Gå til innhold
  • Bli medlem

Vand om vinteren?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hej Alle.

Det er måske et underligt spørgsmål, men hvad gør I med vand når I på vintertur i fjeldet?

Skal man smelte isen til vand? Eller er der åbne bække?

Er det ikke besværtligt at smelte vand?

Mvh

Jakob

Annonse
Skrevet

Noen ganger finner åpne bekker vinterstid. Jeg fant flere i Rondane nå i helgen. I Jotunheimen er det gjerne lengre mellom hver gang jeg har ser åpne bekker. Mot slutten på vinteren blir det naturligvis lettere.

Vannet fra bekkene smaker for øvrig adskillig bedre enn smeltet snø.

Ja, det er tungvint å smelte snø, men hvis man ikke er i nærheten av en åpen bekk så har man ingen valg. :!: Det er nesten verd å dra frem snøspaden og en isøks og grave etter vann fremfor å smelte snø.

Uansett, vær forsiktig med å smelte snø inn i teltet. Av grunner jeg ikke helt har fått med meg dannes det masse kullos når man smelter snø på primusen. Uten mye lufting risikerer man å stryke med. Dette skjer visstnok ikke ved vanlig matlaging inne i teltet, men kun når flammene avkjøles mot en iskald kjele med snø over en lengre periode. :?:

Gjest Anonymous
Skrevet

tak for svaret.

Altså: Vær forsigtig med is smeltning inde i teltet?

Mvh

Jakob

Skrevet

Altså: Vær forsigtig med is smeltning inde i teltet?

Viss du bare er obs på at kullos kan dannes og lufter, så trur eg ikkje det er eit stort problem å smelte snø inne i teltet (forteltet). Eg - og sikkert mange andre også - smeltar snø og lager mat i teltet. Passar alltid på å ha god luftning, f.eks. ved å ha døra litt open. Damp frå matlaging forsvinn også ut då, istaden for å bli inne i teltet. Fyr altså ikkje primus og smelt snø med alle luker skalka igjen.

Har du eit telt med stort fortelt, slik det somregel er på Helsport- og ein del Hillebergtelt, så kan det vera greit å grave ut ei kuldegrop. Sett opp teltet og grav ut ein del av innerteltet slik at du får tilnærma ståhøgde. Då blir det god plass og i tillegg vil kald luft synke ned i gropa.

• 1 måned senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Ta med deg spaden ut på et vann og grav deg et hull. Det ligger som oftest overvann på isen når den er snødekt. En halvmeter ned :) er ofte nok.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.