Gå til innhold
  • Bli medlem

Vedlikehold av fiskesnelle


Kikut

Anbefalte innlegg

Min trofaste Cetus lettspinnsnelle gjennom 7 år er blitt vedlikeholdt med en dråpe olje her og en dråpe olje der. Men jeg har aldri fulgt noen bestemt algoritme for vedlikehold. Et kjapt googlesøk samt her på forumet var fruktløst, så kanskje noen har noen fine tips å komme med mtp enkelt vedlikehold og livsforlengende tiltak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fiskesneller som brukes til fiske i saltvann blir demontert hver høst / vinter. Rengjort og så blir "innmaten" satt inn med fett. Bevegelige deler utvendig får noen dråper olje. Fjæren som styrer bøylen på haspelsnellene kan godt settes inn med fett.

Sneller som kun brukes i ferskvann tåler mer før de trenger full servive, men alle blir oppbevart i egne små vesker og jeg har faktisk en lettspinnsnelle som er over 30 år gammel og fremdeles like god.

Etter 7 år ville jeg tatt en titt på innsiden. Gjort den ren og gitt den nytt fett. Lagerfett fra SKF er bra, men ellers så kan du bruke nesten hvilket som helst fett som er beregnet på roterende deler. Vanlig vaselin blir lett litt for simpelt. Den holder ikke lenge.

Huset hvor bøylens returfjær sitter kan være utsatt for sand og støv. Hvis det kommer skitt i fettet i dette området så øker slitasjen ganske kraftig og etter en tid vil bøylen ha problemer med returen. Gjør dette området rent og sett fjæren inn med nytt fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Frisker opp denne tråden.

Har ei Shimano Aernos-snelle kjøpt i fjor, som jeg enda ikke har gjort noe med 

mtp vedlikehold. Kunne tenkt meg å gå over snella for sesongen setter inn for fullt.

Er derfor litt nysgjerrig på hvordan dere andre fiskere her inne vedlikeholder snella?

 

Er klar over at snella bør få noen dråper olje og muligens også fett, men hvor?

Skrur man rett og slett av spolen og drypper en dråpe olje på roterende deler?

Og hvor skal evt. fette smøres?

 

Vet at noen Shimano-sneller har egen inngang for olje, men dette har ikke Aernos-snella.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fett og olje skal som regel inni snella...

Tommelfingeregel: Fett på tannhjul, olje på hjullager og få for guds skyld hverken olje, fett eller noe som helst, inkludert såpe på bremsedelene...

 

Her har du en ganske grundig video som tegner og forklarer.

 

 

Men siden snella di er bare året gammel, ville jeg personlig bare skylt den rein og tørket av den om du ikke har brukt den i saltvann...

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.