Gå til innhold
  • Bli medlem

Børgefjell


Raines

Anbefalte innlegg

Hei - Endelig er det ferie og nå venter Børgefjell:)

Er det noen som har vært i Børgefjell i det siste som kan fortelle om forholdene som er der nå?

Tenker da på snømengde,temperaturer og ikke minst hvordan elvene er nå?

Planen er å starte ved Tomasvatn og gå forbi Orrekvatn,videre inn til lille kjukkelvatn,over til Gaukarvatn og gå nordover til Rotnan og ende opp på Sjånes.

Har kun vært i Børgefjell i august tidligere,så er litt i tvil.

Takker for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen. Det er nå disse elvene, da. Gikk du samme turen ifjor, så krysset du vel både Storelva og Kjukkelelva. Kjukkelelva kan være lei... Jeg ville ringt oppsynsmennene for de aktuellle områdene og spurt de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Balle...

Det er ikke uten grunn at det er få som ferdes på de rutene som må vades. Storelva er det bru over som du vet, og jeg ville lagt opp ruten etter det. Mange alternativer som kjent. Mye spennende utenom allfarveiene...

Jeg ser at elvene ned fra fjellet er store og at vannstanden er høy for året. Er ved grensen til Børgefjell NP nå (Fiplingdalen), og det har vært mye snø i vinter, og for bare en uke siden var det is på Krutvatnet (Hattfjelldal) da vi kjørte forbi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:) Innser vel at det er litt tidlig å dra nå,men får satse på uke 33.

Får noen ta noen turer i nærområdet her i ferien, blir så utålmodig når sekken står ferdig pakket.

Hvor på kjukkelelva er det best å krysse,er det mulig å krysse elva nederst på stryket midt i lille kjukkelvatn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Ja , det er mulig å krysse ved Jaamegaaloe, når det er lite vann vel og merke. Krysset fra nord til sør der engang, da var det knedypt til å begynne med, men ble tilslutt så dypt at sekken begynte å løfte meg opp. Ikke gøy.veldig sterk strøm. På kartet står det samme høyde på de to vannene, men er bare tøys. Et alternativ er å krysse Biseggelva fra 700 m.o.h og høyere, for deretter å krysse Kjukkelelva (eller rettere sagt selve L.Kjukkelvatnet) litt nedenfor innosen. Midjedypt, men ingen strøm å snakke om og fin sandbunn. Forøvrig står det vel i Monsen-boka at man kan krysse i utosen av L.Kjukkelvatnet, men der har jeg ikke vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Balle...

Det er ikke uten grunn at det er få som ferdes på de rutene som må vades. Storelva er det bru over som du vet, og jeg ville lagt opp ruten etter det. Mange alternativer som kjent. Mye spennende utenom allfarveiene...

Jeg ser at elvene ned fra fjellet er store og at vannstanden er høy for året. Er ved grensen til Børgefjell NP nå (Fiplingdalen), og det har vært mye snø i vinter, og for bare en uke siden var det is på Krutvatnet (Hattfjelldal) da vi kjørte forbi!

Hei. Vet du om brua over Storelva er på plass og i orden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Vet du om brua over Storelva er på plass og i orden?

Jeg har ikke oversikt over det. Men dette er et mye traffikert område så jeg tror de fikser det fort om den er borte.

Om broa er borte kan man jo gå Dorrekskardet i stedet. Mindre myr kanskje? Ikke så traffikert - litt lengre...Gir åpning for en del spennende vann :)

Broa ligger litt lenger sør enn vadstedet. Rute vi gikk en gang http://kjiver.no/images_borgefjell/ruten.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.