Gå til innhold
  • Bli medlem

toppturer med bratte nefarter og mange høydemeter

Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Er på utkikk etter tips om toppturer med bratte nedfarter i jotunheimen eller sunnmørsalpene, og egner seg bra i påsketider. Helst turer uten klatring på tur opp. Håper noen kan hjelpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lomseggi (2068 moh), som riktignok ligger så vidt utenfor Jotunheimen, kan by på nesten 1600 høydemeter hvis du starter fra Bøverdalen ved gården Åmillom. Les mer om denne turen på Kim Dahlens hjemmeside:

http://www.bergtatt.net/topper/jotunheimen/lomseggi/lomseggi.htm

På samme hjemmeside er det flere tips om toppturer på ski i Jotunheimen:

http://www.bergtatt.net/topper/jotunheimen/index.htm

Og noen i Sunnmørsalpene: http://www.bergtatt.net/topper/sunnmorsalpane/index.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunnmørsalpane:

Randers topp til Hjørundfjorden, Nordre Sætretind (isøks siste meterne) ned Fladalen, Dalagubben ned mot Sæbø, Sylvkallen til Standaleidet (kan være isete på ryggen), Kolåstinden til Standaleidet (ned breen), Grøtdalstindane til Bondalen, Saudehornet til Ørsta, Skårasalen til Skår (eller til Kvistaddalen), Tårnet til Trandal, Lille Kløvheitind til Vellesetra. For å nevne noen med bra partier på rundt 35-40 grader. Rasfaren må selvfølgelig vurderes :!:

Det er ikke å forakte korte og intensive nedkjøringer heller, da med to toppturer på samme dag :)

Traff for ei tid tilbake på noen som gikk på Grøtdalstindane og Skårasalen på samme dag (med tungt telemarkutstyr), så to lange turer går vel også an... Med den snøgrensa som var da ble det vel noe sånt som 2300-2400m...

Kjøring i (ekstremt?) bratte renner er jeg ikke galen nok til å kjenne til :?: Men det finnes et utall muligheter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Svein! denne uka ser det jo ut til å bli kanonforhold... Kan ej spør ka du og andre trur om å gå en tur på randers no? e det for utsatt??

Bra bilde av Kolåstinden du har fått opp.. :?:

Kanonforhold ja. 70-80cm nysnø siden fredag, og en god meter siste 10 dager uten at denne har fått satt seg særlig. Noen steder på ruta er det opp mot 35-40 grader, så utsklidningsfaren er absolutt reell. Dessuten er det en del skredfare i Ystenesdalen.

Grensa mi denne uka går på 30 grader. Jeg vil tro at det er et slit å baute vei opp bratta også no, men jeg vet mer etter tir el ons :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umulig og vurdere skredfare fra sofaen uten og ha sett nærmere på siden og snøen, men mange faktorer som tyder på at det kan være en del skredfare ja.

Var mye vind før helga, har kommet en god del snø, og temperaturen har endret seg..

Ville vertfall unngått le-sider og prøvd og holdt meg under 30grader som Svein sier. Synd med det glimrende været vi har for tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Bra bilde av Kolåstinden du har fått opp.. :wink:

Jo takk, fra påska i fjor, va en skikkelig bra tur:)

Ser desverre ikkje ut som ej kjeme meg over fjorden til go-toppane dinne veka, blir surfetur til tenerife fra søndag.. Men vi håpa at forholda helde seg leeeenge:) E til og med skøyteis på vatna her ute på ytre no:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter kontakt seint på kveld med ein del folk som hadde vore i fjellet blei det tur på meg i går likevel..

Var på Lisjedalshornet ved Sæbø ca 1300m.

Fantastisk vær, fantastisk snø og tilnærmet vindstille på toppen! Ei av dei finare nedkøyringane i Sunnmørsalpane etter mi meining. Jamn bratt side der ein kan velge i nedfarter frå 30grader og oppover til 45 i renner bortover i retning Dalegubben...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal avgårde på en kjapp formiddagstur i morgen :?

Ka føre va det? kan jeg planlegge en tur med ei helling på ca 35 grader?

