind inkl. V2 (har vært her også før, men tar gjerne turen igjen). Et spektakulært område med mange gode motiver for kameraknipsing! :wink:

Videre står Nordre Skagastølstind, Visbretind og Stetind som aktuelle topper.

Rune.

Skrevet

Traversen fra Geitsetra over Bukkehø til Bukkeholstindene står øverst på listen. Falketind (igjen) med nå ad førstebestigerruten samt Uradalstindene, Hellstugutindene og Semmeltind står høyt på listen. Så er det noen topper i Gjendealpene som ikke slipper unna i år. :wink:

Egentlig har jeg mest lyst til å stikke til Nord-Norge og oppdage nye fjellområder.

Skrevet

Kjekt å drømme seg vekk :wink:

3 mnd med skiturer står fortsatt for døren. Noen sommerturer er spikret som skal-turer, andre som kanskje-turer. Vanskelig å rekke over alt... Men mange turer blir det garantert. Hvorav kanskje en eller to i Jotunheimen. Hvis Geir (gi) er så snill å lede til 2405, så ser jeg ikke vekk fra at det blir en tur til Hurrungane :? Ellers er Skardstinden en av de som står høyest på listen (av de >2k). I ferien blir det også et stopp på Turtagrø, på vei fra vestlandet til østlandet. Om det blir noe geografi-tur da, får været bestemme. Kanskje springe en kjappis opp på Steindalsnosi mens kone og unger padler is og sol.

Skrevet

Hvem tenker på sommeren når vi har drømmevær og -føre rett utafor døra ? :?

Satser på noen nye turer i Sunnmørsalpane utover våren og sommeren, også er jeg visst tiltenkt en tur til Hurrungane, ser det ut som..... :wink:

Geir

Skrevet

Har planer om en tur til Fuji i sommer. Samler på vulkaner og nasjonstopper, så her er det begge deler. Planen er å bestige fjellet fra havnivå til fots på en dag, det er 58 høydemeter mer enn Teide, som jeg ruslet på i fjor. Muligens også retur til havnivå til fots. Det burde gå på et døgn. Har en masse bonuspoeng på SAS som går ut på dato til høsten, derfor langtur. Er det noen andre der ute i cyberspace som har erfaringer fra Fuji eller andre steder i Japan, jeg tenker sett med norske frilufts-øyne ?

post-480-133474389156_thumb.jpg

Skrevet

Herr og Fru Panda har tenkt å gå opp Bøverbreen og opp på Kalven. Har snakket om det hele vinteren så en solskinnsdag i starten av august bare må vi dra dit. Satser på at snøen har smeltet vekk slik at det er fin blå-is å traske i hele veien.

Knutsholstind er et annet mål. Har ikke vært i den delen av Jotunheimen så det er sannelig på tide. Sjogholstind og Mjølkedalstind er vel også mulige topper.

Sørtoppene på Soleiebotntind bør også gå greit. Jeg må liksom opp på akkkurat den toppen hvert år så årets bestigning vil bli den femte. I fjor snudde jeg rett etter skaret mellom Store og S1 fordi solen gikk ned og jeg var usikker på ruta. I ettertid fant jeg ut at jeg hadde passert den verste biten :wink: Men det gjør ingen ting. Soleiebotntind er alltid verdt et besøk og det er en glimrende unnskyldning for å slepe med en klyvekyndig kompis opp hit.

Sommeren er forøvrig lenge til ennå.. akkurat nuh brukes helger og fridager (vi lærere har for lite fri, men litt får vi jo) til å slepe venner og kjente opp på kalde, forblåste og fryktelig fine topper på Ble, Viker og Norefjell. Føler egentlig intet behov for en prematur sommer ennå.

... dessuten er det faktisk skiføre innerst i Maridalen, men det er det ikke så mange som vet... :)

Skrevet

Herr og Fru Panda har tenkt å gå opp Bøverbreen og opp på Kalven.

Kalven ..... :wink::) At du gidder å gå dit! Hvorfor ikke heller ta turen til Storebjørn eller Skeii, når du allikevel skal traske Bøverbreen! Saksi er jo en annen fin topp, men denne tas fra Bjørneskaret, øverst på Leirbreen.

Mulig du ikke har vært på Kalven .....

Rune.

Gjest Anonymous
Skrevet

Joda Rune man kan jo alltid gå en annen topp istedet. For det finnes alltid topper som er høyere og brattere og vanskeligere og kulere.

Men vi har som sagt tenkt oss på Kalven... og jeg føler meg helt trygg på at det blir en nydelig tur.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.