Gå til innhold
  • Bli medlem

Mobildekning på egnede basecamp-steder


werdna

Anbefalte innlegg

Også i år skal noen 2000-meters topper plukkes. Denne gangen er jeg avhengig av å sjekke mobil-meldingene daglig. Er det noen som kjenner til egnede 2000-meter-basecamp-steder med mobildekning (Telenor) hvor teltet kan plasseres og mobilen kan sjekkes om kveldene etter dagens endte toppbestigning(er)??

OK, det er egentlig kritikkverdig å ha med mobilen i fjelheimen. Turen bør nytes uten forstyrrelser fra omverdenen. Man er vel egentlig aldri helt mentalt utkoblet fra den stressede hverdagen dersom mobilen kan ringe - og det finnes knapt noe mer irriterende enn å treffe på noen som snakker høyt i mobilen på en forblåst og utilgjengelig fjelltopp. Skulle gjerne vært foruten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde kanskje svart: Hold deg heller hjemme, men jeg får være litt mer konstruktiv enn som så. Erfaringsmessig har du dekning på de fleste toppene i randsonen av Jotunheimen, spesielt de som har en slik toppform at vinkelen mot lavlandet blir skråere - en del paddeflate høer har vel ikke kontakt på toppen, men kanskje på vei opp. Innover i Jotunheimen er det heller usikkert, også på toppene, og garantert ikke nedenfor.

Det har aldri vært en problemstilling for meg, så det er ikke så mange basecamp steder jeg vet om, men f.eks. innover mot Ringsbotn er det dekning, sterkt avtagende. Vi hadde dekning i helga, helt ytterst i dalen (du må i alle fall ikke lenger inn enn at du har god visual kontakt med Turtagrø) Derfra har du jo en mengde muligheter, enten direkte, eller med 10-30 minutters biltur.

Eidsbugarden er for øvrig godt utbygd, derfra kan du gå direkte innover i Jotunheimen, eller kjøre inn til Koldedalen.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Litt seint kanskje, men svarer likevel..

Jeg mener mobilen bør være med, men da som en del av sikkerhetsutstyret. Dersom det skulle skje noe alvorlig, så kan redningstiden kortes ned betraktelig. F.eks. er det ofte kortere å gå til et sted med mobildekning enn til nærmeste fasttelefon/hytte. Man er selvsagt ikke garantert dekning i høyfjellet, men mobilen er absolutt verdt å dra med seg (fulladet og avslått). Sånn jeg har forstått det ble mobiltelefon benyttet ved den tragiske ulykken på Storen i sommer, både av turfølget og av en fjellfører som kom til litt senere (Sogn Avis).

Jeg kjenner til noen aktuelle områder som har dekning:

Turtagrø

Som Morten nevner er det dekning ytterst i Ringsdalen. Videre er det som nevnt dekning inn mot Bandet, og trolig i Helgedalen. Det er sannsynligvis også dekning på de fleste toppene med utsikt tilbake mot Turtagrø. Varierende dekning, men SMS går som regel gjennom.

Krossbu

Antenna står oppe i bakkene rett over Krossbu, og dekker det meste av Smørstabbtindan (de som har utsikt mot Krossbu). Jeg antar at denne også kan dekke "baksiden" av Hurrungane.

Jotunheimen Fjellstue

Antenna står på kanten mot Leirdalen, og dekker et stykke innover denne. Antar at den også gir noe dekning borte i Skjåkfjella (Hestbrepiggan og Holåtindan).

Valdresflya

Vet ikke hvor antenna står, men som Morten sier er det dekning i randsona. Oppover mot toppene er det dårligere, men det kan hende at SMS går gjennom selv om dekningen er skral.

Denne lista kan helt sikkert suppleres mye, så det er bare å skrive i vei.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

Spiterstulen: Null dekning, både for Telenor og Netcom. Du må opp mot 1900 moh på omkringliggende topper for å få noe særlig dekning.

Noe å ha i tankene om man skal møte andre som telter..."ja, jeg ringer når vi kommer frem". Snakker her av bitter erfaring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens. Har hatt nytte av disse. Mine erfaringer denne sommeren på områder som ikke nevnes av andre er:

Koldedalsvatnet/Uradalsvatnet området: Nix dekning. (Sjekket ikke toppene)

Oppover Mjølkedalen: Dekning iblant frem til Høgbrothøgda. Forøvrig bra dekning på 2000meterne rundt Olavsbu.

Gjendealpene: Oppover Torfinnsdalen forsvinner dekningen etter et par hundre høydemeter. Samme oppover Langedalen. Bra dekning på 2000 meterne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.