Lisjedalshornet... Gikk ei stund før jeg koblet hvilken topp det var snakk om :)

Men med god hjelp fra Grøtdalstindane gikk det bra. (fototips: 1/3 - 1/4 blå himmel, 2/3 - 3/4 fjell). Høgrestinden står på tapetet til sommeren :wink:

Gikk dokke over Høgreset fra Bondalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal avgårde på en kjapp formiddagstur i morgen :)

Ka føre va det? kan jeg planlegge en tur med ei helling på ca 35 grader?

Lisjedalshornet... Gikk ei stund før jeg koblet hvilken topp det var snakk om :D

Men med god hjelp fra Grøtdalstindane gikk det bra. (fototips: 1/3 - 1/4 blå himmel, 2/3 - 3/4 fjell). Høgrestinden står på tapetet til sommeren :?

Gikk dokke over Høgreset fra Bondalen?

En som var med med litt mer proft kamera tok 125 bilder i løpet av turen, så orket ikke mer enn og knipse 10 bilder veeeldig kjapt, så derfor dårlig bilde:)

Vi gjekk frå Holen i Bondalen, ein tek oppover sida lenge før ein når Høgreset. Var veldig stabilt slik vi vurderte det, og kan nok gå over 35grader ja.

Blir Randers på meg og lotsbov bl.a. i morgen.

Så et ønske til slutt :wink: Fjellet du gjerne vil besøke heter Nøvedalstinden! Høgrestinden er et kartnavn som ikke er korrekt i følge lokale fjellfolk på begge sider av fjellet.. Men en flott topp er det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir Randers på meg og lotsbov bl.a. i morgen.

Så et ønske til slutt :wink: Fjellet du gjerne vil besøke heter Nøvedalstinden! Høgrestinden er et kartnavn som ikke er korrekt i følge lokale fjellfolk på begge sider av fjellet.. Men en flott topp er det :D

OK, jeg skal prøve å begynne å kalle den Nøvedalstinden :) Ps. "Naboen" Sylvkallen er også er kartnavn... Dei som bor på Trandal kaller det Storhornet, mens dei på Standal kaller det Saudehornet. Så det med navn e'kje lett :? Men viss du mener det er feil, så "noterer" jeg det...

Randers i morgen, god tur. Jeg gikk fra Barstadvika og opp til Klovvatnet i dag tidlig. Gikk alene så bratta opp på ryggen til Masdalskloven (som var målet) skippet jeg. Såg ut til at det låg noen skavler langs ryggen, og i bratteste henget hadde det gått et lite skred. Lørdag blir det ny tur, ikke bestemt hvilken ennå. Kanskje Blåtinden/Høgenykjen ved Fjellsetra. E nok 30-35 grader der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Randers vart besøkt i går. Vi var 4stk, ingen spor der fra før. Observerte også 4stykker på Svintinden.

Nivane ser ut som eit alpinanlegg... Aner ikkje kor mange som har vore der, men er totalt oppkjørt. Same med Saudehornet, alt så nær som ei av rennene på vestsida var kjørt, og sjølve ryggen var direkte oppkjørt.

MEN som alltid! Vi har hundre like fine toppar rundtom, og mange av dei med fleire nedfarter, likevel er massene kun fordelt på nokre svært få toppar, slik at vi kan kjøre jomfrulinjer på flotte toppar i det uendelige så lenge det er vær og snøforhold :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Noen ofte snøsikre turer uten tekniske klatremomenter:

- Gjertvasstind (Hurrungane) med utgangspunkt Skogadalsbøen gir 1600 høydemeter til (og fra) broen. Once in a lifetime hvis været er bra!

- Storbjørn fra Leirdalen

- Galdeberget fra Bygdin/Fondsbu

- Galdhøpiggen fra Spiterstulen

- Leirhø fra Spiterstulen

GunnarF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Soleietind via Berdalen og Fuglesteg til Skjolden får du 2060 høydemeter. Starter du på Austabotttind, V-1, og kjører ned nordrennen får du 2080 hm. Du kan få mer ved å starte på Dyrhaugsryggen/Skagastølsryggen/Styggedalsryggen, men da blir det staking og knoting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.